Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pliscin skrev (På 8.2.2023 den 10.53):

Hvordan hadde det fungert med en strømgenerator på biler (Elbiler) som var som en vindmølle? Det blir jo ganske store luftmengder hvis man kjører raskt.

Energien blir jo tilført fra batteriet, så du taper energi på det. vil kun fungere når du står i ro. Du får også vanvittig med luftmotstand. Det fungerer på seilbåt, men av andre grunner.


Hva er den taktiske grunnen til at de alltid bruker motorsykkel i politi eskorter? 

Lenke til kommentar
Flin skrev (På 9.2.2023 den 9.33):

Må si meg enig med @Mannen med ljåen og @Skurupu. Det beste du kan håpe på er å gå i null, men siden det er litt energitap vil du gå nok gå i minus.

Evighetsmaskinen er enda ikke oppfunnet.

Det naermeste vi har kommet, er ei fastmontert klokke i Sveits, som gaar

paa atmosfaeretrykk ( hoey og lavtrykk )

Har truffet paa noen, som misforstaar litt. De tror en hybridbil, fungerer som en evighetsmaskin.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):
Pliscin skrev (På 8.2.2023 den 10.53):

Hvordan hadde det fungert med en strømgenerator på biler (Elbiler) som var som en vindmølle? Det blir jo ganske store luftmengder hvis man kjører raskt.

Energien blir jo tilført fra batteriet, så du taper energi på det. vil kun fungere når du står i ro. Du får også vanvittig med luftmotstand. Det fungerer på seilbåt, men av andre grunner.

Denne "bilen" er vinddrevet. Til og med så godt at batteri og motor er overflødig. Noen upraktiske egenskaper følger riktignok med.

a-m-hale.jpg.a9c26271849fe1601f08524ef03ab7d6.jpg

Det nærmeste man kommer med vanlige biler er nok elbil + lading fra et kraftnett med høy andel vindkraft og lagret vindkraft.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (43 minutter siden):

Ser wikipedia har en artikkel om nesten dette temaet(energi fra vinden, kontra å seile mot vinden), https://en.wikipedia.org/wiki/Tacking_(sailing)
Men de skriver ingenting om det tekniske om hvorfor det er mulig.

Veldig enkelt forklart: Med seilet på skrå i forhold til vindretninga så skyves fartøyet sidelengs i forhold til vinden. Det er enkelt å se for seg at det fungerer 90° på vindretninga. Denne retninga kan styres med seilets retning og stramhet "trimming" + styrehjelp fra kjølen og roret. Man kan for eksempel styre mer medvinds (og kanskje skifte seil til spinnakker "fallskjerm"-type seil), eller man kan bruke denne sideveis hastigheten til å styre brattere opp mot vinden. 

Det er ikke mulig å gå nøyaktig rett mot vinden, akkurat som det kan være vanskelig eller umulig å gå rett opp et stupbratt fjell, men det er både mulig og enklere å gå sikksakk oppover et litt mindre bratt fjell sånn at bakken blir tilsynelatende mindre bratt.

Hvor bratt en gitt seilbåt kan gå opp mot vinden avhenger av mange ting, deriblant skrogets motstand i vannet, type seil og effektiv seilingsteknikk. Generelt kan man si at vanlige båter kan gå opp mot ca 45° mot vinden men da går det veldig tregt. Det kan være mer effektivt å gå slakere sikksakk med f.eks 60° mot vindretninga.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her er en cool vinddrevet "bil" som faktisk kan kjøre fortere enn medvinden, uten "kryssing" slik man kan med en seilbåt. Tester har faktisk vist at denne konstruksjonen kan oppnå 2,8 ganger vindhastigheten. Forklaring av prinsippet på slutten av videoen.

 

Endret av SeaLion
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan enheter med USB-C nekte å ta imot lading hvis kabelen er USB-C i begge ender? F.eks. har jeg en Miyoo Mini v2 hvor produsenten opplyser om denne svakheten, og det stemmer jo, bruker jeg en ren USB-C lader med ren USB-C kabel i begge ender så lader den ikke i det hele tatt, reagerer ikke på at kabel er satt inn, men hvis jeg bruker en gammeldags lader med USB-A og en kabel som er USB-A Male til USB-C Male så lader den tilsynelatende med 5V 1A-1.5A DC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (13 timer siden):

Hvordan kan enheter med USB-C nekte å ta imot lading hvis kabelen er USB-C i begge ender? F.eks. har jeg en Miyoo Mini v2 hvor produsenten opplyser om denne svakheten, og det stemmer jo, bruker jeg en ren USB-C lader med ren USB-C kabel i begge ender så lader den ikke i det hele tatt, reagerer ikke på at kabel er satt inn, men hvis jeg bruker en gammeldags lader med USB-A og en kabel som er USB-A Male til USB-C Male så lader den tilsynelatende med 5V 1A-1.5A DC.

Fordi den enheten som nekter å lade på den måten er laget veldig billig. For å lade med USB-C i begge ender så må enheten fortelle laderen hvilken spenning og effekt den støtter. Dette gjøres ikke i billige/enkle produkter. Var en del styr med dette for 4-5 år siden, fordi USB-C standarden ikke ble implementert skikkelig av produsentene (selv dyre produkter).

Med vanlig USB-A så er det bare 5V som tilbys uansett, så der er det ikke behov for kommunikasjon. Om du bruker en USB-A til USB-C adapter, så kan du bruke kabelen med USB-C i begge ender uten problemer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (5 minutter siden):

Fordi den enheten som nekter å lade på den måten er laget veldig billig. For å lade med USB-C i begge ender så må enheten fortelle laderen hvilken spenning og effekt den støtter. Dette gjøres ikke i billige/enkle produkter. Var en del styr med dette for 4-5 år siden, fordi USB-C standarden ikke ble implementert skikkelig av produsentene (selv dyre produkter).

Med vanlig USB-A så er det bare 5V som tilbys uansett, så der er det ikke behov for kommunikasjon. Om du bruker en USB-A til USB-C adapter, så kan du bruke kabelen med USB-C i begge ender uten problemer. 

Burde ikke da laderen detektere at noe ble koblet til, som ikke snakker tilbake, og bare tilby 5V DC? Selv hvis den kun tilbyr 5V 0.5A som USB i sin tid started med? At den ikke detekterer noe og ikke lader i det hele tatt virker ganske søkt

Lenke til kommentar
ali q skrev (29 minutter siden):

Burde ikke da laderen detektere at noe ble koblet til, som ikke snakker tilbake, og bare tilby 5V DC? Selv hvis den kun tilbyr 5V 0.5A som USB i sin tid started med? At den ikke detekterer noe og ikke lader i det hele tatt virker ganske søkt

Husker ikke alle detaljene, men med en USB-C kabel så er det en motstand mot jord på den ene lederen. Om du har en USB-C kabel som mangler denne motstanden så kan det også gi problemer (husker OnePlus hadde en blemme med dette på sine knallrøde USB-kabler når det var nytt).

Ta et kjapt søk på nettet, så vil du se at mange har samme problem som deg 🙂

Lenke til kommentar
Reeve skrev (20 timer siden):

Hva er typisk høyeste båndbreddebruk på en stor offentlig plass, for eksempel en stor internasjonal flyplass

Uten å ha undersøkt tipper jeg at det er vanskelig å gi svar på, da såpass store plasser gjerne kan levere nett fra flere ISP'er, som på sin side ikke ønsker å oppgi slik info pga konkurransehensyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...