Slimda Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 hey, har hørt at det er lurt å drikke litt cola når man har vondt i magen. er dette sant, og i så fall, hvordan funker det? takker for svar på forhånd. tusen takk Har hørt at Cola fungerer mot kvalme. Så hver gang jeg er kvalm, drikker jeg litt Cola. Om det faktisk fungerer, eller er Placebo i effekt vet ikke jeg, men... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hva er makshastigheten i fritt fall? Lenke til kommentar
ZlaleX Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 hey, har hørt at det er lurt å drikke litt cola når man har vondt i magen. er dette sant, og i så fall, hvordan funker det? takker for svar på forhånd. tusen takk Har hørt at Cola fungerer mot kvalme. Så hver gang jeg er kvalm, drikker jeg litt Cola. Om det faktisk fungerer, eller er Placebo i effekt vet ikke jeg, men... Cola er hvertfall en helt fantastisk dagen-derpå drikk, fordi den demper kvalme. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hva er makshastigheten i fritt fall? Kommer an på luftmotstanden. En blykule og en fyr med fallskjerm faller med forskjellig hastighet. Men uten luft, dvs vakuum vil alt falle like fort. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 hey, har hørt at det er lurt å drikke litt cola når man har vondt i magen. er dette sant, og i så fall, hvordan funker det? takker for svar på forhånd. tusen takk Har hørt at Cola fungerer mot kvalme. Så hver gang jeg er kvalm, drikker jeg litt Cola. Om det faktisk fungerer, eller er Placebo i effekt vet ikke jeg, men... Minner kanskje litt om min fars tips mot forkjølelse: cognac. "Hjelper cognac mot forkjølelse?" "Nei, men det blir morsommere å være syk." Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Bare ta noe, jeg bare lurer på hvor mye 1G trekker. F.eks: en blykule i vakuum. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Bare ta noe, jeg bare lurer på hvor mye 1G trekker. F.eks: en blykule i vakuum. I vakuum er det ikke noen makshastighet. 1G vil si at objektet får en aksellerasjon på 9,8m/s² Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Bare ta noe, jeg bare lurer på hvor mye 1G trekker. F.eks: en blykule i vakuum. Forutsetter vi perfekt vakuum vil den ikke ha noen makshastighet, da vil hastigheten bare øke i det uendelige gitt at akselerasjonen er konstant. Men i praksis finnes det ikke perfekt vakuum noe sted i universet, så vi må i praksis alltid regne med en viss motstand på grunn av kollisjoner med partikler selv ute i verdensrommet, og dermed får vi en maksimmalhastighet, som varierer med legemets form og tettheten av partikler i rommet som omgir legemet. Jeg har dessverre ikke noen konkrete tall å komme med Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 En fallskjermhopper uten utløst fallskjerm vil ha en fallhastighet på rundt 55 meter i sekundet, maksimalt. kilde Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 I vakuum er det ikke noen makshastighet. Mjo, 1C (lyshastigheten). Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 I vakuum er det ikke noen makshastighet. Mjo, 1C (lyshastigheten). Hehe, denne grensen glemte jeg av Men det kreves vel uendelig energi for å nå 1C, så da måtte vel legemet falle uendelig lenge med konstant akselerasjon for å nå 1C. Nå begynner dette å bli veldig teoretisk... Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 hey, har hørt at det er lurt å drikke litt cola når man har vondt i magen. er dette sant, og i så fall, hvordan funker det? takker for svar på forhånd. tusen takk Har hørt at Cola fungerer mot kvalme. Så hver gang jeg er kvalm, drikker jeg litt Cola. Om det faktisk fungerer, eller er Placebo i effekt vet ikke jeg, men... Når jeg var liten gikk det et sånn lite "rykte" her rundt min omgangskrets. Det gikk på at Cola i utgangspunktet var ment som en medisin, men så ble det av en eller annen grunn droppet. Slik har den en slags lindrende effekt. Noen som vet om det stemmer? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Når jeg var liten gikk det et sånn lite "rykte" her rundt min omgangskrets. Det gikk på at Cola i utgangspunktet var ment som en medisin, men så ble det av en eller annen grunn droppet. Slik har den en slags lindrende effekt. Noen som vet om det stemmer? Originalt ble det servert som en drink, med kokain i. Og det virker vel beroligende vil jeg tro. Jeg har aldri brukt det selv. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Pemberton called for five ounces of coca leaf per gallon of syrup, a significant dose, whereas, in 1891, Candler claimed his formula (altered extensively from Pemberton's original) contained only a tenth of this amount. Coca Cola did once contain an estimated nine milligrams of cocaine per glass, but in 1903 it was removed.[23] Coca Cola still contains coca flavouring. kilde Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Sent på 1800-tallet var det rene "kokain-hysteriet", kokain var en vidundermedisin som kunne brukes mot "alt". Dermed kunne Coca-Cola kalle seg for "helsebringende medisin" da de inneholdt kokain. Kokain brukes fortsatt som lokalbedøvele i enkelte typer operasjoner i dag, men er som sagt forvist fra leskedrikken for over 100 år siden, selv om de fortsatt kaller seg Coca-Cola Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvor mange milligram er en vanlig brukerdose med kokain på? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 I vakuum er det ikke noen makshastighet. Mjo, 1C (lyshastigheten). Hehe, denne grensen glemte jeg av Men det kreves vel uendelig energi for å nå 1C, så da måtte vel legemet falle uendelig lenge med konstant akselerasjon for å nå 1C. Nå begynner dette å bli veldig teoretisk... Holder man forutsettning om perfekt vakuum er ikke grenseverdien 1C, men så begynner vel ting å bli litt absurd når i skile vakum også da. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hæ, 1 Celsius? C er lysets hastighet Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hæ, 1 Celsius? 299 792 458 m / s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå