Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

ABS vil generelt sett gi kraftigere deakselerasjon enn om man uten ABS hogger i bremsene og står på stive hjul på tørr asfalt.

 

På grus eller løs snø kan det fort være omvendt da løsmasse som samler seg opp foran stive hjul kan skape høyere friksjon enn nedbremsing med ABS.

 

Kanskje litt pirkete, men en nedbremsing uten ABS og UTEN og låse hjulene vil kunne gi en kraftigere deakselerasjon enn om du låser hjulene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ABS vil generelt sett gi kraftigere deakselerasjon enn om man uten ABS hogger i bremsene og står på stive hjul på tørr asfalt.

 

På grus eller løs snø kan det fort være omvendt da løsmasse som samler seg opp foran stive hjul kan skape høyere friksjon enn nedbremsing med ABS.

 

Kanskje litt pirkete, men en nedbremsing uten ABS og UTEN og låse hjulene vil kunne gi en kraftigere deakselerasjon enn om du låser hjulene.

Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene.

Lenke til kommentar

Dere misforstod, eller jeg gjorde det ikke tydelig nok, men jeg lurte på hva som ville skadet personen mest, for eksempel kan jeg tenke meg at stive hjul vil dra seg over kroppen som en fast gjenstand, mens bremsende hjul vil være oppå kroppen litt lenger, i forhold til de to andre alternativene hvor større fart gjør at en kommer "raskere" over kroppen, eventuelt akselerasjon endrer retningen på kraften som fører til annen skade enn resten.

Så jeg lurer på hva som mest sannsynlig ville skadet en kropp som lå på tvers av denne 80-sonen mest.

Alle tilfellene holder 80-ish rett før kollisjonen.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene.

A nødbremse uten å låse hjulene er vanskelig hvis det plutselig står en liten unge midt i veien.

Endret av kjent bruker
Lenke til kommentar
Enda litt mer pirkete går det selvsagt også an å være. Du spesifiserer ikke her hvor nærme man er til å låse hjulene. Rett på grensen til å låse hjulene er selvsagt bedre enn ABS som reagerer straks hjulene låses ved å justere ned bremsene.

A nødbremse uten å låse hjulene er vanskelig hvis det plutselig står en liten unge midt i veien.

Det er vel både irrelevant og opplagt? Selve poenget med ABS er jo nettopp at man ikke klarer å ligge rett på grensen til at hjulene låser seg.

Lenke til kommentar

Poenget med ABS er vel å forhindre at hjulene er låst konstant slik at mindre erfarne sjafører/sjafører som får panikk klarer å svinge unna ev. farer når situasjonen oppstår. Alt ABS bremser gjør er å låse, låse opp, låse, låse opp hjulene. Husker på glattkjøringen for en stund siden så foretrakk jeg å kjøre uten ABS.

Lenke til kommentar
Poenget med ABS er vel å forhindre at hjulene er låst konstant slik at mindre erfarne sjafører/sjafører som får panikk klarer å svinge unna ev. farer når situasjonen oppstår. Alt ABS bremser gjør er å låse, låse opp, låse, låse opp hjulene. Husker på glattkjøringen for en stund siden så foretrakk jeg å kjøre uten ABS.

Selv en veldig erfaren fører kan få panikk og låse hjulene.

Det minner meg forresten om at jeg burde fått fikset abs-en på bilen min snart :p

Lenke til kommentar

Snedige spørsmål i tråden for snedige spørsmål, takk. :)

 

Dette er ikke en generell hjelpetråd der du kan få svar på alt du måtte ha glemt eller lurer på. Til det finnes det andre deler av forumet. Dette innlegget skal, som vanlig med modereringsinnlegg, ikke kommenteres. Fortsett med det dere gjorde. :fun:

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på:

 

Hvordan kan man "ødelegge" et batteri (nærmere bestemt knappcellebatteri) uten at det syntes?

 

Altså batteriet skal ikke fungere, men heller ikke se ut som det er ødelagt..

 

Slapp av, skal ikke gå rundt å ødelegge batterier altså:p

 

 

Her er et bilde av den typen batteri jeg tenker på:

 

post-153661-1222426786_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...