Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange land bruker den gregorianske kalenderen? (for årstall)

De fleste landene. Ingen bruker lengre forløperen, den julianske kalenderen. Skiftet skjedde i år 1700 i de fleste europeiske landene, inkludert Norge (Sverige og England ventet et halvt århundre før de fulgte etter). Den eneste forskjellen på den julianske og den gregorianske er at den gregorianske har et mer avansert og derfor mer nøyaktig skuddårsystem. I det julianske systemet var hvert bidige fjerde år et skuddår med 29 dager i februar. I det gregorianske systemet gjelder denne regelen ikke for hele hundreår som ikke er delelig på 400. År 1900 var altså ikke et skuddår, for det var ikke delelig med 400, mens år 2000 var et skuddår. Det var altså ingen endring i årstallene eller månedsnavnene før og etter 1700. For å få kalenderen på rett kjøl måtte man imidlertid hoppe over to uker, og da valgte man de to første ukene i mars år 1700. Datoen 7. mars 1700 eksisterer altså ikke i norsk tidsregning.

Den julianske kalenderen arvet vi fra romerriket, den eneste kalenderendringen som ble gjort ved innføringen av den kristne tidsregningen, som skjedde i år 528, var å flytte årsskiftet fra månedskiftet februar/mars til desember/januar. Denne endringen er årsaken til at månedsnavnene for årets siste måneder ikke stemmer, forstavelsen sept betyr egentlig 7, okto betyr 8, novo betyr 9 og deci betyr 10. Disse månedene var måned 7, 8, 9 og 10 i den romerske kalenderen. I det romerske kalendersystemet var skuddårsdagen altså årets siste dag, mens i den kristne havnet skuddårsdagen på slutten av årets andre måned.

Jeg skrev 'de fleste' i innledningen min. Jeg ser ikke bort fra at enkelte muslimske land bruker den muslimske kalenderen, de er i tilfelle nå i år 1429 AH. Deres kalenderår er på 354 dager, det betyr at muslimenes religiøse høytider kommer 11 døgn tidligere for hvert år.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Vil vi ikke i framtiden, bygge aerodynamiske hus , byggninger osv? Ser for meg det må være løsningen når Orkaner setter inn støtet for alvor

Spørs litt på hvilken fremtid. Fremtiden er her, den er bare ujevnt fordelt, var det en som sa. For det er vel godt over 10 år siden jeg hørte at hus i værharde deler av Sveits var konstruert med tanke på retningen på vinden som kunne gjøre mest skade.

Som en tangent til miljøtilpaset husbygging kan en nevne at på Nordvestlandet var ofte værveggen av sink og uten vinduer. Mange ser ut til å ha glemt slike detaljer, og nå sliter endel med vanninntrengning rundt vinduene når storm med regn er som en elv i luften.

Lenke til kommentar
Kan man i teorien leve med kun et hode? Resten av kroppen er jo kunn for å ivareta hjernen, gi den oksigen, blod osv. Så hvis vi hadde klart å forsyne hjernen med alt den trenger kunne vi i praksis levd med kun et hode?

Også hvis du kloner noen, blir dem helt like? La oss si at 2 mennesker er 100% like, hva skiller dem fra hverandre i og med at det er to forskjellige som styrer begge hjernene, da kan de jo ikke være 100% uten noe hokus pokus. Litt rare spørsmål men la gå :p

En kloning og en enegget tvilling er det samme. I fare for å virke krass synes jeg det er merklig hvordan folk tilegner kloner all slags bisarre egenskaper (supersoldat) osv, det blir ikke noe mer hokus pokus enn med to eneggede tvillinger.

AtW

Lenke til kommentar
Sove er som en slags hibernate for kroppen, hjernen slapper av og kroppen blir restituert. Med de rette legemidlene så kan man klare seg med mye mindre søvn.

Men nytt spørsmål, hvorfor får man mørke ringer under øynene?

bump =/

Lenke til kommentar
Håper dette spørsmålet er snedig nok:

Jeg går nå i VG2 SSP Realfag og har en litt spesiell(syns jeg) fyr i klassen. Han gjør ALDRI noe i timen, har aldri gym, tar nesten ingen prøver, sier aldri noen ting. I tillegg virker det som om han er VELDIG aktiv på WoW, det eneste han gjør på skolen er å spille og henge på WoW-fora. Nå går han i VG2, samme klasse som meg. Mitt spørsmål er hvordan han kan gå i VG2 når han aldri har gjort noen verdens ting på VG1? Jeg tør ikke spørre han og lærerne vil ikke si årsaken.

Han kan komme inn grunnet "særskilt", altså om han har en form for psykisk eller fysisk lidelse som hindret ham i å kunne yte lik en "normal elev". Noe som burde være mye strengere, kjenner endel som bruker dette som unnskyldning og tar studieplasser til folk som "vil det mer" enn de, totalt unødvendig.

Ironisk at de som trenger det, slipper :)

Ja til gym vær dag, tenk så mye bedre den allmenne helsen hadde blitt.

Sove er som en slags hibernate for kroppen, hjernen slapper av og kroppen blir restituert. Med de rette legemidlene så kan man klare seg med mye mindre søvn.

Men nytt spørsmål, hvorfor får man mørke ringer under øynene?

bump =/

Gjør man det da?

Jeg får, eller har permanent nesten siden jeg har sleep-disorder shit.

My guess er vell at det er samme grunnen som at man får dårlig hud andre steder, søvnmangel, feil kosthold, pubertet etc. Bare at det fremstår som "mørke ringer" siden huden er så tynn. Bare spekulasjoner derimot.

Lenke til kommentar
Håper dette spørsmålet er snedig nok:

Jeg går nå i VG2 SSP Realfag og har en litt spesiell(syns jeg) fyr i klassen. Han gjør ALDRI noe i timen, har aldri gym, tar nesten ingen prøver, sier aldri noen ting. I tillegg virker det som om han er VELDIG aktiv på WoW, det eneste han gjør på skolen er å spille og henge på WoW-fora. Nå går han i VG2, samme klasse som meg. Mitt spørsmål er hvordan han kan gå i VG2 når han aldri har gjort noen verdens ting på VG1? Jeg tør ikke spørre han og lærerne vil ikke si årsaken.

Jeg hadde kun én av tre obligatoriske prøver i religion, hadde 35% fravær, men bestod med karakteren 4. Læreren mente jeg "kunne mer enn jeg viste", og at det "var synd å stryke meg", så hvis jeg møtte på siste prøven skulle det bli standpunktkarakteren min.

Kan nevne at jeg skal ta opp dette igjen, da religion er et typisk "sekserfag", hvor man klarer det bra så lenge man leser. Kan ikke la den fireren trekke meg ned. :)

Mange feite og late barn år fritak fra gym, men dette er ofte litt "hysj-hysj" - og de avlegger skriftlig prøve i stedet.

Javel?

I min tid på VGS var det slik at dersom man hadde mer enn 15% fravær i ett fag, så strøk man. Dette forsto jeg som en absolutt regel, bortsett fra meget særegne unntak.

Lenke til kommentar

"«Holy shit» er norsk for «ops»

Programleder Matt Lauer fikk problemer med å holde maska da norske Hans Lange sa noe man ikke bør si på amerikansk TV. Hans Lange var for øvrig kledd i basehopperdrakt, da han var gjest i TV-programmet."

Jeg henger ikke med.. De sier da både shit, holy crap, fuck, motherfucker osv til stadighet på amerikansk tv?

Akkurat nå f.eks sa Jon Stewart "[..]park your motherfucking car!"

Hvordan i all verden kan Hans Langes "holy shit" få noen til å reagere da? Er det fordi det var daytime-tv, eller fordi det var live og ikke kunne "bliiip"es?

Lenke til kommentar
Jeg henger ikke med.. De sier da både shit, holy crap, fuck, motherfucker osv til stadighet på amerikansk tv?

Akkurat nå f.eks sa Jon Stewart "[..]park your motherfucking car!"

Hvordan i all verden kan Hans Langes "holy shit" få noen til å reagere da? Er det fordi det var daytime-tv, eller fordi det var live og ikke kunne "bliiip"es?

Det er ganske streng sensur på vanlig kringkasting i USA. Om du ser på via nettet eller på DVD eller lignende kan det selvsagt være litt andre boller.

Lenke til kommentar

( http://www.dagbladet.no/art/den_engelske_k...onisme/3350738/ )

«Darwin ble i stor grad misforstått i sin samtid. Folk trodde han mente at vi mennesker stammet fra apene, men det Darwin i virkeligheten skrev var at han mente vi hadde felles forfar.»

Så diskusjonen

"Vi stammer fra apene!" "Nei, vi stammer fra Adam/det første mennesket!"

er egentlig bare tøv?

Har faktisk de som hevder "Adam" da mest rett, bare at i tillegg til det, var "Adam" også stamfar til apene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...