Alastor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) EDIT: Lagt til info i post nr 3, les dette også før dere evt svarer . Jeg er nå på slutten av et ettårig leieforhold. Har bodd 1 år i bofelleskap sammen med min samboer og 2 andre, men jeg og sambo har hatt egen kontrakt. Vi har adgang til alle fellesområder og slikt. Røyking har vært tillatt i hele leiligheten. Når vi startet å leie, fikk vi beskjed om at etter endt leieforhold neste sommer, så skulle leiligheten pusses opp, og selges. Greit nok, tenkte vi, om 1 år flytter vi til en annen by uansett, så det går bra. Men, utleier kjøpte seg plutselig ny leilighet allerede i mai i år, og det har medført en del kjedelige forandringer for oss. Det første er at plutselig skulle leiligheten selges ASAP, og senest før juni nå er slutt. Dette betydde at leiligheten nå har vært under oppussing i ca 1 uke, og først nå har vi fått tilgang til å bruke stua igjen, som har vært "stengt". Kjøkken har vi så vidt kunnet bruke pga maling og slikt der. I tillegg har vi på kort varsel måttet rydde og fikse på vårt eget rom da megler skal ta bilder osv. Og da måtte det være strøkent, osv osv. Det endte opp med at de ikke ville ta bilder av rommet vårt allikevel...men det er ikke det farligste punktet dette, tar det kun med i sammenhengen. Så ble det plutselig ikke lov til å røyke i leiligheten, ca 1 uke før de startet å pusse opp stua. Fikk først beskjed om at det ikke var lov inne på rommet vårt heller, men fikk forhandlet meg til at det "selvfølgelig var greit" fra den ene av utleierne. Så senere får vi etterhvert beskjed om at megler mener det er vitalt at vi stopper å røyke på rommet før visning. Jeg forsøkte å si at vi hadde en avtale og kontrakt, men blir så og si overkjørt med henvisning til at dette er viktig for de. Ok, jeg kan være snill, så godtok at vi stoppet røykinga et par dager før visning - og at det var greit igjen. I dag fikk jeg en telefon, hvor de nå sier at dette ikke går, vi må stoppe allerede nå, og i tillegg ikke røyke igjen før vi flytter ut. Kan røyke på hverandaen, som ligger i andre enden av leiligheten (ganske stor og lang, 110kvadrat). Nyttet ikke med å vise til tidligere avtaler nå heller - fikk blant annet spørsmål om jeg ville de skulle tape 100 000,- på dette, og om jeg kanskje betalte det for de? De har holdt en hyggelig og høflig tone hele tiden, men jeg føler dollartegnene ligge bak i øynene og lure og lokke på de nå.. Så nå sitter jeg her, og er egentlig etterhvert rimelig forbanna på hvordan det her har blitt. Jeg har mest lyst til å skrive et brev til de, en skriftlig klage, og kreve leie for siste måned tilbake da så store forandringer har blitt gjennomført. Dette er 6000,- - altså en dråpe i havet for deres "100 000,-". Men spørsmålet er, har jeg egentlig krav på dette? Og, hvordan bør jeg gå fram? Setter stor pris på hjelp her! EDIT: Akkurat også fått vite at boligen vil ikke ha lamper i gang og stue fram til leieslutt, og det er også fjernet en del knagger og skap som vi benytett. Endret 8. juni 2007 av Alastor Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 nå erikke jeg noen jussekspert men de kan stappe "kravet" om 100.000 langt opp et viss kropsdel. det er ikke den eneste boligen i Norge hvor det har vært røyket for å si det slik.. jeg tolker innlegget dit dithenn at det har vært en dato for når leiekontrakten utgår. hvis dere ikke har kunnet bruke deler av leiligheten på grunn av oppussing ville jeg tittet nærmere på husleieloven om brudd på avtale. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Glemte selvfølgelig å si det, utleieslutt ble satt til 30. juni ved kontraktstegning. Kravet var nok mer en slags måte å skaffe seg sympati for sitt syn - tviler på at det var reelt. EDIT: Jeg har allerede betalt leie for siste måned, så å holde tilbake leie o.l. er ikke mulig.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Slik du presenterer saken, virker det klart at du er berettiget til prisavslag. Utleier har i utgangspunktet ikke adgang til leiers bolig uten sistnevntes godkjennelse. Hvor utleier kan ha rett til å foreta vedlikeholdsarbeider, skal dette varsles med frist nevnt i §9-6, typisk 3 mnd. Hvis disse arbeidene medfører ulempe for leier, kan det etter §5-6 kompenseres med prisavslag etter §2-11. Videre har du et krav på at leiligheten skal være i kontraktsmessig stand hele leietiden: er det avtalt en viss møblering, kan ikke utleier uten videre fjerne den. Er det avtalt at dere har lov å røyke, kan ikke utleier uten videre nekte dere dette. Du kan kreve prisavslag uavhengig av at du allerede har innbetalt leien, det prisavslaget du har krav på skal i så fall tilbakebetales. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html (Imo. ) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Kortfattet og greit svar fra Sindres. Utleier har ikke anledning verken til å "innvadere" leiligheten deres, eller endre utleieavtalen sånn uten videre. Leietaker har generelt meget sterke rettigheter. Du kan kanskje prøve deg med et krav på 50% prisavslag for den perioden oppussingsarbeidet har pågått. I samme slengen kan dere jo tilby dere å røyke utendørs (hvis det er aktuelt for dere, vel og merke), dersom de aksepterer prisavslaget. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Vi har omtrent allerede blitt tvunget til å røyke utendørs. Uten noe diskusjon rundt prisavslag osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå