Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

37 minutes ago, Simen1 said:

CD-plater som du kan spille av i alle vanlige CD-spillere (ikke bare de merket .mp3) bruker filformatet WAV. Mp3 er et annet filformat. Den største forskjellen på filformatene er at WAV-formatet er ukomprimert, mens mp3 er komprimert. Uhyre raskt om hva komprimering er for noe: Et komprimert format pakker lyd-dataene inn på færre bits og bytes. Derfor tar mp3 færre bits og bytes. Konverterer man mellom formatene så vil filstørrelsen endres. (Uhyre kjapp forklaring som helt klart kan nyanseres i det vide og brede)

CD audio bruker ikke WAV. Det er formatet Red Book audio. WAV er dog kompatibelt i andre enden da det er ukomprimert PCM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det stemmer at det konverteres automatisk når du brenner en CD (i vanlig CD-format) fra mp3

Jepp, det stemmer også. Kun bilstereoer o.l. som er spesielt merket med støtte for mp3 støtter det. Mange brente CD-er med vanlig filsystem og filer i mp3-format for å få inn mange flere låter. F.eks sine egne samle-CD-er for avspilling i bilen.

En CD i vanlig CD-format støtter vanligvis inntil 74 minutter med lyd. CD-er med vanlig filsystem og mp3-filer kunne fint holde mange timer med musikk. Husk at 2002 var før flashminne / USB-pinner ble så billige at det ble naturlig å slenge inn filene der i stedet for. Derfor ble heller ikke minnekortleser eller USB-port på bilstereoer vanlig før noen år senere. Ca 2006-2008. Husk at 2008 var før strømmingens tid. Strømming ville kostet for mye den gangen fordi datatrafikk var så dyrt at det ikke ga mening. Strømming begynte vel for alvor rundt 2012 om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Har noen sett noen forklaring på hva som skjedde på Braskereidfoss? Jeg tipper stasjonsforsyningen sviktet på noe vis, altså at lavspenningstilførselen (tavlene antagelig) ut til lukene på dammen ble oversvømt tidlig og dermed satt ut av spill. Hadde lukene hatt spenning i det aggregatene stoppet kunne enhver delvis kompetent person ute på anlegget fått opp lukene med en skrutrekker.

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (4 timer siden):

Har noen sett noen forklaring på hva som skjedde på Braskereidfoss?

Siste som TU skrev i dag: "Hafslund Eco opplyser at det fremdeles er for tidlig å si noe om årsaken til at de ikke fikk hevet flomlukene. Kraftverket har en rekke reserveløsninger, men onsdag sviktet alt sammen."
Tipper det ikke var noen til stede da driftstansen skjedde. Og hvis området var oversvømt da de kom fram så hadde de 'låst seg ute'. Ingen alternativ inngang til kontrollsystemet. Virker som en designfeil.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette kjøretøyet og tilhengerne registrert og forsikret? Det er ikke registreringsnummer hverken foran eller bak så jeg fant ikke ut mer fra den bildeserien. Har det f.eks ansvarsforsikring? Er det lov å kjøre med folk i tilhengerne? Er det setebelter til alle?

Screenshot2023-08-16at20-58-11thomastivoli_thomastoget01.thumb.png.7354cbeff5f0b6cfe9af8d6de9f6030e.png

Lenke til kommentar

Takk, jeg fant et registreringsnummer i bildekarusellen.

Kjøretøyopplysninger UK3260

Det virker som det kun gjelder trekkvogna og ikke vognene. Jeg lurer på hvordan de er registrert? Det finnes et utall tilhengere av ulike slag til biler, men jeg har aldri sett en der passasjerer kan sitte lovlig under kjøring. F.eks campingvogner. Det var da jeg begynte å lure på det med ansvarsforsikring og lovlighet. Men ansvarsforsikringa følger vel trekkvogna om man f.eks skader en henger eller det som fraktes i hengeren?

Hvis det er lovlig med persontilhengere, hvorfor finnes ikke det i utvalget til tilhengerleverandører? Jeg tenker at det kunne vært kjekt å leid en i forbindelse med utflukter der personbilens seter blir for få, og man vil slippe å måtte kjøre flere biler eller leie en stor nok bil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Takk, jeg fant et registreringsnummer i bildekarusellen.

Kjøretøyopplysninger UK3260

Det virker som det kun gjelder trekkvogna og ikke vognene. Jeg lurer på hvordan de er registrert? Det finnes et utall tilhengere av ulike slag til biler, men jeg har aldri sett en der passasjerer kan sitte lovlig under kjøring. F.eks campingvogner. Det var da jeg begynte å lure på det med ansvarsforsikring og lovlighet. Men ansvarsforsikringa følger vel trekkvogna om man f.eks skader en henger eller det som fraktes i hengeren?

Hvis det er lovlig med persontilhengere, hvorfor finnes ikke det i utvalget til tilhengerleverandører? Jeg tenker at det kunne vært kjekt å leid en i forbindelse med utflukter der personbilens seter blir for få, og man vil slippe å måtte kjøre flere biler eller leie en stor nok bil.

I forskrift om bruk av kjøretøy er dette regulert. Utfra bildene å bedømme er det kanskje bokstav e) som er den relevante bestemmelsen her.

Sitat

§ 3-1.Antall personer

1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. Under kjøring er det kun tillatt å oppholde seg på registrerte plasser i kjøretøyet. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende. Liten elektrisk motorvogn kan bare brukes av én person.
2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a. Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.
b. Personell i godsrom og på lasteplan på militærtaktisk kjøretøy registrert på Forsvaret samt på kjøretøy under heimeverns- og sivilforsvarsøvelse.
c. Inntil 2 personer i bakmontert transportkasse på traktor. Kassen må være solid og slik utført og festet at den kan hindre traktoren i å steile. På hver side og bak skal kassen ha lem med høyde 40 cm eller mer, målt fra kassegulvet eller eventuell sitteinnretning. Foran skal kassen ha lem som effektivt skjermer passasjerene mot bevegelige, spisse eller skarpe deler.
d. Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt.
e. Personer på lasteplan og i godsrom på motorkjøretøy og på tilhenger som benyttes i prosesjon. Prosesjonen må gå i gangfart, og være godkjent av politiet. Politiet kan sette vilkår for befordringen.
f. To barn under 6 år eller ett barn under 10 år på sykkel som nevnt i kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 12. Dersom slik sykkel er påmontert tilhenger, kan det bare transporteres ett barn under 10 år på sykkelen.
g. To barn under 6 år eller en person i tilhenger til sykkel som nevnt i kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 12 første til tredje ledd.
3. Innenfor det antall personer kjøretøyet er registrert for, er følgende personbefordring likevel tillatt:
a. Inntil 2 personer på ståplattform under innsamling av husholdnings- og næringsavfall, i hastighet under 30 km/t, under forutsetning av at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter følges.
b. Passasjer på buss i klasse II og III kan under kjøring benytte toalett. I buss kl. III skal fraværet fra sitteplass være kortest mulig.

 

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du må lese hele § 3-1. Første ledd bestemmer at det er registreringen som avgjør hva som er lovlig, og fabrikantens bestemmelser for ikke-registreringspliktige kjøretøy. Annet ledd bestemmer at i tillegg til registreringen/fabrikantens bestemmelser kan man frakte personer på de måtene som er bestemt i bokstav a til g. 

Hvis registreringen ikke tillater det vil det være bokstav d som er unntaksbestemmelsen. Bokstav e gjelder ikke - disse togene kjører ikke i prosesjon. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

I dag oppdaget jeg et fenomen jeg ikke klarer å forklare.

Gikk inne på et lagerbygg i dag som er under renovering. Mye folk i reflekstøy.

Høyt under taket er det små vinduer som slipper inn sollys og maler gulvet med kanskje 1 x 2 meter sol.

Jeg gikk inn i solstrålen sånn at jeg fikk sollys i øynene. Det som skjer da, er at den grå refleksen på reflekstøyet til alle arbeiderne rundt meg reflekterte sollyset, og lyste opp selv om de var i skyggen for sola.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spesielt kattøyereflekser (støpt plast med kubemønster) sender det reflekterte lyset kun tilbake dit det kom fra. De består i prinsippet av tre og tre speil som står skråstilt i forhold til innkommende lys og med et rettvinklet hjørne innerst. På fagspråket kalles dette for retroreflektorer, og lysstrålene vil alltid bli sendt tilbake mot der det kom fra, selv om brikken står på skrå i forhold til lyskilden.

Å henge opp slike ved veier for å skremme dyr med «lysblinking» med lyset fra billykter vil derfor ikke ha noen effekt, da kattøyereflekser knapt sender ut strølys til sidene. Speilbiter hadde vært bedre egnet til dette.

Ved flere av landingsplassene for Apolloferdene ble det satt ut retroreflektorer på måneoverflaten. Ved hjelp av disse er det mulig å måle avstanden til månen med millimeternøyaktighet. Man sender laserpulser mot månen og måler tiden det tar før de returnerer. Utfra disse målingene vet vi nå at gjennomsnittsavstanden til månen øker med ca. 3,8 cm per år.

Lenke til kommentar
On 9/3/2023 at 11:15 PM, SeaLion said:

Man sender laserpulser mot månen og måler tiden det tar før de returnerer. Utfra disse målingene vet vi nå at gjennomsnittsavstanden til månen øker med ca. 3,8 cm per år.

Grunnen til at månen beveger seg vekk fra jorden er at den øker banehastigheten. Og det skyldes at månen bremser jorden på grunn av tidevannsbølgene. Så jorden roterer saktere og saktere, mens månen går fortere og fortere rundt jorden. Til slutt kunne det endt med at månen ville gått synkront med jordrotasjonen. Men før det skjer vil solen sluke både jorden og månen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

kan vi mennesker spise gift vi normalt ville dødd av hvis vi ble bitt/stukket og fikk giften i oss på den måten?

så et naturprogram forleden om "Løpegjøk"

https://no.wikipedia.org/wiki/Veiløpere

den spiser bl.a. klapperslange, men dør hvis den blir bitt. Men altså, hvis den lykkes drepe slangen først uten å bli bitt, så har giften (i klapperslangen) ingen virkning, når den blir fortært.

Sammenhengen/årsaken til det, er vel at det er forskjell på å få gift ned i magesekken vs. å få gift inn i vev/blodbane ved bitt/stikk.

Vil det samme fenomenet gjelde for mennesker, dvs. ufarlig å spise (rå) klapperslange? (eller skorpioner, osv.)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.M said:

Vil det samme fenomenet gjelde for mennesker, dvs. ufarlig å spise (rå) klapperslange? (eller skorpioner, osv.)

Giften brytes visstnok raskt ned i magesekken, så akkurat det skal gå bra. Men det er jo ikke godt å vite hva den slangen har spist. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Må bare raskt få skyte inn at selv om det skulle gå bra å spise en rå klapperslange (noe jeg på ingen måte kan bekrefte) så må man ikke bli fristet til å tenke det samme om gift generelt eller andre gifter fra dyreverden.

selvsagt ikke.

dette er først og fremst hva som evt. er teoretisk mulig, ikke noe man utfordrer i praksis. Selv på steder der man spiser slanger og annet kryp, så kapper man av hodet (eller brodden etc.) føre tilberedning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...