Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Svar: Jeg er en av de mest kverulerende.

Hvorfor oppstår ikke store tornadoer som i USA i Norge`?
Dette har bl.a. med de store slettene vi finner der borte. Tornadoer oppstår (etter som jeg har forstått) når varm og oppadstigende luft møter kald og fallende luft. De store slettene blir varmet opp av sola og varmer i sin tur opp lufta. Så kommer en kaldfront over fjellene (Rocky mountains etc.). Når den kalde lufta fra denne fronten møter den stigende varme luften har man ideelle forutsetnigner for store tornadoer. Vi har også hatt tornadoer i Norge (har tilogmed sett en selv) , men pga. at vi ikke har de samme forutsetningene her, blir de mindre og går raskere i oppløsning.

Merk at jeg ikke er meterolog og at svaret mitt derfor kan være litt "generelt". Dette er ikke mitt ekspertiseområde.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay. Har selv sett små tornadoer, ganske kult egentlig. Så nesten samme spørsmål. Finner vi like kraftige malstrømmer andre plasser enn i saltstraumen utenfor Bodø? Og hvis vi ikke gjør det. Hvorfor?

Saltstraumen er verdens sterkeste tidevannstrøm, ifølge både norsk og engelsk Wikipedia.

Årsaken må vel være de helt spesielle geografiske forholdene i området.

Lenke til kommentar

Kan vel også kalle det "kvalitet".

Det finnes spill med 720p, det finnes spill med 1080p og det finnes spill med begge.

Det finnes også spill med 30fps(Hz,framerate,whatever) og 60fps.

Det er helt opp til hva spillprodusentene velger og lage.

Wipeout HD som et eksempel ble utsatt blant annet pga. at de hadde lovet 1080p med 60fps, noe som var vanskeligere enn først anntatt å få til.

Lenke til kommentar

Legger denne her også jeg så kanskje noen som har peil kan svare:

Bare har et lite spørsmål som egentlig ikke fortjener en egen tråd synes jeg. :p

Det står at man får automatisk advarselredusering etter et halvt år. Tar dere da datoen i måneden og legger til seks kalendermåneder eller tenker dere 180 dager eller hvordan fungerer det egentlig?

Lenke til kommentar

Det finnes spill med 720p, det finnes spill med 1080p og det finnes spill med begge.

Wipeout HD som et eksempel ble utsatt blant annet pga. at de hadde lovet 1080p med 60fps, noe som var vanskeligere enn først anntatt å få til.

Okei, det jeg egentlig lurer på er om 30 fps oppleves som "glatt" i dagens spill?

Edit: Og det kom jeg på det må det være, når filmer har 24 fps... :D

Endret av Pétur
Lenke til kommentar

Okei, det jeg egentlig lurer på er om 30 fps oppleves som "glatt" i dagens spill?

Edit: Og det kom jeg på det må det være, når filmer har 24 fps... :D

Det oppleves ikke som glatt nei (dvs for noen gjør det sikkert det, det gjør det ikke for meg), for det første er laveste framerate langt under snittframerate, og selv om man antar 30 fps hele tiden kan man tydlig se det. På filmer bruker man motion-blur for å få det til å se bedre ut med 24 fps, men også da kan man merke at det er lavere enn det burde.

AtW

Lenke til kommentar
Legger denne her også jeg så kanskje noen som har peil kan svare:
Bare har et lite spørsmål som egentlig ikke fortjener en egen tråd synes jeg. :p

Det står at man får automatisk advarselredusering etter et halvt år. Tar dere da datoen i måneden og legger til seks kalendermåneder eller tenker dere 180 dager eller hvordan fungerer det egentlig?

Det kan du vel sjekke selv hvis du har mottat advarsler. Sjekk dato på når du fikk PM om advarsel, og når du fikk PM om at dne var fjernet.

Lenke til kommentar
Det kan du vel sjekke selv hvis du har mottat advarsler. Sjekk dato på når du fikk PM om advarsel, og når du fikk PM om at dne var fjernet.
Jeg har aldri fått PM om advarselsreduskjon. Ikke så ofte jeg har fått warn liksom. :p

Men nå nærmer det seg tid for reduksjon, så det var derfor jeg lurte hehe.

Lenke til kommentar
Okei, det var det jeg ante. Men er det mer økonomisk å bremse på giret? Sliter ikke den metoden mer på motoren?

Det sliter mer ja, men det er fortsatt ganske ubetydelig slitasje. Slitasjen med 4000 rpm motorbrems er vel den samme som slitasjen med 4000 rpm vanlig kjøring. Tomgang sliter mindre på grunn av lavere turtall. En motor slites neppe ut på innsiden før etter mange hundre tusen km. En bil jeg hadde for 10 år siden rundet 500 000 km når jeg eide den, med originalmotoren. Jeg har hørt om biler som har passert 2 millioner kilometer på én motor. Jeg tviler på at det er særlig stor andel av bilene som skrotes som har utslitt motor. De aller fleste skrotes nok på grunn av andre ting som rust, EU-godkjenning, kollisjon, eller bare at eieren ville oppgradere og ikke gadd å selge den gamle pga lav verdi.

Finner vi like kraftige malstrømmer andre plasser enn i saltstraumen utenfor Bodø? Og hvis vi ikke gjør det. Hvorfor?

Jeg har sett rekordpåstander fra flere plasser, men det er vist snakk om definisjonsforskjeller. Verdens sterkeste havstrøm, fjordstrøm og verdens kraftigste malstrøm. Malstrøm er når vannet roterer som i et enormt badekarsluk. Verdens kraftigste naturlige malstrøm ligger vist i skjærgården vest for Skottland. Jeg kikket litt på google maps og husker vagt at det må være rett ved øya Scarba. Malstrømmen har vist slukt ganske mange båter så vi holdt oss langt unna når jeg seilte forbi der.

Redigert: Jepp, mellom Scarba og Jura. Malstrømmen heter vist Corryvreckan Whirlpool.

http://www.whirlpool-scotland.co.uk/index.html

Lenke til kommentar

Hvis man låner bilen av f.eks. en bror og blir tatt i fotoboks, hvordan blir det med bot da? Mener å ha hørt at man ikke er pliktig til å tyste på familie, men jeg ligner en del på broren min, så det kan jo være vanskelig for han å bevise at det ikke er han i så fall.

Sammenheng; låner bilen til broren min fra Oslo til Arendal nå, og sitter å venter på et fly på Torp.

Men hvis det er så enkelt, så kan man jo bastant påstå at det ikke er en selv men en bror/søster om man blir tatt bilde av i en annen situasjon...

Lenke til kommentar
Hvorfor oppstår ikke store tornadoer som i USA i Norge`?
Dette har bl.a. med de store slettene vi finner der borte. Tornadoer oppstår (etter som jeg har forstått) når varm og oppadstigende luft møter kald og fallende luft. De store slettene blir varmet opp av sola og varmer i sin tur opp lufta. Så kommer en kaldfront over fjellene (Rocky mountains etc.). Når den kalde lufta fra denne fronten møter den stigende varme luften har man ideelle forutsetnigner for store tornadoer. Vi har også hatt tornadoer i Norge (har tilogmed sett en selv) , men pga. at vi ikke har de samme forutsetningene her, blir de mindre og går raskere i oppløsning.

Merk at jeg ikke er meterolog og at svaret mitt derfor kan være litt "generelt". Dette er ikke mitt ekspertiseområde.

Er det ikke pga. Alpene vi ikke har sterke tornadoer i Europa ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...