Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved en eventuell mars ekspedisjon, hvordan har de planlagt å tåle kulden? -14 til -107 virker ikke som noe ideelle forhold uten en effektiv varmekilde.

Mars-atmosfæren er svært mye tynnere enn atmosfæren på Jorda, derfor vil avkjølingseffekten ikke være like sterk. Med en passe isolert romdrakt burde det derfor være fullt mulig å ferdes på overflaten lenge i gangen, til tross for temperaturer på fra rett under null til rundt hundre minus.

Uansett vil man ha en base, om ikke annet Mars-landeren til å varme seg i. Robotkjøretøyene som kjører på Mars får energien sin fra solpaneler, dette burde være en mulig energikilde for oppvarming av Mars-basen.

Lenke til kommentar

Kobla pcen til en ikke-jordet stikkontakt i sted og en vanlig VGA-kabel fra tven (tilkoblet jordet stikkotakt) til pcen. Når jeg skulle plugge den i pcen la jeg merke til at det kom en liten gnist når jeg skulle sette den i vga-porten på skjermkortet.

Jeg klarte selvfølgelig å komme borti metallet på vga-kabelen når jeg skulle dra den ut igjen og fikk et støt som resultat. Jeg fikk også et støt fra en av pinnene på strømkabelen etter at jeg hadde dratt den ut av stikkontakten. Hvilke mengder strøm / spenning snakker vi?

Lenke til kommentar

hvis man heller lik mengde væske i to forskjellige glass. Bare at den ene væsken er av varmt vann og den andre av kaldt vann. Og setter de inn i en fryser i en viss antall tid. Feks 5min. hvem har fryst mest?

Altså: Hva fryser fortest, kaldt eller varmt vann?

Lenke til kommentar
Glassene sprenger etter kort tid.

Ikke hvis de har åpen topp.

hvis man heller lik mengde væske i to forskjellige glass. Bare at den ene væsken er av varmt vann og den andre av kaldt vann. Og setter de inn i en fryser i en viss antall tid. Feks 5min. hvem har fryst mest?

Altså: Hva fryser fortest, kaldt eller varmt vann?

Hvis man bruker vanlig termodynamikk (eller rett og slett "sunt bondevett") ville det kalde vannet fryse først, på grunn av at det er nærmere frysepunktet.

... men vi har noe som kalles Mpemba-effekten, som gjør det hele mer komplisert. Enkelt sagt kan man faktisk av og til oppleve at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann (!).

For å lære mer om hva som forårsaker denne effekten, og den litt spesielle historien bak hvordan den ble oppdaget, anbefaler jeg en tur innom Wikipedia.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer slike planter som skyter frøene sine avgårde? Er det lufttrykk, en slags fjærmekanisme eller hva?

Jeg kjenner bare ett eksempel, lupiner, og der er det en fjæreeffekt, der en 2-delt belg blir som et par spente fjærer. Når belgen splittes, utløses fjærkraften, og frøene kastes ut. Avstand er ca. 1 meter, det er langt fra noen frøkanon.

Lenke til kommentar
Hvilken oppvarming er billigst i strømforbruk? Leiligheten er ca 50kvm

Har valget mellom varmekabler, oljeovn, panel ovn eller varmesøyle.

Hvor mye strøm trenger du?

Selv om en varmepumpe er mye mer effektiv enn en panelovn så er den mye dyrere å installere og du må derfor ha høyere forbruk for at det skal lønne seg. Er leiligheten godt isolert vil sannsynligvis en panelovn være billigst. Er den dårlig isolert vil varmepumpe bli konkurransedyktig, men da kan det kanskje fortsatt være billigere å etterisolere leiligheten og gå for panelovn etterpå...

Lenke til kommentar
Hvilken oppvarming er billigst i strømforbruk? Leiligheten er ca 50kvm

Har valget mellom varmekabler, oljeovn, panel ovn eller varmesøyle.

Hvor mye strøm trenger du?

Selv om en varmepumpe er mye mer effektiv enn en panelovn så er den mye dyrere å installere og du må derfor ha høyere forbruk for at det skal lønne seg. Er leiligheten godt isolert vil sannsynligvis en panelovn være billigst. Er den dårlig isolert vil varmepumpe bli konkurransedyktig, men da kan det kanskje fortsatt være billigere å etterisolere leiligheten og gå for panelovn etterpå...

Har tenkt litt på dette med varme pumper.

Visst du skal ha en som holder burde du ut med 10-15000kr. Mener å ha lest en plass at forventet levetid på pumpene er 10-15 år, altså 1000kr i året tapt. Så kommer service en gang pr år, usikker på pris men sikkert 1000kr. du er da oppe i 2000 i året som du kunne ha brukt ekstra på varmekabler. Blir det da lønnsomt egentlig.

Du sparer nåkk endel strøm i et stort hus men i en liten leilighet tror jeg ikke det er så mange kr å spare

Lenke til kommentar
Fant for noen dager siden en brusflaske i skapet mitt. Husker at jeg en gang for lenge siden fylte den med vodka fra pappas barskap :p

Når jeg nå fant flaska var den tom.

Er det mulig at spriten fordampet bort?

Du har nåkk drukket den når du kom hjem fra byen :p

Det går nåkk mange år før en hel flaske fordamper vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...