lockdog Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ABS vil generelt sett gi kraftigere deakselerasjon enn om man uten ABS hogger i bremsene og står på stive hjul på tørr asfalt. På grus eller løs snø kan det fort være omvendt da løsmasse som samler seg opp foran stive hjul kan skape høyere friksjon enn nedbremsing med ABS. Kanskje litt pirkete, men en nedbremsing uten ABS og UTEN og låse hjulene vil kunne gi en kraftigere deakselerasjon enn om du låser hjulene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har slanger like stort behov for søvn, som oss mennesker? Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har slanger like stort behov for søvn, som oss mennesker? Er det du som har stilt det samme spørsmålet mange ganger nå? Hvor vanskelig er det å google "snakes sleep" og klikke første resultat? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ABS vil generelt sett gi kraftigere deakselerasjon enn om man uten ABS hogger i bremsene og står på stive hjul på tørr asfalt. På grus eller løs snø kan det fort være omvendt da løsmasse som samler seg opp foran stive hjul kan skape høyere friksjon enn nedbremsing med ABS. Kanskje litt pirkete, men en nedbremsing uten ABS og UTEN og låse hjulene vil kunne gi en kraftigere deakselerasjon enn om du låser hjulene. Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har man egentlig lov til å avlive dyr uten spesiell tillatelse? Tenker både på kjæledyr, husdyr og ville dyr her.. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Jeg tror man må ha tatt jegerprøven for å få lov til å avlive dyr. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Dere misforstod, eller jeg gjorde det ikke tydelig nok, men jeg lurte på hva som ville skadet personen mest, for eksempel kan jeg tenke meg at stive hjul vil dra seg over kroppen som en fast gjenstand, mens bremsende hjul vil være oppå kroppen litt lenger, i forhold til de to andre alternativene hvor større fart gjør at en kommer "raskere" over kroppen, eventuelt akselerasjon endrer retningen på kraften som fører til annen skade enn resten. Så jeg lurer på hva som mest sannsynlig ville skadet en kropp som lå på tvers av denne 80-sonen mest. Alle tilfellene holder 80-ish rett før kollisjonen. Endret 25. september 2008 av chokke Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene. A nødbremse uten å låse hjulene er vanskelig hvis det plutselig står en liten unge midt i veien. Endret 25. september 2008 av kjent bruker Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene. A nødbremse uten å låse hjulene er vanskelig hvis det plutselig står en liten unge midt i veien. Det er vel både irrelevant og opplagt? Selve poenget med ABS er jo nettopp at man ikke klarer å ligge rett på grensen til at hjulene låser seg. Lenke til kommentar
drz Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Poenget med ABS er vel å forhindre at hjulene er låst konstant slik at mindre erfarne sjafører/sjafører som får panikk klarer å svinge unna ev. farer når situasjonen oppstår. Alt ABS bremser gjør er å låse, låse opp, låse, låse opp hjulene. Husker på glattkjøringen for en stund siden så foretrakk jeg å kjøre uten ABS. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Poenget med ABS er vel å forhindre at hjulene er låst konstant slik at mindre erfarne sjafører/sjafører som får panikk klarer å svinge unna ev. farer når situasjonen oppstår. Alt ABS bremser gjør er å låse, låse opp, låse, låse opp hjulene. Husker på glattkjøringen for en stund siden så foretrakk jeg å kjøre uten ABS. Selv en veldig erfaren fører kan få panikk og låse hjulene. Det minner meg forresten om at jeg burde fått fikset abs-en på bilen min snart Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 (endret) Snedige spørsmål i tråden for snedige spørsmål, takk. Dette er ikke en generell hjelpetråd der du kan få svar på alt du måtte ha glemt eller lurer på. Til det finnes det andre deler av forumet. Dette innlegget skal, som vanlig med modereringsinnlegg, ikke kommenteres. Fortsett med det dere gjorde. Endret 25. september 2008 av fredrik Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 En ting jeg lurer på: Hvordan kan man "ødelegge" et batteri (nærmere bestemt knappcellebatteri) uten at det syntes? Altså batteriet skal ikke fungere, men heller ikke se ut som det er ødelagt.. Slapp av, skal ikke gå rundt å ødelegge batterier altså Her er et bilde av den typen batteri jeg tenker på: Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 lodde en bitte liten prikk mellom de to polene som er nesten helt inntil hverandre på den siden av batteriet som ikke er avbildet på bildet ditt er vel en metode. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 lodde en bitte liten prikk mellom de to polene som er nesten helt inntil hverandre på den siden av batteriet som ikke er avbildet på bildet ditt er vel en metode. Har ikke loddebolt:S Noen andre idèer? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Kortslutt de og tapp de for strøm i en time eller to. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Noen forslag på hva jeg skal bruke da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Ledninger, aluminiumsfolie, gullringer, dørhåndtak, motstander, brødrister... you name it.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Noen forslag på hva jeg skal bruke da? En avisolert ledningsstump, som du avisolerer og teiper fast på de to polene. OBS: kan bli varm! Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 så det finnes ikke noen enklere måte å gjøre det på, en som ikke krever så mye utstyr? Putte de oppi et eller annet eller no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå