Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Politiet bestemmer det ikke, noen som har link til alle disse forskjellige reglene?

Du tar feil.

Dette reguleres ved lov, og håndheves dermed av politiet.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994100...8-031.html#31-1

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Beklager, jeg viste ikke at politiet satt disse lovene.

Politiet setter ingen lover, de bare håndhever dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lave frekvenser er like ille?

Syntes de lave frekvensene blir bare mer og mer fysiske jeg, slik at man kjenner lyden fysisk. Så hvordan kan dette ha noen betydning?

Skjønner dog at folk blir hørselskall med for høy diskant, f.eks ved konserter.

Lenke til kommentar
Blir man hørselskadd kun av høye frekvenser, eller gjelder det for de lave også? (Under 150hz)

Jeg skal ikke uttale meg så eksakt om hva som skal til på de ulike lydnivåene, men man kan bli hørselsskadd i individuelle frekvensområder. For eksempel er det vanlig at folk som får skader fordi de skyter uten hørselsvern, får mesteparten av skaden rundt en bestemt frekvens (husker ikke nøyaktig hvilken). Altså de hører dårligst rundt denne frekvensen.

Hørselsskader som kommer med alderen begynner i diskanten. Jeg er temmelig sikker på at hørselsskader som kommer av høy musikk som oftest også merkes mest i diskanten. Det er ille nok, siden mye av musikkforståelsen/gleden ligger i diskanten. (Men man blir selvsagt skadd i bassen også, det er bare i diskanten det er verst.)

Lenke til kommentar
Blir man hørselskadd kun av høye frekvenser, eller gjelder det for de lave også? (Under 150hz)

Jeg skal ikke uttale meg så eksakt om hva som skal til på de ulike lydnivåene, men man kan bli hørselsskadd i individuelle frekvensområder. For eksempel er det vanlig at folk som får skader fordi de skyter uten hørselsvern, får mesteparten av skaden rundt en bestemt frekvens (husker ikke nøyaktig hvilken). Altså de hører dårligst rundt denne frekvensen.

Hørselsskader som kommer med alderen begynner i diskanten. Jeg er temmelig sikker på at hørselsskader som kommer av høy musikk som oftest også merkes mest i diskanten. Det er ille nok, siden mye av musikkforståelsen/gleden ligger i diskanten. (Men man blir selvsagt skadd i bassen også, det er bare i diskanten det er verst.)

Man blir gjerne skadd rundt 4000 Hz, fordi man hører best der. Selv etter skade så er fortsatt 4000 hz nærme oppimot der man hører aller best. Mao hører man ikke dårligst rundt 4k selv etter en skade. Ellers tror jeg de høye frekvensene er mer utsatt fordi dde ligger sførst i basilarmembranet (men jeg er litt på tynn is akkurat angående årsaken), hørselstap på lavere enn 1000 Hz pga lydnivåer er ikke så vanlig.

Ellers mener jeg å miste litt diskant ikke er så ille, musikkmessig, å kutte alt over 10k er ikke så lat for ille, fleer og sånn høres jo kjipere ut, men noe voldsomt problem vil jeg ikke kalle det.

AtW

Lenke til kommentar
Man blir gjerne skadd rundt 4000 Hz, fordi man hører best der. Selv etter skade så er fortsatt 4000 hz nærme oppimot der man hører aller best. Mao hører man ikke dårligst rundt 4k selv etter en skade. Ellers tror jeg de høye frekvensene er mer utsatt fordi dde ligger sførst i basilarmembranet (men jeg er litt på tynn is akkurat angående årsaken), hørselstap på lavere enn 1000 Hz pga lydnivåer er ikke så vanlig.

Jeg hørte en gang en audiograf si at folk som har skader på grunn av skudd gjerne får en "dipp" i audiografen. Altså skader som er sterkest rundt en bestemt frekvens.

Lenke til kommentar
Hvilken karakter får jeg hvis jeg synger/spiller det fløy en liten blåfugl gjennom vindu på triangel på praktisk prøve i musikk?

Får jeg bedre karakter av lille petter edderkopp?

Om du får spilt det på triangel er du bra flink, men ikke musikalsk begavet av den grunn. Det kommer helt ann på fremførelsen.

Lenke til kommentar

Jeg hørte en gang en audiograf si at folk som har skader på grunn av skudd gjerne får en "dipp" i audiografen. Altså skader som er sterkest rundt en bestemt frekvens.

Stemmer, og det er rundt 4000 Hz, det er veldig vanlig å ha en dip der, har det selv. Men husk at en slik kurve en audiograf har går utifra hva man vanligvis hører på den gitte frekvensen. Mao om man ikke har noen dip på Hz, så hører man fortsatt ikke lyder under 25 dB der., mens på 4k hører man kanskje - 6-7 dB vanligvis, så en dip på 10 db der gjør at terskelen på 4k er 3 dB, mao vesentlig bedre enn 100 Hz i "absolutt hørsel", håper det var oppklarende.

AtW

Lenke til kommentar

På skolen bruker elevene OpenOffice, mens lærerne bruker MS Office (de fleste ihvertfall). Vi blir derfor bedt om å lagre som .doc. Selv kunne jeg tenkt meg å lagre som .odt rett og slett fordi det er et åpent format. Har man rett til å be om at lærerne godtar åpne formater som .odt? Kan man forresten også kontakte en eller annen instans sånn at de kontakter skolen og oppfordrer dem til å hoppe over til åpne formater?

Lenke til kommentar

Om lærerne kun har Word, så klarer de ikke å åpne .odt formater. Jeg syntes det ikke er mye styr å trykke på rullgardinmenyen å velge .doc, akkurat.

Vi har det nesten akkurat det samme på skolen, bare at det er omvendt. Lærerne har Open Office på sine maskiner, og vi som er litt kyndige veit jo at Open Office er noe herk. De dummeste lærerne ber oss lagre som "Open office format". (Selv om open office leser .doc som bare det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...