Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det ikkje sånn at det blir rødt på himmelen under solnedgang, men aldri under soloppgang? I såfall, kvifor?

Fekk ikkje heilt svaret på dette tidlegare.

Det var rødt på himmelen i Tromsø under soloppgang i dag.

Jeg har knallrød soloppgang så og si hver morgen det er klart, fordi jeg bor såpass høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo sånn bankkrise overalt, og banken min DNB vet man jo aldri hva som skjer med.

Har ikke sparepenger, bare lønna mi inne der, så tenker ikke særlig på å tape noe. Men la oss si at banken gikk konkurs, vil da bare lånet mitt på 600K forsvinne i tomlufta? Sånn aldri mere avbetalinger? Eller ville lånet blir "kjøpt opp" av staten eller en annen bank? Sånn hypotetisk sett, da.

Lenke til kommentar
Nå er det jo sånn bankkrise overalt, og banken min DNB vet man jo aldri hva som skjer med.

Har ikke sparepenger, bare lønna mi inne der, så tenker ikke særlig på å tape noe. Men la oss si at banken gikk konkurs, vil da bare lånet mitt på 600K forsvinne i tomlufta? Sånn aldri mere avbetalinger? Eller ville lånet blir "kjøpt opp" av staten eller en annen bank? Sånn hypotetisk sett, da.

At en bank går konkurs betyr at banken har mer gjeld enn den vil klare å betjene. I konkursoppgjøret vil da banken selge unna sine verdier, kundenes gjeld til banken, for å i størst grad gjøre opp for sine egen gjelds, bankens gjeld til kundene.

Lånet vil med andre ord bare bli solgt videre til noen andre.

Lenke til kommentar
Vil de ikke bare si "betal 600K innen 14 dager" også sende det til inkasso hvis man ikke betaler i tide? Da må man vel få lån i en annen bank for å betale ned til kreditoren..ellernoe? Er jo ikke bare bare å ringe og si "hei du jeg vil ha lån"

I prinsippet kan de be deg innløse lånet ja men jeg er ganske sikker på at du er beskyttet mot denslags av lovverket.

Lenke til kommentar

Så kort summert kan man si at jeg ikke mister leiligheta mi (ikke kan betale husleie) selv om banken min gikk konk plutselig? Er vel det som skjer i USA nå..folk som har fått lån de ikke kan betjene, så gikk renta plutselig opp og alt gikk til helsike. Men hvorfor gikk det i dass akkurat NÅ? Hvorfor ikke om 5 år til? Jeg vet jo at bankene der borte nærmest kastet lån etter folk bare for å "hjelpe med å få et sted å bo" selv om de var uteliggere nærmest.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Er det ikkje sånn at det blir rødt på himmelen under solnedgang, men aldri under soloppgang? I såfall, kvifor?

Fekk ikkje heilt svaret på dette tidlegare.

Soloppgangen i oslo i dag var knallrød og ganske flott. Gikk godt sammen med høstfargene i skogen her.

Ville tatt bilde, men har ikke kamera. :(

Lenke til kommentar

Når en bank går konkurs legges den gjeldsportefølje ut for salg på det bankenes intermarkedet for lån. Her vil da en, eller flere, storbanker kjøpe opp hele porteføljen. Det kundene så vil oppleve er at de får et brev i posten som informerer dem om at de nå har et låneforhold med bank NN.

Hvis så kunden ikke liker den nye banken, står han/hun like fritt som tidligere til å skifte bank.

Edit: Grunnen til at det gikk i dass, var at den som avgjorde risikoen satte en for lav risiko på sub-prime lånene. Dermed hadde disse lånene også en for lav rentesats. Dette gikk fint så lenge boligmarkedet vokste, men når det stagnet av oppdaget folk denne risikofeildømmelsen og rømte fra disse lånene.

Blir som en brann på offentlig sted. Den kan brenne lenge hvis folk ikke ser det, men når de oppdager de springer de panisk til nærmeste nødutgang. En evakueringsmetode som tar lengre tid enn en rolig vandring ut.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Slo på CNN nettopp, der var det finansnyheter fra markedet i Asia og Europa. Alt peker selvsagt nedover og nedover, 10% her, 8% der, og like mye ned igår. Hva har dette å si for meg, "Joe Average" i gata som bare går på jobb hver dag og får lønn en gang i mnd? Ingenting? Jeg spekulerer jo ikke i aksjer, er i boligmarkedet eller noenting.

Lenke til kommentar
...

Blir som en brann på offentlig sted. Den kan brenne lenge hvis folk ikke ser det, men når de oppdager de springer de panisk til nærmeste nødutgang. En evakueringsmetode som tar lengre tid enn en rolig vandring ut.

Under rekruttskolen lærte vi hvordan vi tømmer en kinosal fort, alle reiser seg opp, så går man ut raskt men behersket, rad for rad(førstemann på rad 2 følger tett på sistemann på rad 1 osv) . Ekstremt effektivt, minst 2-3 ganger kjappere enn standard saueflokkmetode.

Hender det noen gang at de har evakueringsøvelser på kino? Med vanlig publikum altså?

Lenke til kommentar
Hva har dette å si for meg, "Joe Average" i gata som bare går på jobb hver dag og får lønn en gang i mnd? Ingenting?

Nesten ingenting. Har du ikke tatt opp lån over pipen, tenkt å selge i nærmeste fremtid og har en forholdsvis trygg jobb vil det bry deg ganske så lite. Du må kanskje gjøre noe få mindre privatøkonomiske omprioriteringer, som kanskje å droppe et restaurantbesøk i mnd. for å kompensere den økte renten, men ikke stort mer. Disse endringene vil være så små og gradvise at du i øyeblikke ikke engang vil tenke over det.

Det er fremdeles ikke snakk om resisjon, at vi får dårligere råd, men en slakke i veksten. Din levestandard vil ikke bli redusert, den vil bare ikke øke like mye som før. Det er svært lite sannsynlig at du får det dårligere enn du har det i dag.

Det beste for din del er å overse disse nyhetene. Det er lite du kan gjøre med saken, det er lite relevant for deg og viktigst av alt de virker deprimerende på det. Les tegneseriene i stedet (de som starter med å lese tegneseriene når de åpner (papir)avisen er de som i gjennomsnitt lever lengst).

Har du et positivt syn på livet, pleier ting også å gå i en positiv rettning. Ingen vist å erge seg over ting man ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Finnes det kullsyrepulver å få kjøpt noen plass? Slik at vann+dette pulveret blir noe ala farris?

Hvis du tenker på kullsyre i brus så er ikke det et pulver, men gass som pumpes inn i væsken under trykk (3 bar). Dermed "låses" gassen i væsken. Det er også grunnen til at hvis man rister på flasken så bruser det da væsken ikke klarer å holde på gassen lengre.

Tips: Klarer du å la være å dunke for mye på flasken/skvulpe kan flasken stå åpen i lang tid uten at kullsyren går ut.

Man får jo kjøpt brusmaskiner, da kan man jo tilsette kullsyre til alt man måtte ønske. melkebrus ++

Lenke til kommentar
På bil lån vil man nesten ikke merke rente økningene.

Det er verre med de som sitter med 2 mill i gjeld på huset.

Har man bitt over mer enn man kan spise, så er det naturligvis slik at man nå må ta konsekvensen, og forhåpenligvis lærdommen, av dette. De fleste skal som er i en slik posisjon skal kunne klare seg helt greit om de holder seg steinharde og forvalter pengene sine riktig. Problemet er at mange er i en slik situasjon nøyaktig p.g.a. at de ikke klarer dette. Da er det egentlig lite samfunnet kan, eller i min mening bør, gjøre; det er ikke statens oppgave å hjelpe folk ut av sin egen idioti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...