Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting jeg har lurt på: Om man har en liten salongrifle liggende, trenger man jegerprøve for å gå på måkejakt?

Du må jo ha jegerprøve for å i det hele tatt eie riflen lovlig. Og også for å bruke den.

Dog går det an å få unntak, for skadedyr og sel.

Det tror jeg ikke stemmer. Man kan eie en rifle uten å ha jegerprøven, så lenge man ikke jakter med den. Fra salong og oppover i kaliber holder det vel med å være medlem i en skytterklubb, mener jeg.

Lenke til kommentar
Hvorfor sier vi prosit når noen nyser?

Prosit er et utropsord som gjerne sies til en som nyser. Det er en hilsen i ordets opprinnelige forstand (hilse = helse).

Ordet stammer fra det latinske prodesse (gagne), og kan oversettes med måtte det være til gagns. Dette kommer av at de overtroiske mente at et nys var et forvarsel på noe som enten var godt eller ondt, og man håpet dermed at nyset skulle være til det gode.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på: Om man har en liten salongrifle liggende, trenger man jegerprøve for å gå på måkejakt?

Du må jo ha jegerprøve for å i det hele tatt eie riflen lovlig. Og også for å bruke den.

Det tror jeg ikke stemmer. Man kan eie en rifle uten å ha jegerprøven, så lenge man ikke jakter med den. Fra salong og oppover i kaliber holder det vel med å være medlem i en skytterklubb, mener jeg.

Jeg var på skytebane i dag for første gang og skjøt med hagle på leirduer. Der spurte jeg litt om dette her, og du har helt rett. Du kan helt fint eie rifler og hagler, uten å ha tatt jegerprøven. Det eneste som kreves, er at du er medlem av en skytterklubb. Man må imidlertid ta jegerprøven om man har planer om å gå på jakt.

Så for å svare L4r5: Ja, du må ha tatt jegerprøven for å få lov til å jakte på måke. ;)

Lenke til kommentar
Hva er det som transporterer varme i verdensrommet?

I hovedsak er det snakk om stråling (lys).

I månens skygge er det iflg. wikipedia 70 K. All denne varmen kommer fra stråling fra andre kilder enn sola?

edit: sett at man var inne i et legeme (i verdensrommet) som reflekterte alt lys, ville det vært 0 K inne i legemet?

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Hva er det som transporterer varme i verdensrommet?

I hovedsak er det snakk om stråling (lys).

I månens skygge er det iflg. wikipedia 70 K. All denne varmen kommer fra stråling fra andre kilder enn sola?

Jeg trodde du mente hvordan varmeenergi kan transporteres gjennom et vakum, men...

I likehet med jorden, og alle andre legemer med masse, har også månen evnen til å holde på varme. Forskjellen på jorden og månens temperaturdifferans mellom dag og natt (skygge og ikke-skygge) er at jorden har en større evne til å holde på solvarmen mottatt om dagen.

Lenke til kommentar

Beklager, min feil.

Man må altså enten ha jegerprøve eller klubbmedlemskap, jeg glemte siste muligheten iom at han spurte om jakt.

Dog tror jeg man må være medlem en viss stund, i pistolklubb må man hvertfall ha et visst antall treninger over 6mnd samt polititillatelse for å kjøpe.

Har ikke salong eller noe da... Bare irriterer meg sykt over noen måker noen ganger og derfor begynte tankene å fly litt. :p

Det enkleste er hva jeg gjør; Lån en hagle(som er best på fugl) og bli med noen med jegerprøve på sjøfugljakt. Da kan du plukke ned så mye måker du bare vil, og det er fullstendig lovlig.

Så lenge man er med noen med jegerprøven, kan man vel jakte all småvilt.

Fuglesesongen er jo igang, så er bare å komme deg på sjøen. Vi drar imorra tidlig om været holder :)

Lenke til kommentar
Hva er makshastigheten i fritt fall?

Kommer an på luftmotstanden. En blykule og en fyr med fallskjerm faller med forskjellig hastighet. Men uten luft, dvs vakuum vil alt falle like fort.

En pappbit og en blykule faller like fort. Hvis man ser bort fra luftmotstand/vind

Så det er ikke bare vakuum som ''har det''

Edit: Skrivefeil.

Endret av Arild_Banankake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...