SeaLion Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hva er den vanlige utgangshastigheten til prosjektilet på et salonggevær? Det kommer an på ammunisjonen. En vanlig 22LR ligger rundt 400 m/s mens en 22-250 ligger rundt 1100 m/s. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvor mange linjer med kode har Ubuntu 8.10 og Ubuntu 8.04? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Så, det vil si at mitt luftgevær, som Produsenten påstår har 375m/s, er ca. en tredjedels styrke av et salonggevær?... Absolutt ikke! Det jeg ga data på var vanlige rifleskudd, de er vesentlig tyngre enn salonggeværskudd, som igjen er tyngre enn luftgeværskudd. Hastighet er en faktor i ei kules anslagsenergi, tyngde er en annen. Du må vite begge for å si noe om hvor 'kraftig' skuddet er. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Takker for svar. Hele greia var at jeg begynte å lure på om jeg egentlig burde være ekstra forsiktig med den når jeg skyter, siden den virket så mye mye kraftigere enn andre luftgevær jeg har prøvd før. At skuddene kanskje går vesentlig lengre enn man skulle trodd. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvordan er egentlig reglene for sikring og jobb i høyden? Sitter og ser ut av vinduet nå og hos naboen er det en som ikke kan være noe eldre enn lærling som jobber på taket på et to-etasjes hus uten noen form for sikring. Da de begynte i går så satte de opp stillas, men i morgentimene i dag har dette blitt fjernet (muligens flyttet til andre siden av huset, men han jobber på denne siden) Hvilken vinkel er det på taket? Er vis det er over en viss vinkel må man sikres. Oppdatering: Jeg tok noen bilder i går og sendte de inn til lokalavisa. De var veldig interresert og skal muligens kjøre sak på det. Journalisten ringte meg opp tidligere i dag. Han hadde vist bildene til en fra arb.tilsynet som overhodet ikke likte det hun så. Hun ville ha stoppet arbeidet umiddelbart om hun kom over noe slikt. Det er snakk om et "vanlig" tak. Jeg fikk også nummeret til hun fra arb.tilsynet og beskjed om at de hadde satt pris på et lite "hint" om jeg så at de holdt på slik igjen. I dag regner det så de holder ikke på oppå der i dag, men jeg har planer om å si fra om det skjer igjen. De pleier å ta flere hus i slengen i borettslaget her når de først er i gang. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Hvor mange linjer med kode har Ubuntu 8.10 og Ubuntu 8.04? Hva er antall kodelinjer? Endret 8. oktober 2008 av gilera Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Takker for svar. Hele greia var at jeg begynte å lure på om jeg egentlig burde være ekstra forsiktig med den når jeg skyter, siden den virket så mye mye kraftigere enn andre luftgevær jeg har prøvd før. At skuddene kanskje går vesentlig lengre enn man skulle trodd. Du skal alltid være ekstra forsiktig med våpen ... Hvor mange linjer med kode har Ubuntu 8.10 og Ubuntu 8.04? Hva er antall kodelinjer? Tja. Kernel + Gnome + forhåndsinstallerte programmer? Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Oppdatering:Jeg tok noen bilder i går og sendte de inn til lokalavisa. De var veldig interresert og skal muligens kjøre sak på det. Journalisten ringte meg opp tidligere i dag. Han hadde vist bildene til en fra arb.tilsynet som overhodet ikke likte det hun så. Hun ville ha stoppet arbeidet umiddelbart om hun kom over noe slikt. Det er snakk om et "vanlig" tak. Jeg fikk også nummeret til hun fra arb.tilsynet og beskjed om at de hadde satt pris på et lite "hint" om jeg så at de holdt på slik igjen. I dag regner det så de holder ikke på oppå der i dag, men jeg har planer om å si fra om det skjer igjen. De pleier å ta flere hus i slengen i borettslaget her når de først er i gang. Haha, sladrekjærring Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Haha, sladrekjærringJa, fysj... Er jeg ikke fæl? Så du mener altså ikke at det er viktig å si fra om farlige situasjoner og potensielt redde både liv og helse? [/stråmannsargumentasjon] Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nei. For det første så tror jeg du kanskje snakker om Hatsan mod 125. 4,5mm (.177 kaliber) modellen der skal ha 375 m/s utgangshastighet, men du oppnår ikke helt dette. 5.5mm (.22 kaliber) har lavere utgangshastighet, men til gjengjeld større kule som gir mer anslagsenergi. Jeg så litt på wikipedia, og der så utgangshastigheten på en del .22 kalibere på hastigheter fra litt over 300 m/s og oppover. Selv om du med et kraftig luftgevær kan oppnå samme hastighet med samme kulediameter, så veier salongkulen mer, som gjør at den er kraftigere. Men hvis du har et 5,5 mm luftgevær, muligens Hatsan mod. 125, så vet du at disse luftgeværene ikke er til å leke med! Selv har jeg et luftgevær som heter Targon Tiger 1000 som også er 5,5 mm. Det har en utgangshastighet på 315 m/s på papiret, og 4,5mm modellen av samme gevær har en utgangshastighet på 380 eller 390 m/s på papiet om jeg husker riktig. Mitt gevær går i hvertfall gjennom minst 6 colabokser på rad fylt med vann, gjennom kledningsbord osv., så det er viktig å være forsiktig. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 1) Åssen er det med langt hår og jobb? Går det under samme regel som tatovering osv? Jeg har ikke såå langt hår men jeg skal la det vokse lengre. Jeg er gutt btw 2) Når man sier at det blir vann ut av blabla molekyler osv. Hvordan gjør de det? Blander forskere molekyler sammen ved hjelp av et super mikroskop? 3) Hvem fant ut at man får større kropp, evt. muskler av å trene? Det må være lenge siden..? 4) Ca. hvor mange offisielle band finnes det? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvor lenge varer en "1 Lighter"?La oss tenke at man tenner 10-20 røyk hver dag, hver påtenning tar 2-3 sekunder. Lighteren står også på medium av gass stilling på originalt oppsett. Bump Lenke til kommentar
Argument Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 1) Åssen er det med langt hår og jobb? Går det under samme regel som tatovering osv?Jeg har ikke såå langt hår men jeg skal la det vokse lengre. Jeg er gutt btw 2) Når man sier at det blir vann ut av blabla molekyler osv. Hvordan gjør de det? Blander forskere molekyler sammen ved hjelp av et super mikroskop? 3) Hvem fant ut at man får større kropp, evt. muskler av å trene? Det må være lenge siden..? 4) Ca. hvor mange offisielle band finnes det? 1) Mener du hvordan langt hår tar seg ut på et jobbintervju? 2) Snakker du om kunstig vann? 3) Chuck Norris. Nei, det var nok menneskene som fant ut det. For å få en større kropp (maskulin) må man ha en riktig kombinasjon av trening og kosthold. Nøyaktig hvem som fant ut det må nå gudene vite. Hvem fant opp hjulet? 4) Hvor mange band det finnes i hele verden? Og hvordan definerer du "offisielle band"? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvor lenge varer en "1 Lighter"?La oss tenke at man tenner 10-20 røyk hver dag, hver påtenning tar 2-3 sekunder. Lighteren står også på medium av gass stilling på originalt oppsett. Bump Enten må vi vite litt info om hvor mye gass som kommer ut, hvor mye som er inni lighteren osv, eller noen må teste. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 1) Åssen er det med langt hår og jobb? Går det under samme regel som tatovering osv?Jeg har ikke såå langt hår men jeg skal la det vokse lengre. Jeg er gutt btw 2) Når man sier at det blir vann ut av blabla molekyler osv. Hvordan gjør de det? Blander forskere molekyler sammen ved hjelp av et super mikroskop? 3) Hvem fant ut at man får større kropp, evt. muskler av å trene? Det må være lenge siden..? 4) Ca. hvor mange offisielle band finnes det? 1) Mener du hvordan langt hår tar seg ut på et jobbintervju? 2) Snakker du om kunstig vann? 3) Chuck Norris. Nei, det var nok menneskene som fant ut det. For å få en større kropp (maskulin) må man ha en riktig kombinasjon av trening og kosthold. Nøyaktig hvem som fant ut det må nå gudene vite. Hvem fant opp hjulet? 4) Hvor mange band det finnes i hele verden? Og hvordan definerer du "offisielle band"? Jeg er metalhead. Og jeg vet at tatoveringer ikke er bra når man skal på intervju osv. Men hvis jeg hadde fått tatovering på armen, sånn at alle kan se det, hadde jeg fått sparken da? Og gjelder det om å gå med langt hår når man er gutt, metal stil. Offisielle band mener jeg som har en kontrakt med plateselskap o.l. danke for svar Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 2) Snakker du om kunstig vann? Hva i alle dager er kunstig vann? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvor lenge varer en "1 Lighter"?La oss tenke at man tenner 10-20 røyk hver dag, hver påtenning tar 2-3 sekunder. Lighteren står også på medium av gass stilling på originalt oppsett. Bump Enten må vi vite litt info om hvor mye gass som kommer ut, hvor mye som er inni lighteren osv, eller noen må teste. Noen som er flinke med Google som kan søke? Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Haha, sladrekjærringJa, fysj... Er jeg ikke fæl? Så du mener altså ikke at det er viktig å si fra om farlige situasjoner og potensielt redde både liv og helse? [/stråmannsargumentasjon] Du skulle ringt Se&Hør da, de hadde jo tatt afære mye fortere! Det kan gjerne være viktig, men om det hadde vært din eneste grunn, (å redde disse stakkars arbeiderene som ikke aner hva de risikerer), så hadde du sikkert funnet bedre måter å hjulpet dem ned på enn å ringe avisa da Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Ja, du har rett. Jeg kunne gått rett til arbeidstilsynet. Men da får jeg ingenting i honorar for tips da. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hadde du kontaktet S&H hadde de sikkert betalt deg ekstra for å dytte ned en arbeider så det ble en skikkelig story. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå