drz Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hva tror folk om;- Legge seg tidlig og stå opp tidlig - Legge seg sent og stå opp tidlig Hvilket gir best utbytte i energi? Kommer det helt an på personen? Er det det samme? Søvn og slikt er ganske individuelt, men det sier nesten seg selv at det gir bedre utbytte å legge seg tidlig da man får mer søvn på denne måten. Nå kommer det litt an på hva du mener, om du tenker på 6 timer vs. 8 timer søvn eller 8 timer versus 10 timer søvn. Men man bør prøve å få minst cirka 7-8 timer søvn hver natt, de fleste trenger ikke så mye mer enn det. Altså, for oss mennesker så burde døgnrytmen bli forskyvet. Tror noe forskere sa at den ideelle tiden å starte arbeidsdagen på var mellom 10-11 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Altså, for oss mennesker så burde døgnrytmen bli forskyvet. Tror noe forskere sa at den ideelle tiden å starte arbeidsdagen på var mellom 10-11 Det gir mening for meg hvis man er oppe i noen timer før jobben starter. Gir ikke helt mening for meg å skulle være opp til 2-ish hver natt. (selv om det er det man gjerne ender på ) Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 http://www.liveleak.com/view?i=a0c_1222057090 Hvorfor går det ikke å isolere nitrogenen inni toget, slik at det ikke fordamper, og dermed forblir kaldt? Sikker på at det ikke er isolert? Husk at det er en kraftig temperaturgradient der, ca. 200 grader over noen millimeter. Perfekt isolasjon er ikke mulig og vakuumisolasjon bygger mange millimetre, regner med demosntrasjonen valgte en praktisk isolasjon, f.eks. skumplast. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 http://www.liveleak.com/view?i=a0c_1222057090 Hvorfor går det ikke å isolere nitrogenen inni toget, slik at det ikke fordamper, og dermed forblir kaldt? Sikker på at det ikke er isolert? Husk at det er en kraftig temperaturgradient der, ca. 200 grader over noen millimeter. Perfekt isolasjon er ikke mulig og vakuumisolasjon bygger mange millimetre, regner med demosntrasjonen valgte en praktisk isolasjon, f.eks. skumplast. Det må jo fordampe for å kunne kjøle ned superlederen. Varmen som brukes til å fordampe nitrogenet, kommer fra superlederen i bunnen av det lille bassenget. Veggene er nok derimot isolert så godt som mulig, for at ikke nitrogenet skal sløses bort på å kjøle ned veggene i beholderen, noe det ikke er bruk for. Lenke til kommentar
binko Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Åh, tror jeg surra litt her nå. Får formulere meg setningsvis, tror jeg. Det jeg mente var; er det bedre å legge seg tidlig, og stå opp sent, eller legge seg sent, og stå opp tidlig. Men altså, det er jo ganske selvsagt at det er individuelt. Legge seg elleve - stå opp sju Legge seg ett - stå opp ni. Om dette har noe å si mtp energiutbytte. (Det er jo åpenbart at mer søvn gir mer energi). Huff, dette ble surrete. Sånt skjer når man formulerer seg dårlig. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Sånn gammle telefoner man må snurre for å få i gang... Hva heter den tingen inni som lager strømmen? Dynamo? xD Tenkte på det jeg også, men har hørt at det er noe anna... Kanskje det bare er jeg som tar feil? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Jeg føler iallefall at det er lettere å stå opp når man legger seg sent på natta og står opp senere på dagen, til tross for at jeg sover mindre eller like mye. Altså legge meg for eksempel kl 3 og stå opp kl 10 føles bedre enn å legge meg kl 11 og stå opp kl 6. Sikkert bare noe jeg har for meg, men det føles iallefall slik. Jeg sover faktisk av og til mindre i helgene enn på hverdagene, sent oppe og står opp sent på dagen med mindre søvn. Merkelig det der. Endret 22. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 hvordan kommer flugene seg inn på rommet mitt??? Lenke til kommentar
binko Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg føler iallefall at det er lettere å stå opp når man legger seg sent på natta og står opp senere på dagen, til tross for at jeg sover mindre eller like mye. Altså legge meg for eksempel kl 3 og stå opp kl 10 føles bedre enn å legge meg kl 11 og stå opp kl 6. Sikkert bare noe jeg har for meg, men det føles iallefall slik. Jeg sover faktisk av og til mindre i helgene enn på hverdagene, sent oppe og står opp sent på dagen med mindre søvn. Merkelig det der. Enig. MEN - når man legger seg sent og står opp tidlig, er det lettere å komme seg opp, men, veit iikke hvordan det er med andre, men jeg er da trøttere utover dagen. Og omvendt, tidlig morninger gir. Nei nå tror jeg vi ender det her med at det er helt individuelt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 hvordan kommer flugene seg inn på rommet mitt??? Hvordan kommer du deg selv inn på rommet ditt? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Legge seg elleve - stå opp sjuLegge seg ett - stå opp ni. Om dette har noe å si mtp energiutbytte. (Det er jo åpenbart at mer søvn gir mer energi). Da vil jeg satse på førstnevnte - da får man nemlig utnyttet dagslyset, noe som bare gjør godt for dagsformen Lenke til kommentar
dj_vega Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg har selv litt problemer med insekter på rommet min. Min løsning er å ha lyset av når jeg lufter ut. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 ...Legge seg elleve - stå opp sju Legge seg ett - stå opp ni. Dette avhenger av flere ting. De tre viktigste faktorene vil være hvorvidt du er A-mennekse, B-mennekse eller nøytral; døgnrytmen og når solen står opp. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 De tre viktigste faktorene vil være hvorvidt du er A-mennekse, B-mennekse eller nøytral; døgnrytmen og når solen står opp. Hvis man er "B-menneske" vil det vel ikke ha noe å si om man legger seg tidlig eller sent, ens indre døgnrytme er såpass skjev at man vil være trøtt om morran uansett (hvis en ser bort fra dagslys og andre utenforliggende faktorer). Døgnrytme er ikke noe problem å stille om på om man bare har nok tid og viljestyrke til rådighet. Men hvis det er faste, utenforliggende ting som skjer til en fast tid hver dag (som for eksempel skole eller jobb) er det selvsagt vanskeligere å gjøre noe med. Men at solen har mye å si, det er klart Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ja, det skal sies. Jeg er et "B-menneske". Så nesten uansett hvor mye jeg sover er jeg alltid trøtt om morgenen. Men utelukker ikke det faktumet at jeg kan bli "A-menneske" hvis jeg legger meg til rett tid over en lengre periode. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Søvn er viktig. Hvorvidt når på døgnet man legger seg og står opp kan man jo gjøre som man vil med, bare man har nok viljestyrke. Men igjen, det kommer jo ann på personen som gjør det, og man bør selvfølgelig sove tilstrekkelig i alle tilfeller. Har personlige erfaringer med det der. Det at søvn har mye å si for hvordan du fungerer om dagen kan sies bekreftet av meg. Det var en periode på 4 uker at jeg la meg tidligst 1.30 hver eneste natt, og sto opp klokken 7. Jeg merket det ikke i selve perioden, men etter de 4 ukene hadde gått beygnte jeg å legge meg klokken 23.00 igjen. Den påfølgende dagen med mer søvn følte jeg meg som en helt annen. Humøret var kommet tilbake, og jeg hadde mer energi. Det føltes ut som at jeg hadde kommet ut fra en boble av lathet og dårlige rutiner. Søvn er viktig Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ja, søvn er undervurdert. Det samme med frokost. Etter en god natt søvn og en sunn frokost med masse langsomme karbohydrater blir neste dag en lek. Men føler vi sklir litt off-topic (utrolig nok), så jeg følger mitt eget råd og legger meg jeg Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 http://www.liveleak.com/view?i=a0c_1222057090 Hvorfor går det ikke å isolere nitrogenen inni toget, slik at det ikke fordamper, og dermed forblir kaldt? Sikker på at det ikke er isolert? Husk at det er en kraftig temperaturgradient der, ca. 200 grader over noen millimeter. Perfekt isolasjon er ikke mulig og vakuumisolasjon bygger mange millimetre, regner med demosntrasjonen valgte en praktisk isolasjon, f.eks. skumplast. Det må jo fordampe for å kunne kjøle ned superlederen. Varmen som brukes til å fordampe nitrogenet, kommer fra superlederen i bunnen av det lille bassenget. Veggene er nok derimot isolert så godt som mulig, for at ikke nitrogenet skal sløses bort på å kjøle ned veggene i beholderen, noe det ikke er bruk for. Hvorfor må det fordampe for å avgi kulde/kjøle ned? Med forbehold om at jeg ikke kan noe som helst om dette(tydeligvis) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Prøver meg; det er fordi at nitrogenet må avgi sin kulde for å kjøle ned, og dermed taper den seg. Akkurat som en isbit smelter i kjøleprosessen. Et triks hvis du sitter på stranden med varme øl, dypp et håndklé (håndduk) i vannet(jo kaldere jo bedere), surr det rundt ølflaskene og sett det hele i sola. Når håndkléet er tørt (ferdig fordampet) så skal flaskene og innehold ha bortimot samme temp som det er i sjøen. Det er selvsagt mye lettere å bare sette flaskene i sjøen Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 De blir kaldere enn sjøen. Når noe fordamper trekker det varme fra omgivelsene fordi det krever mye energi. Eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå