Tunky Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hei. har lest på diverse produkter at det kan inneholde spor av f.eks nøtter. Ta Pops, der står det: Kan inneholde spor av hasselnøtter, mandler og peanøtter. Hva menes med det? Kan det være det ligger igjen rester av forrige produksjon på maskinene? Slenger de oppi noen mandler i ny og ne? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hehe er nok bare fordi produksjon maskinene/lokalene brukes til å lage andre produkter. For de fleste er ikke dette noe problem. Men det finnes folk som bare trenger en liten bit. Og da snakker ve under millimeter størelse for å få en nær døden opplevelse. Så det at de lager andre produkter i samme lokale er nok. Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Riktig det. Reglene har etterhvert blitt veldig strenge mht merking av matvarer. Som Akidon nevner så er det mange som kan bli svært alvorlig syke av f.eks nøtter. Du har kanskje sett merkingen på en del av Gildes pølser, leverposteier og kjøttkaker også? "Kan inneholde spor av melk". Det er dessverre veldig, veldig mange i melke-riket Norge som ikke tåler melk. Det betyr at lokalene også blir brukt til produksjon av varer som inneholder et eller flere allergen, men at denne spesielle varen ikke har dette allergenet direkte i sin oppskrift. Likevel kan det forekomme at små spor av allergenet kan havne i produktet. For noen betyr små spor mye, for andre går små spor bra. Men det er KAN som er det viktige ordet. Det KAN inneholde. Dette er en forhåndregelen og forsikring fra produsentens side, men også en flott guide for allergikerne. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Det var i grunnen dette jeg tenkte meg. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvis jeg ikke husker heeelt feil, noe det godt kan være jeg gjør, så brukes de forskjellige maskinene til forskjellige produkter. En dag lager Nonstop-maskinen Nonstop, en annen dag lager den de der ekle wannabee-Nonstopene med nøtter i som selges i gule poser (som ingen egentlig liker). For å ha sitt på det tørre når en eller annen person med sterk nøttealergi detter om og dør av å spise Nonstop, skriver de derfor "Kan inneholde spor av nøtter" på posen - slik at døden hans ikke blir deres ansvar. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hvis jeg ikke husker heeelt feil, noe det godt kan være jeg gjør, så brukes de forskjellige maskinene til forskjellige produkter. En dag lager Nonstop-maskinen Nonstop, en annen dag lager den de der ekle wannabee-Nonstopene med nøtter i som selges i gule poser (som ingen egentlig liker). For å ha sitt på det tørre når en eller annen person med sterk nøttealergi detter om og dør av å spise Nonstop, skriver de derfor "Kan inneholde spor av nøtter" på posen - slik at døden hans ikke blir deres ansvar. 8819581[/snapback] Foler at det der var en svaert pessimistisk og kynisk holdning... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Ekstreme utslag av nøtteallergi hører man stadig vekk om, men jeg kjenner ikke til noen tilfeller av at folk er så intolerante overfor melk at det er snakk om livsfare? Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Ekstreme utslag av nøtteallergi hører man stadig vekk om, men jeg kjenner ikke til noen tilfeller av at folk er så intolerante overfor melk at det er snakk om livsfare? 8827029[/snapback] Med melk er det vel mer snakk om daarlig mage enn hvit kiste, ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå