Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir Opium som brukes for å fremstille Morfin òg dyrket i "Det gyldne triangel" og Afghanistan, eller?

Pga. av krav til kvalitet brukes ikke konfisert opium. Siden det settes store krav til sikkerheten for de som legalt dyrker opuim valmuer, dyrkes de som oftest i drivhus. Noe som vil si at det ytre klimaet ikke teller så alt for stor rolle.

Lenke til kommentar
Hva tror man fantes i verdensrommet før Big Bang?

Slik jeg har forstått det; Ingenting.

Og det inkluderer fravær av tid.

Og i og med at det ikke var noe tid "før" inflasjonen (som er den korrekte betegnelsen på Det store smellet), så var det heller ikke noe "før", fordi begrepet "før" forutsetter eksistensen av tid. Det var heller ikke noe verdensrom "før" inflasjonen, fordi rom forutsetter eksistensen av materie, og materien oppstod jo som følge av inflasjonen. Det er materien i universet som strekker og utvider rommet (mellomrommet) etter hvert som universet utvider seg.

Hvis universet er endelig, og det derfor kan tenkes at det er "noe" utenfor universet så er det ikke et "rom", fordi "rom" ikke kan eksistere alene. Det er altså universet som selv som "blåser opp" verdensrommet etterhvert som universet utvider seg. Hvis det er noe "utenfor" universet så er det altså ingenting. Men hvis universet er uendelig (slik forskerne tror nå), så spiller det ingen rolle, for da er det jo heller ikke noe "utenfor".

Men hvis du fortsatt ikke har falt av lasset, så er det mer:

Hvis universet er uendelig, så må det ha vært det på starten av inflasjonen også. Da var all energien som universet stammer fra samlet i ett punkt, en såkalt singularitet. Denne singulariteten var hele datidens univers, det var ingenting utenfor. Og konklusjonen av at dagens univers er uendelig er faktisk at datidens singularitet også var uendelig ...

(Nå må jeg slutte å tenke på dette, ellers blir jeg gal!)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva tror man fantes i verdensrommet før Big Bang?

Man tror ikke det var ikke noe verdensrom før big bang.

Er titalls teorier om hva som kan ha utløst big bang, så noe må det være.

Det må være svært tynne teorier. Jeg har hittil ikke lest noen teorier på hva som skal ha utløst big bang eller hva som skal ha vært før det. Alt jeg har lest regner kun fra big bang og etter.

Bilder fra universet er ofte fargerike og fine, men disse er kunstig farget. Hvilke farger vet man eksisterer ved slike tilfeller(gass, supernova, osv)?

Det er som regel ikke falske farger. F.eks er hestehodetåken og oriontåken som regel avbildet med vanlige farger.

Lenke til kommentar
Er titalls teorier om hva som kan ha utløst big bang, så noe må det være.

Det må være svært tynne teorier. Jeg har hittil ikke lest noen teorier på hva som skal ha utløst big bang eller hva som skal ha vært før det. Alt jeg har lest regner kun fra big bang og etter.

Tynne er de nok, men jeg vet jeg har lest noen multi-univers-teorier som skal ha utløst big bang i dette universet ved en kollisjon mellom universene. Sannsynligvis var dette Illustrert Vitenskap eller lign, altså ikke den beste kilden.

Bilder fra universet er ofte fargerike og fine, men disse er kunstig farget. Hvilke farger vet man eksisterer ved slike tilfeller(gass, supernova, osv)?

Det er som regel ikke falske farger. F.eks er hestehodetåken og oriontåken som regel avbildet med vanlige farger.

Vet du om disse fargene er som tatt av teleskopet, eller om de er justert for frekvens-endring på grunn av Doppler-effekten? Er det i det hele tatt nevneverdig frekvensendring til tåkene du nevner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...