Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hva som skiller kodefiler. For eksempel så bruker et program på 20 tegn 20 byte med plass på PC-en, men hvorfor må en lagre det som .py (sett at en bruker Python)? Hva skiller for eksempel .py og .txt når begge tar nøyaktig like stor plass og består av akkurat de samme tegnene? Hvorfor tar ikke navnet på fila noen plass? Om jeg kaller den 1.py eller 1.txt så tar den like stor plass som abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.py eller abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.txt
Lenke til kommentar
Slo på CNN nettopp, der var det finansnyheter fra markedet i Asia og Europa. Alt peker selvsagt nedover og nedover, 10% her, 8% der, og like mye ned igår. Hva har dette å si for meg, "Joe Average" i gata som bare går på jobb hver dag og får lønn en gang i mnd? Ingenting? Jeg spekulerer jo ikke i aksjer, er i boligmarkedet eller noenting.

Er mange "vanlige" som har penger i aksjefond, så jeg vil påstå at denne krisen rammer ganske hardt. Heldigvis kommer nok aksjemarkedene til å gå oppover igjen, men hvor lang tid det tar før vi er på samme nivå som før krisen er vanskelig å si. (for eksempel har mitt fond falt med omtrent 35% siden i sommer, det utgjør en del penger selv på små innskudd)

Lenke til kommentar

Jeg tror finanskrisen først og fremst rammer vanlige folk i form av høyere rente på boliglån, oppsigelser og stopp i lønnsveksten. På litt lengre sikt tror jeg oljeforbruket i verden vil gå svakt ned og dermed gi betydelig lavere oljepris og lavere eksportinntekter til Norge. Det vil igjen ramme arbeidsplasser i oljesektoren og gi mindre penger til de offentlige tjenestene vanlige folk mottar. Offentlige tjenester er ofte noe man tar for gitt og ikke tenker over før det blir nedskjæringer.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva som skiller kodefiler. For eksempel så bruker et program på 20 tegn 20 byte med plass på PC-en, men hvorfor må en lagre det som .py (sett at en bruker Python)? Hva skiller for eksempel .py og .txt når begge tar nøyaktig like stor plass og består av akkurat de samme tegnene? Hvorfor tar ikke navnet på fila noen plass? Om jeg kaller den 1.py eller 1.txt så tar den like stor plass som abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.py eller abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.txt

I utgangspunktet er det ingenting som skiller ASCII-kodefiler som er skrevet på ulike språk annet enn filtypen. Du kan etterprøve det selv ved å skrive en kodefil som .txt, så endre til .py eller hva du enn nå bruker og se om det kjører. Grunnen til at man "må" ha ulik filtype for ulike typer filer er for å ha litt orden i sakene, det ville vært litt av et sabla rot og blitt vanskelig å kjenne igjen hva som er i filen om alt skulle hett .txt uansett hva som er i filen.

Lenke til kommentar
*snip*

Etterspørselen etter olje vil ikke minke før det kommer et alternativ som blir billigere, enten ved at oljen blir dyrere eller at alternative kilder blir billigere.

Økningen i oljeprisen denne gangen, i motsettning til på 70-tallet, er at det er kommet flere som etterspør oljen.

Den høye renten vi har nå er egentlig ikke så særlig høy. Den er bare høy sammenlignet med hva folk hadde blitt vant til, en kunstig lav rente.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er det ingenting som skiller ASCII-kodefiler som er skrevet på ulike språk annet enn filtypen. Du kan etterprøve det selv ved å skrive en kodefil som .txt, så endre til .py eller hva du enn nå bruker og se om det kjører. Grunnen til at man "må" ha ulik filtype for ulike typer filer er for å ha litt orden i sakene, det ville vært litt av et sabla rot og blitt vanskelig å kjenne igjen hva som er i filen om alt skulle hett .txt uansett hva som er i filen.

Så jeg kan kjøre en .txt som et python-skript/program uten å bytte til .py?

Lenke til kommentar

Finanskrisen vil også påvirke folk som jobber i boligmarkedet, økt rente gjør at det stopper opp.

Potteplanter bør ikke settes på soverom mener jeg å huske. For selv om de "spyr ut" oksygen om dagen så gjør de det samme med CO2 om natta da planten forbrenner sukkeret den har produsert i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Diskusjon.no er verdens fjerde største IPB-baserte forum. Etter som jeg har forstått så er det også ganske modifisert. Er det noe sammarbeid mellom de som utvikler Invision og drift her på forumet? Jeg mener... Nå er det jo stadig vekk nye funskjoner som blir lagt inn som f.eks.:

[video]URL til medie[/video] eller [lyd]URL til lydfil[/lyd]

Er dette noe som blir kodet fra bunnen eller er det noe Invision har kommet med?

Kort sagt: Er det noen kommunikasjon mellom bruker (diskusjon.no) og utvikler (invision)?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Hva skjer med bitsene når de slettes?

Vanligvis blir de bare disponert for "fri bruk" i filtildelingstabellen som bestemmer hva som skal lagres hvor, og kan siden bli overskrevet av andre data som har bruk for plassen.

Hvis man vil ha full sikkerhet mot at data kan hentes frem senere kan man overskrive dem fysisk en for en, enten med 0-er eller med tilfeldige data. Det finnes program som gjør dette.

Kommer de i form av varme?

Jeg har ikke hørt om noen lagringsmedia som bruker varme, nei.

Jeg er ikke helt sikker på om svarene mine er helt spot-on her, hvis ikke får du definere spørsmålene ditt bedre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hei, har fått et slektstre av en i slekta mi i vadsø i Finnmark. Ser at det var en mann langt ut i slekta som het for Kinnounen til etternavn, men ble hentet av fosterforeldre da han var liten, da han var gammel nok til å flytte ut tok han fosterforeldrene/adoptivforeldrenes etternavn Davidsen som jeg heter den dag i dag. Siden han EGENTLIG het Kinnounen, og det skulle jeg egentlig ha hatt som etternavn ettersom han byttet sitt gamle mot adoptivforeldrenes, kan jeg som 16-åring evt. når jeg blir myndig, skifte tilbake til det opprinnelige etternavnet som er Kinnounen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...