Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

ltdata skrev (19 timer siden):

Hvorfor er det så mange narkomane som liker å rulle rundt på rollerblades?

I forhold til andre fremkomstmiddel.

Det er noe veldig 1990 over rollerblades synes jeg 

Jeg så en kar på rollerblades sette seg en smell. Han tenkte ikke på å ta av seg rulleskøytene først. 

Det liknet litt på den tegnefilmen med Bambi på isen. :wee:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (På 11.7.2024 den 5:16 PM):

Hva er poenget med hvitte plagg... vis det ikke er mulig å få de hvite igjen etter litt lett bruk?
Tenker på misfarging etter f.eks Ethylhexyl triazone(fra solkrem) blandet med hardt vann.

Vaskepulver til kvitvask? Nei.
Eddik? Nei
Vaskepulver til bestikk/bespisning? Nei
Vanish? Nei
Døgn i salmiakk? Nei.
Neste blir vel... rustfjerner?

Har samme problemet men det kommer av at jeg har naturlig høy talgproduksjon. Ikke bare misfarger jeg tøy, jeg tar knekken på klokkereimer av plast/silikon, eller limte elementer på andre stoff. 

Et par ting til til lista di, sitronsåpe, gallesåpe, sollys. Sol kan bleke gulnet tøy men jeg vil anta at uv-strålene også skader tøyet..

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at det er kun et flyselskap jeg legger merke til på flere kilometers avstand opp i lufta og det er Norwegian sine fly med hvis kropp og knallrød tupp. Tror dere det er et bevisst valg av Norwegian? Jeg tenker på reklame effekten. Jeg ser opp og tenker aha Norwegian fly. Tror dere de får flere passasjerer på grunn av fargen på flyene og at de er lett gjenkjennelige fra bakken?

Hvis så er tilfelle, hvorfor slenger ikke flere flyselskap seg på?

Lenke til kommentar

Det er mye billigere om alle fly er hvite. Da slipper man å male dem om når man selger brukte fly til andre flyselskap. 

Norwegian har kommet frem til at rød nese er verd det for markedsføringen. KLM sine er lyseblå av samme grunn. Men det er fordyrende. Et hvitt fly trenger bare ny logo når det selges. 

Gamle fly brukes ofte til gods. De har ineffektive motorer, men det gjør ikke så mye siden de står stille mye av tiden. De er ikke lønnsomme i passasjetrafikk, da de er i lufta nesten hele døgnet. Det har ikke så mye å si hvordan fraktefly ser ut. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ryddet i kjeller å fant en tom Aquarius glassflaske, husker de godt men hva var det de byttet navn til igjen? Er ikke interessert i sportsdrikke å har ikke drukket det siden slutten av 90' tallet så husker ikke 

Lenke til kommentar
X19x11 skrev (5 minutter siden):

Ryddet i kjeller å fant en tom Aquarius glassflaske, husker de godt men hva var det de byttet navn til igjen? Er ikke interessert i sportsdrikke å har ikke drukket det siden slutten av 90' tallet så husker ikke 

Kan det være Powerade? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (31 minutter siden):

Ryddet i kjeller å fant en tom Aquarius glassflaske, husker de godt men hva var det de byttet navn til igjen? Er ikke interessert i sportsdrikke å har ikke drukket det siden slutten av 90' tallet så husker ikke 

 

Duriello skrev (26 minutter siden):

Kan det være Powerade? 🤔

Jeg gjorde et raskt google-søk og Duriello har rett, denne saken fra 2004 bekrefter at Aquarius byttet navn til Powerade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (På 23.7.2024 den 5:27 PM):

Er det sant, eller er det en myte at humler teoretisk ikkje skal være i stand til å fly?

De har for små vinger for å glidefly (som var det som ga opphav til myten), men de bruker vingene på en måte som danner luftvirvler som bidrar til at de flyr.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grensa for kva som er nasking ligg typisk på rundt 1000 kr, litt avhengig av omstendigheitene. 

Har sett nokre eksempel frå USA der butikken har prissatt alle varene til fleire hundre dollar og med kraftig rabatt i kassa for å lettare kunne straffeforfølge butikktjuvar. 

Vil det same fungere i Norge. Dersom du stjel ei brus som butikken har prissat til 3000 kr på prislappen men gir 99% rabatt i kassa slik at du berre betalar 30 kr, har du då stjelt for 3000 kr eller 30 kr?

Og korleis stiller det seg om brusa som vanlegvis kostar 25 kr i innkjøp og med 5 kr avanse slik at det står 30 kr på prislappen, blir annonsert på tilbod til 10 kr for tiltrekke seg kundar, er det då prislappen eller den reelle verdien som blir gjeldande? 

Lenke til kommentar

Det er ingen eksplisitt beløpsgrense for nasking (den utvikler seg med tiden), men per HR-2018-1660-A anslår man at 2000,- kr og nedover regnes som ubetydelig verdi. Straffeloven § 323 første ledd fastslår at "Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det". Hovedkriteriet er ikke verdien på gjenstanden, men hvorvidt straffskylden er liten. 

Når man skal vurdere hvilken verdi en gjenstand har tar man utgangspunkt i gjenstandens markedsverdi, som forutsettes å være lik utsalgspris. Hvis alle får rabatt er det den rabatterte prisen som er markedsverdi. Hvis brusen selges på tilbud til 10,- kr er det 10,- kr som er markedsverdi. 

Man hadde tidligere en regel i straffeloven 1902 § 42 tredje ledd om at villfarelse om en gjenstands verdi er irrelevant. Denne regelen ble opphevet i 2015 med straffeloven 2005. I dag er regelen at tiltalte skal bedømmes etter sin egen forståelse av situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 24.8.2024 den 11:58 PM):

I dag er regelen at tiltalte skal bedømmes etter sin egen forståelse av situasjonen. 

Jeg går ut fra at 2000 kr KPI-justert forstås veldig forskjellig fra en 15-åring som bare får ukepenger fra foreldrene og en godt voksen velstående person med høy lønn. Betyr det at "naskeparagrafen" er romsligere for rike naskere enn for fattige naskere?

Jeg stusser bare på at naskerens forståelse av situasjonen vektlegges i det hele tatt. I andre lover og sammenhenger er det jo ofte (eller alltid?) offerets forståelse av situasjonen som vektlegges.

Snur vi situasjonen på hodet så vil for eksempel et offer som bare får ukepenger fra foreldrene føle at et tyveri verdt 2000 kr er mye mer alvorlig enn en med millionlønn vil føle.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 19.7.2024 den 9:18 PM):

Det er mye billigere om alle fly er hvite. Da slipper man å male dem om når man selger brukte fly til andre flyselskap. 

Hvit maling har mindre pigmenter og har mindre masse. Et lyst fly veier omtrent 8 passasjerer mindre enn et mørkt fly.

Det reflekterer også mer sollys og gjør at man kan bruke mindre energi på å kjøle ned kabinen.

Begynnende skader i skroget er lettere å se og oppdage på en lys flykropp.

Det falmer i mindre grad og krever ikke oppfriskning for å holdes pent i samme grad som et farget fly.

Lyse farger er også lettere å se mot bakgrunnen for fugler, og skal redusere sannsynligheten for kollisjon med fjærkre (ved å lettere la dem oppdage flyet og styre unna det).

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Hørte det på QI en gang.

Men det ser ut som at dette var feil:

https://www.linkedin.com/pulse/white-planes-lighter-samuel-cowlishaw

 

Det antas at de har brukt dette som kilde, og tenkt/antatt feil når de presenterte det som fakta:

The use of other colors, especially black, means additional weight. “Because it contains more “pigments” in it. “Paint adds to an airplane between 273 and 544 kilograms of weight” a Boeing spokesman told Telegraph Travel. Extra weight ensures that more fuel is consumed. To put that into perspective, about eight passengers are equal to 544 kg.

https://www.aerotime.aero/articles/26875-why-are-aircraft-typically-white-painted?trk=article-ssr-frontend-pulse_x-social-details_comments-action_comment-text

 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...