Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Alle har sikkert sett sko som henger i høyspent ledninger før. Noen som vet noe om dette fenomenet?

...

Men hvordan i all verden klarer de å få opp skoene i høyspentledningene da? Høyspentmaster er gjerne opp mot 20 meter høye. :dontgetit:

Jeg tror du tenker på lavspentledninger (typisk i boligstrøk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor trenger mennesker egentlig søvn rent fysiologisk? skjønner ikke helt hvorfor man blir gal og kan kollapse om man ikke sover på en 2-3 dager. ser rett og slett ikke noen logisk grunn til at vi trenger denne søvnen :p

Til min viten har vi ikke noe endelig svar på dette. Alt vi vet er at hjernen trenger søvn for å bearbeide dagens inntrykk.

Lenke til kommentar
Alle har sikkert sett sko som henger i høyspent ledninger før. Noen som vet noe om dette fenomenet?

...

Men hvordan i all verden klarer de å få opp skoene i høyspentledningene da? Høyspentmaster er gjerne opp mot 20 meter høye. :dontgetit:

Jeg tror du tenker på lavspentledninger (typisk i boligstrøk).

Man kaster dem jo. Knytter sammen lissene så man får en slags dobbel pendel, så er det bare å slenge til, og håpe den hukker(at man får en sko på hver side av kabelen, så snøret vikler seg rundt)

1465992442_f3459f9b5b.jpg?v=0

Det er nok fortsatt likevel mest vanlig i lavspent ja, grunnet tilgjengelighet/beliggenhet.

Endret av toth
Lenke til kommentar
hvorfor trenger mennesker egentlig søvn rent fysiologisk? skjønner ikke helt hvorfor man blir gal og kan kollapse om man ikke sover på en 2-3 dager. ser rett og slett ikke noen logisk grunn til at vi trenger denne søvnen :p

Man blir ikke gal eller kollapser etter 2-3 dager, har selv gått tre dager uten søvn uten store problemer, og andre har klart det i nærmere 14 dager. Ellers er det et omdiskutert spørsmål, det ene apektet er jo hvile, i tilegg til "mental sortering" blant annet i form av drømming, Når folk går lenge uten søvn så sover de gjerne litt lengre første natt og er straks tilbake i normal rytme, forskjellen er at man er mer i drømmestadiet av søvn den første natta enn nødvendig. Det i tilegg til at dyr som risikerer å blir drept av å sove sover vesentlig mindre enn andre kan ihvertfall indikere at det ikke nødvendigvis er nødvendig å sove så mye som vi gjør, selv om man må sove noe. Det er vel også vist at soving hjelper oss å lære. noen mener sågar man kunne sovet korte perioder igjennom døgnet, feks 15 min hver 4 time.

AtW

Lenke til kommentar

Har gått fem døgn selv uten noe som helst. Ikke "catnaps" en gang. Da kollapset jeg regelrett. Våknet dagen etter og lurte på hvorfor jeg lå der.

Grensen for hva man klarer er forskjellig fra person til person, men jeg innbiller meg at uten noe søvn og kunstige stimulanter at den ligger rundt det for de fleste.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har en rett kopi av noen papirer, kan jeg da ta en rett kopi av den rette kopien og gi de papirene? Er en rett kopi av en rett kopi gyldig?

Kopi av kopi er ikke gyldig, uansett om det er av rett kopi eller vanlig. Når man sender inn dokumenter skal man ta kopi av originalen og få stemplet med rett kopi.

Lenke til kommentar

Selv har jeg gått minst 3 døgn, jeg vet ikke nøyaktig antall timer det var.

Men jeg ble blakk på interrail, i sør-italia, og reiste hjem uten søvn eller særlig til mat. De andre ble igjen, så jeg måtte jo selv passe bagasje, pass osv, bla en hel natt på Brussel sentralstasjon. Ikke veldig fristende å sovne, når de eneste utenom meg var en gjeng svære negere som bokstavelig talt sirklet rundt..

Edit: Stuptrøtt var jeg bare på slutten av første døgnet. Deretter ble jeg mer "våken" og gikk inn i en slags sløv zombie-tilstand, men uten at det var fare for å duppe av.

Var helt våken, men meget lite responsiv og oppmerksom.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Har gått fem døgn selv uten noe som helst. Ikke "catnaps" en gang. Da kollapset jeg regelrett. Våknet dagen etter og lurte på hvorfor jeg lå der.
Hvorfor?? Det er jo verre enn øvelsene vi hadde i militæret, og de var ille.
Det hadde med noen som jeg var glad i som jeg måtte ta meg av og jeg turte rett og slett ikke å sovne av frykt for at enkelte ting kunne skje. Lar det ligge med det.
Lenke til kommentar
Politiet bestemmer det ikke, noen som har link til alle disse forskjellige reglene?

Du tar feil.

Dette reguleres ved lov, og håndheves dermed av politiet.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994100...8-031.html#31-1

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Beklager, jeg viste ikke at politiet satt disse lovene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er substantivet gutt bøyd som pluralis femininum i setninger à la "han var en av gutta", når disse utsagnene egentlig i høyeste grad bærer er maskulint preg?

"Gutta" er en muntlig form, egentlig skal det hete "en av guttene" (sjekket det med ordboken).

Men det er mange eksempler på det du påpeker både i norsk og andre språk. "Jente" kan bøyes maskulint ("jenten"), og på tysk er "Mädchen" (jente) intetkjønn. Det er bare slik det er blitt til med språk og slikt. Hankjønn, hunkjønn og intetkjønn er bare en spesiell måte å kategorisere bøyningsformer i skriftspråket på, det er ingenting som tilsier at disse kategoriene ha utelukket "maskuline" eller "feminine" ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...