Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmål:

Når jeg går kommer det noen ganger en pipe lyd fra skoen min, har sett under

ingenting unormalt. Ikke vått på bakken heller . . .

Hadde det samme på en av mine to sandaler som jeg kastet. Hvorfor var det slik? Ene luftputa under hælen hadde fått et lite hull.

Lenke til kommentar
Hvilken oppvarming er billigst i strømforbruk? Leiligheten er ca 50kvm

Har valget mellom varmekabler, oljeovn, panel ovn eller varmesøyle.

1 kW panelovn gir akkurat like mye varme som 1 kW varmekabler. Hovedforskjellene er at sistnevnte er dyrere men gir mer behagelig varmefordeling. 1 kW varmesøyle gir også nøyaktig like mye varme. Varmesøyle koster omtrent det samme som panelovn og er trolig mer behagelig enn panelovn men mindre behagelig enn varmekabler. Jeg vil tippe at varmesøyle gir større brannfare enn alle de 3 andre alternativene.

Oljeovn koster trolig mye mer enn strøm nå som oljeprisene er så høye. Jeg tipper dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke varmepumpe et alternativ?

Liker ikke varmepumper. de bråker mye og er 0 effekt i de når grader stokken når -20.

Blir væll varmekabler. også varmesøyle når det er bikkje kaldt tidlig om morgenen

Lenke til kommentar

Liker ikke varmepumper. de bråker mye og er 0 effekt i de når grader stokken når -20.

Blir væll varmekabler. også varmesøyle når det er bikkje kaldt tidlig om morgenen

Du kan jo ha termostat på varmekablene, justere til 16-17 grader eller noe sånt lurt om natta. Programmerbar temperaturkontroll går også an, så kan du fyre opp varmekablene en time eller to før du skal stå opp. Dette er selvsagt også mulig med panelovn eller varmesøyle.

Lenke til kommentar

De bråker bare hvis du kjøper en som er for liten og en som ikke er skikkelig beregnet for klimaet hos deg. Eller hvis du går for en billigvariant av tvilsom type.

Siden det er relativt sjeldent over +17°C og under -20°C i Norge så vil varmepumpen gi god effektivitet mesteparten av året. Hver tusenlapp som går med til strøm gir varme tilsvarende 2000-2500 kr med panelovn/varmekabler når temperaturen er mellom +17°C og -20°C. Altså størsteparten av året. De få dagene det er kaldere enn -20°C er effektiviteten bare rundt 100%. Altså at man bare får omtrent like mye varme som en panelovn/varmekabler gir. De dagene kan du gjerne hjelpe på med en frittstående ovn som en varmesøyle eller oljefylt radiator.

Lenke til kommentar
Tettpakket i et metallrør?

Vil tro du må ha det inni en slags patron. Forselgle det foran og bak på en måte slik at slaget bak antenner (litt av?) kruttet slik at det blir sendt avgårde. Men som lockdog sier, skal det ikke mange grammene til før det blir farlig.. Veldig farlig..

Men jeg er ikke proff. Jeg er bare veldig fascinert av det :)

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...