endrebjo Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 I og med at statlige institusjoner er pålagt å bruke ODF fra 1. januar 2009, ser jeg ikke noe problem med at kommunene kan prøve å strekke seg etter det de også. Ihvertfall åpne opp for at folk kan levere i åpne formater. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 På skolen min er det et annet problem. Lærerne flest lagrer alt i .docx, selv om ikke alle har Office 2007 hjemme. Her sitter jeg med OpenOffice, men har Office 2007 på skolepc-en, så lærerne har overtaket der. Men jeg syns virkelig at lærerne kan lagre i doc, da blir alle glade Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har man rett til å be om at lærerne godtar åpne formater som .odt? Nei. Man skal enten sende dokumentet i mottakerens ønskede format eller i et av standardformatene. (Standardformatene i dag er i all hovedsak MS Office 97 standard filformater, PDF, JPG, PNG, BMP....) Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Om lærerne kun har Word, så klarer de ikke å åpne .odt formater. Jeg syntes det ikke er mye styr å trykke på rullgardinmenyen å velge .doc, akkurat. Nei det er jo ikke det, men det er bare webutvikleren i meg som irriterer meg over nettlesere (les IE) som ikke støtter standarder, og ville derfor følge mine egne prinsipper fult ut. Jeg tror forresten det finnes en plugin til Word som gir .odt-støtte. og vi som er litt kyndige veit jo at Open Office er noe herk. Må si meg uenig der, OpenOffice funker veldig bra til mitt bruk. Er veldig mange som har fordommer mot OO, selv de som er "litt kyndige" som du sier, de er etter min mening for det meste ubegrunnet. Personlige preferanser spiller jo også selvfølgelig inn. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 På skolen min er det et annet problem. Lærerne flest lagrer alt i .docx, selv om ikke alle har Office 2007 hjemme. Her sitter jeg med OpenOffice, men har Office 2007 på skolepc-en, så lærerne har overtaket der. Men jeg syns virkelig at lærerne kan lagre i doc, da blir alle glade Det er bare å fjerne x'en bakerst i filetternavnet å åpne filen. Man kan også gratis laste ned en konverter hos Microsoft. Men lærerne burde her ta seg det ekstra halve sekundet å velge MS 97-filformat. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har man rett til å be om at lærerne godtar åpne formater som .odt? Nei. Man skal enten sende dokumentet i mottakerens ønskede format eller i et av standardformatene. (Standardformatene i dag er i all hovedsak MS Office 97 standard filformater, PDF, JPG, PNG, BMP....) Støtter PDF, stort sett alle er i stand til å åpne PDF-filer. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 På skolen min er det et annet problem. Lærerne flest lagrer alt i .docx, selv om ikke alle har Office 2007 hjemme. Her sitter jeg med OpenOffice, men har Office 2007 på skolepc-en, så lærerne har overtaket der. Men jeg syns virkelig at lærerne kan lagre i doc, da blir alle glade OO 3 ble lansert i dag med støtte for .docx. Nei. Man skal enten sende dokumentet i mottakerens ønskede format eller i et av standardformatene. (Standardformatene i dag er i all hovedsak MS Office 97 standard filformater, PDF, JPG, PNG, BMP....) Er ikke .odt nettopp et standard (iso) filformat? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 På skolen min er det et annet problem. Lærerne flest lagrer alt i .docx, selv om ikke alle har Office 2007 hjemme. Her sitter jeg med OpenOffice, men har Office 2007 på skolepc-en, så lærerne har overtaket der. Men jeg syns virkelig at lærerne kan lagre i doc, da blir alle glade Open Office 3.0 takler .docx. Og Open Office 3.0 ble vel lansert i dag. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Er ikke .odt nettopp et standard (iso) filformat? At noe er ISO-standard betyr lite; det forteller bare hva noen byråkrater mener folk burde bruke. Det er bestandig bransjenormen som vil diktere hva som er standard formatet, og i følge normen er ikke .odt et standard-format. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Det er bestandig bransjenormen som vil diktere hva som er standard formatet, og i følge normen er ikke .odt et standard-format. I og med at det blir et lovpålagt statlig standardformat om 2-3 måneder er det kanskje på tide å få hodet ut fingeren ut av ræven og begynne å forberede seg på at det kanskje kan spre seg til kommunal og privat sektor etter hvert også. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 *snip* Nei, egentlig ikke. Det vil trolig bare resultere til at bruken av PDF vil øke (et format de fleste allerede er kjent med). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 På skolen min er det et annet problem. Lærerne flest lagrer alt i .docx, selv om ikke alle har Office 2007 hjemme. Her sitter jeg med OpenOffice, men har Office 2007 på skolepc-en, så lærerne har overtaket der. Men jeg syns virkelig at lærerne kan lagre i doc, da blir alle glade Open Office 3.0 takler .docx. Og Open Office 3.0 ble vel lansert i dag. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 og vi som er litt kyndige veit jo at Open Office er noe herk. De dummeste lærerne ber oss lagre som "Open office format" Tror du har misforstått en ting eller to Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 og vi som er litt kyndige veit jo at Open Office er noe herk. De dummeste lærerne ber oss lagre som "Open office format" Tror du har misforstått en ting eller to Ja, reagerte på den jeg også. Open Office er da langt fra noe herk. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg har ihvertfall opplevd mye vondt med Open Office igjennom åra. Jeg er den ALLE spør når det er noe gæli med pcn dems(på skolen) så jeg ser mye rart enkelte ganger. Open Office fungerer absolutt bra til sitt bruk, men det slår ikke MS Office. Men i forhold til pris er det jo meget godt.. Men syntes Word kan få denne .odt støtta snart, eller at Openoffice lagrer .doc som standard. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Er vel ikkje noko problem å få OOo til å lagre i .doc som standard? Edit: Nå er vi langt ute på vidda i forhold til trådens tema. Endret 13. oktober 2008 av KjellV Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Hvorfor får jeg alltid røde øyne på bilder? Finnes det en logisk forklaring? Endret 13. oktober 2008 av Haakon* Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Du kan bruke en add-in i Word for å kunne lagre som ODT: http://sourceforge.net/projects/odf-converter Det arbeides med direkte støtte for ODF-formatet i MS Office 2007 og det kommer med SP 2 for Office 2007. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvorfor får jeg alltid røde øyne på bilder? Finens det en logisk forklaring? Fordi blitsen relfekterer på netthinnen i høyet som er fullt av røde blodårer, derfor blir øyne røde. Man kan forhindre dette ved å sette blitsen høyere i forhold til linsa eller få blitsen til å flashe en kort gang før den skikkelige blitsen tar av og bildet blir tatt. Slik får man pupillen til å trekke seg sammen og man får ikke røde øyne. Hvordan det gjøres i bildebehandlingen vet jeg ikke helt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvorfor får jeg alltid røde øyne på bilder? Finens det en logisk forklaring? Les her: http://en.wikipedia.org/wiki/Red-eye_effect Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå