Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Maks km på lettmc?


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal mest sansynlig ha meg en Aprilia eller Mito. Prisklasse 30-43k. Skal ha utrimmet, eller bare tatt CDI plomberingen.

 

Også den store greien; hvor langt skal jeg godta at den har kjørt? 1000mil? 1500mil? 2000mil?

 

Har en som er meget aktuell, eneste som drar ned er det at den har gått 1500mil :ermm:

 

Takker for svar. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel spørs hvordan den er kjørt, og om delene er bytta.

 

Ved moped er grensa 10 000km , da begynner som oftest veiv, clutch, simringer, dekka går ved 4-5 000km og kjede og drev burde byttes egentlig hver 6mnd.

 

Jeg ville gått for en som hadde gått minst mulig , selvfølgelig, men hadde jeg ville kjøpt en , feks KTM, hadde jeg kjøpt A: Ny , B: 5000km.

Lenke til kommentar

En lett motorsykkel burde vare vesentlig lenger enn en moped, sylinderen er over dobbelt så stor, det betyr vesentlig lavere stempelhastighet og slitasje.

 

Det største parameteret er hvordan den er brukt. Det er ikke vanskelig å slite ut en liten totaktsmotor på 5000km om man går inn for det, samtidig er ikke 20000km noe stort problem for en motor av litt skikkelig kvalitet. Bare det å la den gå seg skikkelig varm før man vrir om gassen for langt kan plusse på mange ekstra kilometer før ting blir utslitt. (En stor del av slitasjen skjer under oppstart og kaldkjøring) Mange tror at det er bare å kjøre på så snart den går rent uten choke, det gir fort kort levetid på sakene.

 

Hvis den er gått langt og du er usikker på hvor slitt motoren er kan en kompresjonstest gi god indikasjon på om det er slitasjeskader på sylinder og stempel. Andre vitale motordeler varer tilnærmet evig i forhold til sylinder og stempel, så hvis kompresjonstesten er godkjent er det en god indikasjon på tilstanden inni motoren.

 

Så jeg ville reist å sett på en sykkel selv om den var gått opp til 10000km.

 

Typiske ting å se etter er:

 

- At den er ren og holdt ren.

 

- At den er håndtert bra. (At det ikke er uforholdsmessig mye ytre skader, en 3-4 år gammel sykkel bør fremdeles være blank og fin i lakken)

 

- At alle slitedeler er byttet etter behov. (striper og sår i bremseskiver er tegn på at den har vært kjørt med for slitte klosser)

 

- At det ikke er ulyder fra motoren når den går.

 

- At hjullagre, styrelager og foringene i innfestningen til svingarmen er fri for

slakk. (Alle disse er helt avgjørende for kjøreegenskapene til sykkelen)

 

- Generelt lekasjer fra motor og støtdempere. Litt svette fra gaffelen er relativt lett å fikse, ikke noe jeg ville hengt meg mye opp i om resten av sykkelen ser bra ut (nevner det selvfølgelig når man forhandler pris :whistle: )

 

- Et lite stalltips: Gå over og se etter slitasje på skruer og muttere på sykkelen. Uerfarne "mekkere" skrur ofte mer enn dem bør, ofte med dårlig eller feil verktøy. Slitasje på skruehoder avslører dem nådeløst. Bare det å ta av toppen og sette den på igjen sliter på motoren og man gjør ikke sånt før man må. Se også etter lekasjer rundt toppen, om det er det og den har vært åpnet tyder det på at den har vært montert feil igjen. (av og til vanskelig å se på vannkjølte sykler)

 

Hvis alt dette i tillegg til kompresjonstest er bra tyder det på at sakene er i bra stand.

 

Jeg ville instinktivt sagt nei hvis:

 

- Den har vært trimmet (seriøst, jeg har aldri sett en moped/lett motorsykkel som har vært i bra stand etter noen år med trimming)

 

- Den har vært overhalt eller vitale motordeler er byttet etter kort tid. En motoroverhaling etter 5-6000km er mer en indikasjon på eierens evne til å kjøre i stykker ting en kjærlig vedlikehold.

 

- Ting som clutch, veivlagre, sjaltegaffel (eller hva den nå heter) osv varer lett i mange, mange år om den brukes skikkelig, om det er problemer med noe av dette tyder det på ufin kjøring.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

ok. Skal følge alle tipsene når jeg går igjenom sykkelen før jeg kjøper. Blir som en sikkerhetskontroll :p Blir vel bare å se om personen jeg kjøper sykkelen med har peiling og er forsiktig.

 

Et lite problem med den jeg har i kikkerten nå, er at det var en eier før som har kjørt mestparten. En jente på langturer. Så han vet egentlig ikke hvordan den har blitt behandlet.

 

Hva er kompresjonstest?

Lenke til kommentar

En kompresjonstest er en måling dem kan foreta på et motorverksted (de aller fleste bil- og motorsykkelverksteder har utstyr for det). Det går ut på å måle trykket i sylinderen når stempelet går over topposisjonen.

 

Hvis stempel og sylinder er slitt vil trykket lekke ut og man får lavere målinger enn man skal ha. Riktig kompresjonsforhold står i vansligvis i sykkelens vedlikeholdshåndbok (normalt rundt 10:1 for bensinmotorer)

 

Langturer er fint, da er mange av kilometrene foretatt med jevn hastighet og skikkelig temperatur. Vanlig småkjøring med såvidt lunken motor sliter mye mer ;)

Lenke til kommentar

Bare for å komme med et eksempel her:

 

Høsten 2004 kjøpte jeg meg en Honda Rebel som var gått 29 000 km. Jeg fikk lappen sommeren 2005 og kjørte den fram til 40 000 km på et år. Ingen deler ble byttet. Så en lettmc kan gå langt bare den ikke blir hardt kjørt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...