Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor har kuer, hester, esler, lamaer, osv haler? Jeg ser ikke helt grunnen. Aper og smådyr har jo haler for å bedre kunne holde balansen, men hvilken nytte har halene på de dyrene jeg nevnet over?
Function

Animal tails are used in a variety of ways. They provide a source of locomotion for fish and some other forms of marine life. Many land animals use their tails to brush away flies and other biting insects. Some species, including cats and kangaroos, use their tails for balance, and some, such as New World monkeys and opossums, use their prehensile tails to grasp tree branches.

Tails are also used for social signaling. Some deer species flash the white underside of their tails to warn other nearby deer of possible danger, and canids (including domestic dogs) indicate emotions through the positioning of their tails. Evolutionary pressures have led to the development of armored tails in some species, and some, such as the tails of scorpions contain venom.

Some species of lizard can detach ("cast") their tails from their bodies. This can help them to escape from predators, which are either distracted by the wriggling detached tail, or left with only the tail while the rest of the lizard flees. Tails cast in this manner generally grow back over time, though the replacement is typically darker in color than the original.

The tails of most birds end in long feathers called rectrices. These feathers are used as a rudder, helping the bird to steer and maneuver in flight; they also help the bird to balance while it is perched. In some species—such as birds of paradise, lyrebirds and peacocks—modified tail feathers play an important role in courtship displays. The extra-stiff tail feathers of other species, including woodpeckers and woodcreepers, allow them to brace themselves firmly against tree trunks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Esel og hest er ikke samme rase. Hest er ikke en rase, det er en art (En art består av flere raser)

Og nei, esel og hest er ikke en gang samme art.

Esel og hest kan få avkom, men ikke fruktbart avkom. Men begge er innenfor samme familie.

Edit: Interessant trivia: Mennesker og sjimpanser er mer genetisk like, enn det esler og hester er.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Bare en liten digresjon når man er innne på hunder og arter:

Hunder har hvis jeg ikke tar helt feil værdens største genetiske variasjon for en art. Dette er i stor grad et resultat av menneskenes utstrakte avl av hunder for å lage raser med bestemte egenskaper (dette har jo også ført til en del "blindgater" og genetisk betingete sykdommer og svakheter hos enkelte arter av hunder).

Og en hund er faktisk langt ifra det samme som en ulv. En hund forstår f.eks mye av kroppspråket til mennesker og har tilpasset sitt eget kroppspråk slik at mennesker skal forstå dem. Dessuten retter en hund seg til mennesket hvis den blir presentert med en vanskelig oppgave, mens en ulv ikke gjør det (selv ikke en ulv som har vokst opp med mennesker). Og en hund har et mye mer variert "språk" enn en ulv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men i motsetning til hester og esler, som er hver sin art og derfor får ufruktbare muldyr hvis de pares, så vil avkom av en hund som pares med en ulv bli fruktbart. Hvis dette er definisjonen på en art er altså hunder og ulver samme art.

Slike hund- og ulvblandinger kalles ulvehybrider og de er livsfarlige, de får nemlig aggresiviteten fra hund sammen med styrken til ulv, og kombinasjonen blir et vilt rovdyr uten hemninger. Derfor prøver man alltid å slakte ned hele den lokale familien hvis man får mistanke om at det har oppstått en ulvehybrid.

Lenke til kommentar
Bare en liten digresjon når man er innne på hunder og arter:

Hunder har hvis jeg ikke tar helt feil værdens største genetiske variasjon for en art. Dette er i stor grad et resultat av menneskenes utstrakte avl av hunder for å lage raser med bestemte egenskaper (dette har jo også ført til en del "blindgater" og genetisk betingete sykdommer og svakheter hos enkelte arter av hunder).

Et annet punkt verdt å nevne er hvor liten forskjell det er hos katter, selv om de også har vært gjennom en liknende mengde menneske avl. Så det er noe helt spesielt med genene til ulven/hunden, som gir muligheten for denne enorme variasjonen.

Men i motsetning til hester og esler, som er hver sin art og derfor får ufruktbare muldyr hvis de pares, så vil avkom av en hund som pares med en ulv bli fruktbart. Hvis dette er definisjonen på en art er altså hunder og ulver samme art.

Jeg sjekket wikipedia siden for Wolf-Dog Hybrid, hvor det står:

since the domestic dog was recently taxonomically recategorized as a subspecies of wolf.

Så du har rett. Dog en 'underart', ikke en egen art.

Lenke til kommentar
Jeg trenger et par tynne metallpinner som er lette og kan bøyes lett og mye. Og når jeg slipper skal den sprette tilbake til slik den var

Bruk fjærstål. Det fungerer sånn. Tykkelse, lengde, stivhet osv må du velge ut i fra hva som passer til akkurat ditt formål.

Lenke til kommentar

Det vil gå. Hør med et firma som selger stål i nærheten (plater, jernstenger, dreieemner osv). Eller finn noe annet som bruker samme type stål og disseker det. Hadde det ikke vært for lengden kunne jeg f.eks anbefalt spilene som finnes på river. Eller spilene på en feierkost. Evt. stålbånd som brukes rundt store trekasser og paller.

Hmm, jeg tror jeg kom på noe med passe lengde: Et målebånd av stål. Jeg vet ikke om det er tykt og sterkt nok for deg, men det er i hvert fall riktig type stål.

Lenke til kommentar

Motoren får likevel smøring av olja, så noe mer slitasje skal det ikke bli. Men kjører du slik aktivt derimot, mye full pinne og bremse på motorenn, så kan rådene dine få hard medfart. Men til vanlig kjøring som å slippe gassen i nedoverbakker skal det ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...