Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det merkelige var en slags regnbuering rundt flyets skygge, ikke ulikt det man ser på godværsdager på vinteren(?) Ringen fulgte flyskyggen hele tiden.

Det er en regnbue du ser. Vanligvis er halve regnbuen 'under bakken' men i noen tilfeller kan du se hele sirkelen. I fly som du nevnte men også hvis du leker med hageslangen en solfylt dag og betrakter din egen skygge.

Det merkelige var en slags regnbuering rundt flyets skygge, ikke ulikt det man ser på godværsdager på vinteren(?) Ringen fulgte flyskyggen hele tiden.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente men tar en råsjangs. Kan det ha vært perlemorskyer? De ligger høyt (15.000m og over) og oppstår om vinteren.

Jeg er ganske sikker på at det ikke var perlemorskyer, men rett og slett en full regnbue som Tharos så. Regnbuen oppstår alltid i nøyaktig motsatt retning av sola, så flyskyggen midt i sirkelen er et godt bevis på at det var en regnbue. Alle regnbuer er egentlig sirkler, men når vi står nede på bakken 'forsvinner' halvparten under bakken og blir usynlig, derfor oppfatter vi vanligvis regnbuen kun som en halvsirkel. Men hvis vi står oppe på en høy fjelltopp eller sitter i et fly, så ser vi regnbuen som en full sirkel. Og skyggen vår er alltid midt i sirkelen.

Faktisk har vi alle hver vår regnbue, for regnbuen er et optisk fenomen på grunn av lysbryting i regndråper i atmosfæren, ikke en virkelig bue av "regnbuepartikler". Vi ser regnbuen én plass, mens noen som står et stykke borte ser en helt annen regnbue. Dette er grunnen til at vi aldri kan oppsøke enden av regnbuen, for regnbuen flytter seg slik at skyggen vår alltid er midt i sirkelen.

Hvis vi står med ryggen mot sola og lager en flat dusj med hagelangen kan vi faktisk lage vår helt private regnbue som ingen andre kan se, heller ikke andre som står rett i nærheten av oss. Også denne miniregnbuen vil være en sirkel, bare avbrutt av kroppsskyggen vår.

Lenke til kommentar
Det er en regnbue du ser. Vanligvis er halve regnbuen 'under bakken' men i noen tilfeller kan du se hele sirkelen. I fly som du nevnte men også hvis du leker med hageslangen en solfylt dag og betrakter din egen skygge.

Men det forutsetter vel regn? Vi fløy jo over skylaget, men det var kanskje bittesmå vanndråper i lufta over skyene da? Eller iskrystaller?

Lenke til kommentar

Men det forutsetter vel regn? Vi fløy jo over skylaget, men det var kanskje bittesmå vanndråper i lufta over skyene da? Eller iskrystaller?

Regnbuer forutsetter vanndråper litt foran der regnbuen oppstår, og vanndråper er jo det alle skyer består av. Regnbuen oppstod i toppen av skyene. Hadde det vært skyfritt under flyet ville du derfor ikke sett noen regnbue, bare skyggen av flyet på bakken.

Lenke til kommentar

rainbowG0608_684x700.jpg

737_shadow_rainbow.jpg

http://rickyspears.com/blog/2008/02/airpla...ow-and-rainbow/

The phenomenon you saw is called a glory. We air travelers often see bright rings around the plane's shadow whenever the plane flies in the sunshine above the clouds, if the sun is behind us. The sun must be behind us, like it is when we watch a rainbow, so that cloud droplets can scatter the light into colors and bend them back to our eyes.

Most people see only one ring. The glory, however, can show many rings when the clouds are made of uniform water droplets. Sometimes the rings fluctuate wildly in size. This happens when the plane skirts a canyon of clouds and its shadow comes and goes.

You ask why. We do not know. We can predict glories using a complicated mathematical model (the Mie theory); we can create glories in the laboratory but we do not understand the physics behind the phenomenon.

Here's what we do know: The tiny drops of water found in clouds change the direction and amplitude of light waves passing through. The size of cloud droplets is typically about 10 micrometers: the size of a red blood cell and ten times the wavelength of light. The angular size of the glory (usually, less than 5 to 10 degrees across) depends on the size of the drops or crystals: the smaller the drops, the bigger and fuzzier the rings. Glories polarize light, which implies their origin involves at least one reflection.

We think that glories are created like this: a droplet back-scatters light as the light goes around the droplet periphery. Each minute drop shines uniformly with a ring of light. The glistening rings from the all the cloud droplets generate the glory.

Endret av toth
Lenke til kommentar

rainbowG0608_684x700.jpg

Dette bildet viser ikke en regnbue, men en halo. Haloen oppstår fordi det finnes mikroskpoiske iskrystaller mellom oss og sola. Høyt oppe i atmosfæren der flyene ferdes er slike iskrystaller forholdsvis vanlige, derfor sees haloer ofte fra fly. Haloen oppstår rundt sola, mens regnbuen oppstår rundt skyggen, altså i motsatt retning.

På vinteren (ved plenty kuldegrader) kan man se halo rundt sola også når man står på bakken. Av og til oppstår det en halo rundt månen også, dette kalles "ringen rundt månen" og varsler ofte kommende nedbør. Ved spesielle tilfeller der luft med ulike teperaturer ligger i lag over bakken blir solhaloen konsentrert i punkter, slik at det ser ut som det ikke er bare ei sol, men tre eller flere soler, her er et eksempel:

410px-Sun_halo_optical_phenomenon.jpg

Lenke til kommentar
Kan man sende SMS til 112?

Om jeg sitter i et skap mens en drapshungrig innbruddstyv romsterer rundt og leter etter meg, vil det ikke være veldig fordelaktig å ringe.

Om man ikke kan, bør det sporenstreks opprettes et slikt system etter min mening.

Samferdselsdepartementet har en stund arbeidet med et nødnummer man kan sende SMS til. Dette er spesielt beregnet for døve. Jeg har ikke klart å finne om arbeidet er fullført ennå.

Lenke til kommentar

rainbowG0608_684x700.jpg

Dette bildet viser ikke en regnbue, men en halo. Haloen oppstår fordi det finnes mikroskpoiske iskrystaller mellom oss og sola. Høyt oppe i atmosfæren der flyene ferdes er slike iskrystaller forholdsvis vanlige, derfor sees haloer ofte fra fly. Haloen oppstår rundt sola, mens regnbuen oppstår rundt skyggen, altså i motsatt retning.

På vinteren (ved plenty kuldegrader) kan man se halo rundt sola også når man står på bakken. Av og til oppstår det en halo rundt månen også, dette kalles "ringen rundt månen" og varsler ofte kommende nedbør. Ved spesielle tilfeller der luft med ulike teperaturer ligger i lag over bakken blir solhaloen konsentrert i punkter, slik at det ser ut som det ikke er bare ei sol, men tre eller flere soler, her er et eksempel:

410px-Sun_halo_optical_phenomenon.jpg

Jeg så dette når jeg fortsatte "undersøkelsene", posten min ble skrevet i deler, opprinnelig besto den av det første bildet og et "?".

Derimot tror jeg bilde 2 viser riktig fenomen, og teksten ga en god forklaring på det opprinnelige spørsmålet.

Lenke til kommentar

Håper dette spørsmålet er snedig nok:

Jeg går nå i VG2 SSP Realfag og har en litt spesiell(syns jeg) fyr i klassen. Han gjør ALDRI noe i timen, har aldri gym, tar nesten ingen prøver, sier aldri noen ting. I tillegg virker det som om han er VELDIG aktiv på WoW, det eneste han gjør på skolen er å spille og henge på WoW-fora. Nå går han i VG2, samme klasse som meg. Mitt spørsmål er hvordan han kan gå i VG2 når han aldri har gjort noen verdens ting på VG1? Jeg tør ikke spørre han og lærerne vil ikke si årsaken.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kun én av tre obligatoriske prøver i religion, hadde 35% fravær, men bestod med karakteren 4. Læreren mente jeg "kunne mer enn jeg viste", og at det "var synd å stryke meg", så hvis jeg møtte på siste prøven skulle det bli standpunktkarakteren min.

Kan nevne at jeg skal ta opp dette igjen, da religion er et typisk "sekserfag", hvor man klarer det bra så lenge man leser. Kan ikke la den fireren trekke meg ned. :)

Mange feite og late barn år fritak fra gym, men dette er ofte litt "hysj-hysj" - og de avlegger skriftlig prøve i stedet.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

Kan man i teorien leve med kun et hode? Resten av kroppen er jo kunn for å ivareta hjernen, gi den oksigen, blod osv. Så hvis vi hadde klart å forsyne hjernen med alt den trenger kunne vi i praksis levd med kun et hode?

Også hvis du kloner noen, blir dem helt like? La oss si at 2 mennesker er 100% like, hva skiller dem fra hverandre i og med at det er to forskjellige som styrer begge hjernene, da kan de jo ikke være 100% uten noe hokus pokus. Litt rare spørsmål men la gå :p

Lenke til kommentar
Kan man i teorien leve med kun et hode? Resten av kroppen er jo kunn for å ivareta hjernen, gi den oksigen, blod osv. Så hvis vi hadde klart å forsyne hjernen med alt den trenger kunne vi i praksis levd med kun et hode?

Ja, i prinsippet. Faktisk mener biologene at det er mulig å holde liv i kun hjernen, uten å beholde resten av hodet. Selv om jeg ikke skjønner hva poenget med et slikt "liv" skulle være.

Innen robotteknologi er det siste nå en robot som styres av en samling rottehjerneceller, og dette fungerer faktisk:

http://www.forskning.no/artikler/2008/august/190710

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

übertøft! Dette må da være et stort skritt innen medisin? Hvis folk får ekstreme skader på kroppen som normalt ville føre til døde, kan de jo nå leve videre med en robotkropp?

EDIT: Men det blir sikker lenge til da .. ikke at det høres noe morsomt ut heller, men sikkert bedre enn å dø uansett.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...