Jotun Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Helt fint dette. At vi skal være avhengige av å ha en x konto for å få denne informasjonen er ikke greit. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Har et spm: hadde trøbbel med en nabo for mange år siden som nekta å ha hunden sin i bånd. Den var jo så snill og ville bare leke når den jaget ungene rundt i gata og velta de og beit på de. Men den gangen fant jeg i hundeloven at jeg som forelder bestemte om en hund skulle være i bånd eller ikke, uavhengig av eiers mening om snillhet. Naboen måtte fint bare innfinne seg med å ha drittbikkja i bånd. Men her om dagen var vi i en lignende situasjon og da fant jeg ikke igjen dette punktet i loven. Noen som vet om det bare er fjernet, begrunnelse isåfall, eller om eg bare we dårlig å lete? 🤔 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) @Jotun Den generelle båndtvangperioden er fra 1. april til 20. august. https://lovdata.no/artikkel/bandtvang_for_hunder_fra_1__april/1693 Hundeloven ble revidert sommeren 2023. Her er henholdsvis ny og gammel utgave. I tillegg til hundeloven finnes det kommunale forskrifter som supplerer den. Mange bykommuner har vedtatt utvidet eller helårig båndtvang innenfor tett befolkede områder, ofte med kart over hvor det gjelder. Endret 29. oktober av Simen1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Takk for linker. Finner ikke det punktet i forrige lov heller ... Merkelig ting å fjerne syns eg. Finner dog denne artikkelen fra 17 Endret 29. oktober av Jotun Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Delvis skrev (På 25.10.2024 den 8:59 AM): Kan noen forklare dette: Se streetview-bilde fra Aker stadion Molde Det er vel et speilbilde som viser i vinduene, men det er andre personer som gjør andre ting enn der ?? Edit: Her er et til. Flere ting som ikke stemmer der heller. Det finnes apper som har modus der du kan lage "Bildeboble", altså et 360°-bilde. F.eks Google Camera (eventuelt Pixel-Camera om du har en Google Pixel telefon). Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Delvis skrev (På 25.10.2024 den 8:59 AM): Kan noen forklare dette: Se streetview-bilde fra Aker stadion Molde Det er vel et speilbilde som viser i vinduene, men det er andre personer som gjør andre ting enn der ?? Edit: Her er et til. Flere ting som ikke stemmer der heller. Veldig enkelt. Det er ikkje ett bilde, det er mange bilder som er satt sammen av programvaren til Google. Då får du mange slike merkelige bilder som dette. Det kan være lang tid mellom dei forskjellige bildene. Endret 8. november av Dragavon Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Dragavon skrev (På 23.9.2024 den 8:53 AM): Er det forskjell på kor brannfarlige gamle batterier er om dei er oppladet eller utladet? Er eit fullt oppladet batteri meir brannfarlig enn eit utladet batteri? Ja, opplada batteri er meir brannfarlege. Det er i hovudsak to grunnar til det, særleg på litiumbateri som ein finn i mobiltelefonar, elsparkesyklar, osv så er det energien i batteriet som utgjer brenselet som brenner. Slike batteri kan fint brenne utan å bli tilført anna brensel. For vanlege forbruksbatteri som AA batteri så utgjer straumen i batteriet fyrst og fremst ein fare for varmgang ved kortslutning som antenner andre brennbare ting i nærheita. Det er i praksis vanskeleg å gjere batteria heilt straumlause, men eit fullt opplada batteri utgjer ein større brannrisiko. Dersom du kortslutter eit heilt nytt 9V batteri så vil batteriet bli både varmare og over lengre tid dersom det er mykje tilgjengeleg energi. Så sjølv om du uansett ikkje skal kaste batteri i restavfallet, så skal du i alle fall ikkje kaste batteri som er fulllada. Capitan Fracassa skrev (På 22.10.2024 den 3:29 PM): Sent svar fra meg, men siden de eksisterende svarene er litt vage, så kommer jeg med mitt: Nye sykdommer har stort sett oppstått der mange nok mennesker bor tett, og samtidig tett på mange dyr. Tenkt landsbyer/byer med mange husdyr. Da får bakterier/virus mange muligheter til å hoppe fra dyr til mennesker og tilpasse seg menneskene, og de får mulighet til å spre seg før de har utryddet både menneskene og seg selv. Må også legge til at Europearane var eksponert for fleire sjukdommar gjennom å være eksponert for mange ulike kulturar. Så medan urbefolkninga i Amerika hadde vært isolert frå andre befolkningar i omtrent 30 000 år før Europearane dukka opp, så hadde Europearane vært både i Afrika og i Asia gjennom blant anna handel langs silkevegen, osv. Den amerikanske urbefolkninga var langt meir isolert gjennom sitt stammesamfunn, så sjølv om dei var mange så var det god spredning og litt mindre handel mellom stammene. Det var til samanlikning mykje meir handel og kontakt mellom Europa og Asia, mellom anna fordi det var ein omfattande handel med luksusvarer mellom dei to verdensdelane. Europerane hadde god tilgang på metall som kobber, gull og sølv som vart bytta mot krydder og silke. I tillegg så levde mange (nord)Europearar tett på sine husdyr, noko som ikkje var like nødvendig i varmare strøk. Før Europearane kom til Amerika med hestar så hadde den amerikanske urbefolkninga stort sett berre hundar som husdyr, og var då langt mindre eksponert for sjukdom frå dyr. Kahuna skrev (På 29.10.2024 den 1:02 PM): Seriøst? Har politie bevilget penger til det? Som skattebetaler blir jeg rett og slett provosert av sånt. Konseptet 'en app per informasjonskilde' er bare idiotisk. Staten har lenge hatt ein heilt ukritisk holdning til app-utvikling. Nesten alle departement og direktorat har på eit eller anna tidspunkt hatt ein eller fleire appar. Fellesnemnaren er at appane har dekt eit svakt behov, har i stort sett berre vært ei nettside, og har vært så lite brukt at dei fleste appane ikkje lenger finnes. Fin ein gamal NRK sak om nettopp dette. Integrerings og mangoldsdepartementet brukte 1 mill på å lage ein app mot tvangsekteskap som vart lasta ned berre 70 gongar, og utan at det står nok om det så vil eg tru at alle 70 var statstilsette og journalister som lasta ned berre for å sjekke appen. Nå har nok ikkje utviklinga av poitiloggappen vært spesielt kostbar, for det er ein ganske enkel app. Eg er likevel heilt einig i at det å ha ein eigen app for berre dette burde være unødvendig. Den gode nyheita er at alle statusoppdateringane er tilgjengelege som RSS feed. https://www.politiet.no/rss/ Det er dermed fritt fram for å bruke den RSS leseappen som du liker best. Då kan du også sette opp kva andre nyheitsvarsel du vil ha i appen. Dette gir også moglegheit for at andre kan bruke RSS feeden frå politiet som utgangspunkt for å utvikle ein heilt ny app med tillegsfunksjonalitet. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Får ABB til tannlege-behandling? Hvordan skjer det i såfall? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Eneste som er sikkert er at han får det han trenger av medisinsk behandling. Hvis ikke hadde nok det vært i strasbourg for lenge siden. Interessant spm. Tipper han får det meste inne på fengselet. At de har, eller frakter inn, utstyr de trenger. Men gjelder jo gjerne andre ting også som røntgen, MRI eller slike ting om behovet skulle dukke opp. De frakter han vel ut innimellom tenker eg. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Jotun skrev (På 11.11.2024 den 10:11 PM): Eneste som er sikkert er at han får det han trenger av medisinsk behandling. Ja tenkte på det (det som satte meg på spørsmålet): På sett og vis er han jo sånn sett privilgert nesten som de kongelige. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. november Del Skrevet 13. november Ja tviler på at myndighetene tar sjansen på at han skal komme noen vei med disse søksmålene han holdt/holder på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå