Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (1 time siden):

Man kan jo ha et snev av forventning. Tibber har jo noe slikt men de klarer ikke si noe spesifikt om antall øre

Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (1 time siden):

Slik ser det ut hos Tibber:

Kan ikke brukes direkte til noe

Screenshot_20241212-141124.png

Tja, det ser ut som jeg kan vente med å lade bilen(e) til fredag kveld.. :p

Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 timer siden):

I dag skal det bli veldig dyr strøm. Det skyldes* visstnok lite vind i tyskland. Jeg sjekket yr.no og det ser ut som vinden skal ta seg opp i løpet av helga.. I strømappen fra min leverandør har jeg spotpris noen timer frem i tid. Den blir oppdatert med neste dags priser ca kl 1400. 

Nå kan vær forutses med ganske god nøyaktighet lenger frem enn noen få timer. Finnes det en netttjeneste som kan gi meg mer enn 10 timers varsel på sannsynlige strømpriser?

Jeg har 2 elbiler med lite strøm, jeg skal ingen steder så det er egentlig ikke noe problem men hadde jeg visst om den dyre strømmen på forhånd kunne jeg ladet begge helga som var.

*i et 14 dagers perspektiv.

Apper og nett-tjenester som rapporterer norske strømpriser, har alle en ting til felles. Kilden deres er nordpool group. Det er de som sammenstiller budrunder på priskurver, mengde, balansering og forbruk for å danne et prisnivå. Dette skjer hver dag nøyaktig kl 12.46 norsk tid. Prisen som publiseres da gjelder for neste døgn fra kl 00-24. Det gir inntil 35 timer og 14 minutter forvarsel.

Ellers så må jeg si meg enig. Det burde vært prisestimater basert på vær som strekker seg lengre fram, med et intervall for sannsynlighet a la værvarslet. Kraftanalydikere er av og til ute i media og spår prisutviklingen opp til flere måneder framover så jeg regner med de har et eller annet beregningsverktøy for det.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig.

Det hender jeg lar klesvasken bygge seg opp hvis strømprisen er spådd å falle nevneverdig. Er det kortvarige topper og jeg uansett er hjemme og surrer med mitt så kan det hende jeg slår av varmekabler, varmepumpe etc den timen det topper seg.

Men det kan være lurt å ha en liten tanke på effektprisene. Natt-satsen er 12 øre lavere enn dagsatsen hvis det er relevant å flytte forbruket til natt (kl 22-06). Videre så bør man jo unngå å klatre opp til neste effekttrinn. Dette synes jeg er vanskelig å klare å planlegge, så det blir som det blir de aller fleste månedene.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 timer siden):

Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. 

Jeg jobber i energibransjen, og vi betaler en ekstern leverandør for prognoser for neste dag, de neste ukene og månedene.

Viktigste pris er prisen for neste dag, for å kunne planlegge strømproduksjon for neste dag (auksjonsprinsippet som du refererer til).  Denne prognosen kan være meget uforutsigbar, og den forutså ikke de høye prisene de siste par dagene (følger med på NO3, ikke sett på prognosene for NO2 og NO1 som hadde de høyeste prisene, mulig de kunne se bedre at de ble koblet på Tyskland, men sannsynligvis ikke at det ble slike priser). Det er mange komplekse sammenhenger som må prognoseres, spesielt flyt mellom prisområder og tilgjengelig kraft er vanskelig å forutse nøyaktig. NO3 forventet ikke å henge på NO1/NO2 (og indirekte Tyskland) så mye som det ble.

Siden prisen for neste dag er uforutsigbar, så er det ikke så mye mer enn forventede trender man ser på i det lange perspektivet, ikke nøyaktig nok til å kunne planlegge lading av elbil f eks. Stort utfallsrom, med små endringer i snittprognosene.  Men en tommelfingerregel er nok å se på vind og sol i sitt prisområde (ikke så mye solkraftproduksjon i Norge), men også se på hva som skjer med været i nærliggende prisområder.  (Og eventuelt om man har informasjon om større kraftverk eller nettlinjer/flaskehalser som er til vedlikehold/nede, men da begynner man å komme inn på komplekse forhold som ikke menigmann lett kan mene noe om).

Endret av KoKo_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Delvis skrev (11 minutter siden):

Hr sett sånne ofte på bilder av veier. Som her typisk i amerika:
Hva er de mørke stripene som er rundt  på asfalten for noe?

 

Sitat

Når du kjører nedover veien, legger du kanskje merke til de sorte, snirklete strekene som går på kryss og tvers over asfalten, som sporene etter et hemmelig midnattsløp. De er ikke til pynt, og nei, veiene smiler ikke. Disse strekene er faktisk en viktig del av veivedlikeholdet, og er laget av en spesiell tjære som reparerer små sprekker i asfalten. Tenk på det som et sting i tiden som redder ni, og forhindrer at små sprekker blir til store, bilklumpende kløfter.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: What Are the Black Lines on the Road: Understanding Traffic Markings

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det ser ut til at det må gjøres manuelt -- mye jobb! :grin:

Crack-Sealing.webp.177e5d082a3fe908791fd4637b5c5095.webp

Mye penger er også å spare:

Spoiler
Sitat

I «Introduction to Crack Sealing», en avhandling om emnet fra 2008 fra Texas Engineering Extension Service ved Texas A&M University, påpekes det at det er langt billigere å bare tette sprekker - ca. 2500 dollar per mil (1,6 kilometer) vei, sammenlignet med 60 000 dollar for å legge et overdekkende dekke. I 2016 anslo byen Littleton i Colorado at sprekkforsegling kostet rundt 5500 dollar per kilometer kjørebane, mens overdekking kostet omtrent 320 000 dollar per kilometer kjørebane.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: https://auto.howstuffworks.com/road-tar-squiggle-drizzle.htm

Ikke bare positivt:

Spoiler
Sitat

Tørr asfalt kan drepe bilister og motorsykler med disse uhyggelige slangene

Våt, fet asfalt er ikke den eneste trusselen mot små kjøretøy og motorsykler. Vei- og tjæreslanger kan utgjøre en fare for både førere og passasjerer.

Kilde: https://www.motorbiscuit.com/dry-asphalt-kill-motorists-motorcycles-with-sinister-serpents/

Endret av backtoback
negative sider; penger å spare
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...