Gå til innhold

UV-Strømper. Hvordan sette de på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde aldri gjort dette her selv når jeg gjorde det for 2 måneder siden...gikk greit!

må passe på å merke alle ledninger før du tar av kontaktene og så trer du bare kabelstrømpen på. Når du kommer til den delen med krympestrømpene så har du en guide her som kan hjelpe deg(om du skal bruke krympestrømpe)

kan bare feste kabelstrømpen med strips også, men jeg synser at resultatet blir best med krympestrømpe!

her en liten guide på krympestrømper:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=52338

Lenke til kommentar

1) Fjerne molex. Dette krever et spesielt verktøy som har fått navnet toolx. Husk merking.

2) Bruk litt teip for å surre sammen ledningene, slik at du lettere får kabelstrømpa over. Kabelstrømpene du klipper av må ikke være for korte, noe som kan resultere i at de sliter. Kablene ligger nemlig ikke vannrett eller loddrett, men har noen kraftige bøyer og vinkler.

3) Etter at du har fått kabelstrømpa over, må du til med krympestrømpene som medfølger. Finn fram den mest passende størrelsen og tre den over kabelstrømpa. Krympestrømpene kan du krympe ved bruk av hårføner eller lighter. Det beste ville vært å bruke varmepistol om du har det tilgjengelig. Det kan gå noe treigt med hårføner, og det kan bli ujevnt med lighter. Ved bruk av varmepistol går det hele meget fort, så pass på så den ikke smelter.

4) Sett tilbake molex, og gå løs på neste kabel.

PS!

Du må nødvendigvis ikke merke alle ledninger.

Ta for deg en 4-pins molex. Du merker den røde ledningen, ved for eksempel å tegne på den med en liten penn. Så markerer du hullet i molex som ledningen skal tilbake i, med samme markør (her: penn).

Det hele er ganske enkelt, om du har det riktige verktøyet. Det kan bli frustrerende og vanskelig uten.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar

Kan man ikke legge krympestrømpe over hele kabelen? Hvorfor må du ta av Molexen? Er det ikke bare å tre den over kontakten? hvis den er stor nok da.

Tenkte å sleeve hele viftekabelen, men har bare krympestrømpe?

Noen tips?

Lenke til kommentar

lol du har missforstått hele poenget med kabelstrømper du. Det skal holde det ryddig, sånn luften får fri adgang og det ser noelunde greit ut i kabinettet, lettere og holde orden. Uv-kablene som lyser er bare et pluss, som alle andre casemods:

Og du får ikke strømpen over molexen, fordi strømpene er lagd slik at de sitter stramt rundt kablene.

Lenke til kommentar
lol du har missforstått hele poenget med kabelstrømper du. Det skal holde det ryddig, sånn luften får fri adgang og det ser noelunde greit ut i kabinettet, lettere og holde orden. Uv-kablene som lyser er bare et pluss, som alle andre casemods:

Og du får ikke strømpen over molexen, fordi strømpene er lagd slik at de sitter stramt rundt kablene.

8829788[/snapback]

Nei nei nei, jeg har ikke missforstått, det er bare det at jeg ikke bryr meg om det er ryddig i kabinettet. Jeg ønsker bare at kablene skal lyse!

Lenke til kommentar
ok..takk for linken. men kan jeg bruke Ø6 på alt, eller Ø6 på molex + resten og Ø12 på atx(vist det er det heter?)

8833237[/snapback]

tror det vil funke...

Husk å bruk strips og så trer du krympestrømpen over den om mulig(da sitter kabelstrømpen skikkelig og så slipper du at strømpen blir "dårlig" og ser stygg ut, fordi den sklir ut av krympestrømpen)

Jeg opplevde det...bruker strips fra nå av!

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Bruker du krypestrømpe over hele kabelen, eller kun i begynnelsen og slutten av kabelen?

8843771[/snapback]

Krympestrømpa skal bare ligge som en slags avslutning i hver ende av kabelen. Du bestemmer selv hvilken lengde du synes er penest.

Endret av Leptox
Lenke til kommentar
Krympestrømpa skal bare ligge som en slags avslutning i hver ende av kabelen. Du bedømmer selv hvilken lengde du synes er penest.

8844412[/snapback]

Ok, hva bruker du for å få hele kabelen til å lyse?

8845553[/snapback]

du bruker den strømpa du fikk med som du trer over kabeln for å få den til å lyse ;) pluss at du trenger ett UV rør da...

Lenke til kommentar
Krympestrømpa skal bare ligge som en slags avslutning i hver ende av kabelen. Du bedømmer selv hvilken lengde du synes er penest.

8844412[/snapback]

Ok, hva bruker du for å få hele kabelen til å lyse?

8845553[/snapback]

du bruker den strømpa du fikk med som du trer over kabeln for å få den til å lyse ;) pluss at du trenger ett UV rør da...

8845852[/snapback]

Korrekt. Det er den lange strømpen som lyser, men du trenger også et UV-lys/rør for at UV-effekten skal stige frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...