Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

solbrent! hva hjelper?

papirvann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, AloVera. Men ikke hvilken som helst. Det er forskjell på de ulike produsentene.

Den som heter noe slikt som Janson/Jason eller lignende på Vita er god.

Den aller beste heter Aloha, men den finnes ikke på markedet i Norge.

Jeg hamstrer stort når jeg er utenlands.

Poenget er at Alovera geleen skal være myk og god, den skal gjøre huden myk, kjølig og smidig. Hvis Alovera geleen "stivner" på huden, da er det en dårlig type som ikke gjør noen nytte.

Smør på der du er solbrent (el. har sol eksem) flere ganger, hold det mykt og smidig.

I løpet av en dag, max to er problemet helt borte. (Noe avhengig av hvor ille brent det er)

Men, det smarteste er å ikke bli solbrent, bruk god solfaktor. :-))))

NB: Alovera kan også brukes ved insektstikk, brennesle-kontakt, brannmanet-kontakt og mye annet sommer-ubehag.

Lenke til kommentar

Du blir like brun med solkrem. Bare solkremen gjør at du blir brunere saktere, dvs 1-4 dager, mens uten solkrem blir du gal rød, svir og du blir brun etter 1-3 dager, men du må igjennom et smertehelvette.

Noen ganger blir du finere brun med solkrem, men husk Fuktighetskrem

Lenke til kommentar
men  hvis jeg bruker solkrem, er det ikke vanskeligere å bli brun da?

8816046[/snapback]

lurer jeg også på.

8816063[/snapback]

Det tar vel litt lengre tid, ikke så mye. Men det må vel være bedre at du må sole deg litt lengre enn at det svir over hele kroppen og at sjansen for hudkreft øker.. ;)

Solbrent? Aloe vera, ingen over, ingen ved siden ;)

Lenke til kommentar
Du blir like brun med solkrem. Bare solkremen gjør at du blir brunere saktere, dvs 1-4 dager, mens uten solkrem blir du gal rød, svir og du blir brun etter 1-3 dager, men du må igjennom et smertehelvette.

8816083[/snapback]

Hvis du blir så brent at det er et smertehelvette vil du mest sansyning ikke bli brun på 1-3 dager...ofte kan du miste all fargen igjen fordi det flasser av siden det er brent, alovera kan hindre dette, men ikke alltid. Og ingen blir vel brun på en dag? Da må du definere brun som nesten hvit:P

Endret av kenborge
Lenke til kommentar

8816083[/snapback]

Hvis du blir så brent at det er et smertehelvette vil du mest sansyning ikke bli brun på 1-3 dager...ofte kan du miste all fargen igjen fordi det flasser av siden det er brent, alovera kan hindre dette, men ikke alltid. Og ingen blir vel brun på en dag? Da må du definere brun som nesten hvit:P

8816125[/snapback]

hva? når man blir solbrent så burde jo kroppen reagere med å bli brunere slik at den tåler så mye sol neste gang, slik som knekte bein blir sterkere på knekkpunktet.

Lenke til kommentar

Må henge meg på de som sier at Aloe vera funker.

Noe annet som virker bra er naturell yoghurt. Fikk tipset en gang jeg var på ferie i Hellas og han som passet på solsengene så at jeg var brent.

Smør på, la det sitte der en halvtime og skyll det av. Jeg var bra igjen etter 2 dager. Bare husk å skylle godt, for det lukter ganske mye.

Lenke til kommentar
hva? når man blir solbrent så burde jo kroppen reagere med å bli brunere slik at den tåler så mye sol neste gang, slik som knekte bein blir sterkere på knekkpunktet.

8816133[/snapback]

så når en kotelett blir svidd, så burde den reagere med å bli enda mørere, slik at den tåler så mye varme neste gang? :ermm:

Kan hende at dette ble en dobbelpost..

Edit: noe det ikke ble :p

Endret av Tee_C
Lenke til kommentar

8816083[/snapback]

8816125[/snapback]

8816133[/snapback]

hehe, men blir du nok brent så flasser det bare av igjen. Derfor det ikke er en stor fordel å bli solbrent. Men mange ganger gjør alovera mirakler

Lenke til kommentar

Vis du blir solbrent(uten solkrem) så blir du rød og du flasser mye, dette påvirker mye av fargen du får. Men med solkrem så blir huden glatt brun og fin.

Og ja, aloe vera rett fra planten og smøre er mer efektiv akkuratt der og da. Men når du kommer inn eller tilbake på hotellet bør du smøre deg med andre gjenstander fra Aloe Vera som lindrer smerten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...