Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Effekten da? Hvordan er et nikotinsjokk i forhold til vanlig nikotinrus?

Går utifra at ett nikotin sjokk vil utarte seg på den måte at kroppen forøker å kvitte seg med en forgiftning, svette mye - kvalme - oppkast og kanskje til og med diare. Du kan prøve dette selv med å kjøpe en pakke med nikotintyggegummi og spise alle på en gang, dog det er ikke å anbefale.

Nikotin rus og mengden man trenger for å då "rus" tilstand vil variere fra person til person og hvor vandt kroppen er til nikotin. De som har røyket lenge vil som regel ikke oppleve noen rus i det heletatt, men merker på kroppen når det er på tide for en ny røyk. Røyker man tidlig på morgenen vil de fleste oppleve rus i forhold til at man blir svimmel og døsig, men dette er kortvarig og ikek nødvendigvis på grunn av nikotinen siden en sigarett består av mye annet en nikotin.

Lenke til kommentar
Hvor rask er golfstrømmen når den er på vei til Norge?

Det er del del faktorer som bestemmer det. Forstår ikke spørsmålet ditt helt. Men i følge wikipedia:

Havstrømmenes styrke oppgis i Sverdrup (Sv), oppkalt etter den norske oseanografen og meteorologen Harald Ulrik Sverdrup. 1 Sv tilsvarer en havstrøm på 1 million kubikkmeter vann pr. sekund. Til sammenligning er total avrenning fra alle verdens elver på ca. 1.2 Sv. På det meste har Golfstrøm-systemet en styrke på 40 Sv. Dette skjer utenfor Cape Hatteras på USAs østkyst. Her transporterer Golfstrømmen ca. 50 tusen ganger mer varme enn det totale energiforbruket i Norge. Når Golfstrømmen passerer Færøyene, er styrken redusert til 8.5 Sv.
Lenke til kommentar

av og til når jeg har vasket klær og hengt dem opp til tørk, så blir det en "sur" lukt av disse klærne. dette inntreffer hvis klærne ikke tørker fort nok, f.eks. hvis de henger svært tett på stativet, eller et erme har pakket seg sammen til en liten ball. spesielt er dette ubehagelig når det kommer til håndklær, for når når man da tørker seg med dem, blir lukten svært fremtredende når håndkleet blir fuktig.

hva kommer denne lukten av, og hvordan kan man unngå at den oppstår?

Lenke til kommentar
av og til når jeg har vasket klær og hengt dem opp til tørk, så blir det en "sur" lukt av disse klærne. dette inntreffer hvis klærne ikke tørker fort nok, f.eks. hvis de henger svært tett på stativet, eller et erme har pakket seg sammen til en liten ball. spesielt er dette ubehagelig når det kommer til håndklær, for når når man da tørker seg med dem, blir lukten svært fremtredende når håndkleet blir fuktig.

Jeg også opplever dette.. Særlig på håndklær når jeg skal tørke meg etter dusj :(

Lenke til kommentar

Hvor rask er golfstrømmen når den er på vei til Norge?

Det er del del faktorer som bestemmer det. Forstår ikke spørsmålet ditt helt. Men i følge wikipedia:

Havstrømmenes styrke oppgis i Sverdrup (Sv), oppkalt etter den norske oseanografen og meteorologen Harald Ulrik Sverdrup. 1 Sv tilsvarer en havstrøm på 1 million kubikkmeter vann pr. sekund. Til sammenligning er total avrenning fra alle verdens elver på ca. 1.2 Sv. På det meste har Golfstrøm-systemet en styrke på 40 Sv. Dette skjer utenfor Cape Hatteras på USAs østkyst. Her transporterer Golfstrømmen ca. 50 tusen ganger mer varme enn det totale energiforbruket i Norge. Når Golfstrømmen passerer Færøyene, er styrken redusert til 8.5 Sv.

Jeg tenkte heller på en konkret hastighet jeg kan se for meg, for eksempel meter i sekundet

Lenke til kommentar

Lukten skyldes såkalte melkesyrebakterier som trives i fuktige tekstiler. Spesielt hvis man lar vasken ligge noen timer i vaskemaskinen før de henges opp og tørkes oppstår lukten. Eller hvis fuktig treningstøy blir liggende i treningsbaggen noen timer før de vaskes.

For å unngå lukten må tekstilene vaskes i tilstrekkelig varmt vann, 60° pleier å være nok, og henges opp straks og tørkes godt før de pakkes inn i klesskapet. Tekstilene bør helst "ristes ut" før de henges opp for at de skal bli slettere og tørke bedre. Det beste er å henge tekstilene ut i sola og helst når det blåser lett, da tørker tekstilene fortere. UV-lyset i solstrålene er dessuten medvirkende til å ta knekken på de siste melkesyrebakteriene.

Moderne vaskemidler lover ofte ren vask ved 40°, og klærne er nok egentlig rene til vanlig, men surlukt krever altså høyere temperatur før den forsvinner. Hvis surlukta er spesielt kraftig hender jeg koker tekstilet i ei gryte på komfyren før det vaskes på normal temperatur i maskinen.

Selv ullsokker har jeg kokt, så lenge man ikke rører/beveger de i kokevannet så krymper de ikke. Men å vaske ull i maskin i høyere temperatur enn 40°C er strengt forbudt, for da beveges ullfibrene i forhold til hverandre og plagget krymper.

Lenke til kommentar
De fleste tskjortene jeg har skal jo vaskes på 30-40 grader. Blir de ikke ødelagt hvis jeg slenger de inn på 60 grader?

Bomulls-t-skjorter, også de med trykk, tåler greit en enkelt vask i 60°C av og til uten å bli ødelagt eller misfarget. Selv vanlig fleece-plagg (uten fór) og normalt treningstøy tåler greit vask på 60°C av og til (jeg har til og med kokt svettebånd i fleece, og de overlevde greit). Men enkelte kunststoff (i f.eks allværsjakker og lignende) bør absolutt ikke vaskes på på høyere temperatur enn oppgitt på vaskeanvisningen, da deler av de kan smelte (egen dyrekjøpt erfaring).

De fleste kunststoff har kjeminavn som begynner på poly (f.eks polyamid, polyetylen osv.), mens noen oppgis i kortversjon (akryl i stedet for polymetylmetaakrylat) eller i handelsnavn (nylon i stedet for polyamid). Vær forsiktig med disse. Tekstiler i finere naturstoff som viskose (utvinnes av tremasse) og silke må også vaskes varsomt.

Det at det faktisk er mulig å koke ull uten at det krymper har en grei vitenskaplig forklaring. Når ull varmes opp til over ca 50°C så slipper ullfibrene taket i hverandre. Ullfibrer har en slags mothaker, så hvis ullplagget nå beveges, så kryper ullfibrene mot hverandre. Når temperaturen i plagget synker fester fibrene seg i hverandre igjen i den nye posisjonen og ullplagget har krympet. Men hvis ullfibrene ikke beveges i forhold til hverandre i den varme fasen, så krymper heller ikke plagget. Det er derfor det går greit å koke illeluktende ullsokker så lenge de får ligge mest mulig i ro i det varme vannet.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på vask, kan det være verdt å sjekke det siste skyllevannet som kommer på slutten av sentrifugeringen. Det ser ut som at vaskemaskinene ikke er grundige nok, for selv om vannet er klart nok under pumping, er det likevel grått når en sentrifugerer.

Jeg testet med en ekstra skyllerunde (kaldt ullprogram) pluss en ekstra siste sentrifugering, og da blir det bedre, selv om vannet er litt grått så lukter klærne langt mindre.

Lenke til kommentar
De fleste tskjortene jeg har skal jo vaskes på 30-40 grader. Blir de ikke ødelagt hvis jeg slenger de inn på 60 grader?

Bomulls-t-skjorter, også de med trykk, tåler greit en enkelt vask i 60°C av og til uten å bli ødelagt eller misfarget. Selv vanlig fleece-plagg (uten fór) og normalt treningstøy tåler greit vask på 60°C av og til (jeg har til og med kokt svettebånd i fleece, og de overlevde greit). Men enkelte kunststoff (i f.eks allværsjakker og lignende) bør absolutt ikke vaskes på på høyere temperatur enn oppgitt på vaskeanvisningen, da deler av de kan smelte (egen dyrekjøpt erfaring).

De fleste kunststoff har kjeminavn som begynner på poly (f.eks polyamid, polyetylen osv.), mens noen oppgis i kortversjon (akryl i stedet for polymetylmetaakrylat) eller i handelsnavn (nylon i stedet for polyamid). Vær forsiktig med disse. Tekstiler i finere naturstoff som viskose (utvinnes av tremasse) og silke må også vaskes varsomt.

Det at det faktisk er mulig å koke ull uten at det krymper har en grei vitenskaplig forklaring. Når ull varmes opp til over ca 50°C så slipper ullfibrene taket i hverandre. Ullfibrer har en slags mothaker, så hvis ullplagget nå beveges, så kryper ullfibrene mot hverandre. Når temperaturen i plagget synker fester fibrene seg i hverandre igjen i den nye posisjonen og ullplagget har krympet. Men hvis ullfibrene ikke beveges i forhold til hverandre i den varme fasen, så krymper heller ikke plagget. Det er derfor det går greit å koke illeluktende ullsokker så lenge de får ligge mest mulig i ro i det varme vannet.

Hvordan har det seg at du vet mer om vask en mamma?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...