Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Nei det får ikke du, det stemples ikke tollpliktig med pent grønt stempel.

kun gebyr om du betaler mva.

 

har aldri etter 200+ pakker fått gebyr om ikke betalt mva.

 

I en kort periode, mens Nordisk Express sto for formidling av pakker fra US Postal Service, så prøvde de å kreve gebyr for tollbehandlingen også for pakker som ikke var moms-/tollpliktige. Dette skapte et voldsomt ramaskrik (naturlig nok), så de ga seg relativt fort. Kort tid senere tok posten over denne formidlingen igjen.

 

http://www.dinside.no/86023/vraker-nordisk-express

 

Dette varte ca. et halvt år, fra høsten 2002 til 1. mars 2003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mottok i dag en pakke fra en kompis i England med noen gamle datadeler jeg skal pakke i en server. Jeg betalte kun frakt for disse (24 pund) og ingen ting annet. Han krysset av på "gift", skrev på "old computer parts" og satt verdien til £50. Til min store overraskelse fikk jeg forenklet tollgebyr på 230 kroner, hvorav 114,- var moms, og resten et gebyr til Posten.

 

Jeg ringte til Posten etter jeg hadde hentet pakken og fikk egentlig ikke noe svar på hvorfor denne ble ansett som momspliktig, annet enn "for meg ser det ut som om denne er sendt fra en bedrift" i en nedlatende tone fra et surt kvinnnemenneske, enda det tydelig står skrevet navnet på min venn som avsender uten en eneste referanse til noe bedrift.

 

Jeg ville så vite hva jeg måtte gjøre for å bevise at denne er sendt fra en privatperson og at det faktisk er en gave, for så å få refundert beløpet. Nei, da måtte avsender sende en mail til meg som forklarte at det var han som hadde sendt pakken, hvor jeg så måtte videresende dette til Posten. Fikk ikke noe mer forklaring på hva denne e-posten skulle inkludere, men jeg ser ikke for meg at en enkel forklaring er nok (hvem som helst kan vel forfalske noe slik?).

 

Noen som har tips eller råd for hvordan jeg skal gå fram for å få pengene mine tilbake? Det er egentlig ikke de drøyt 200 kronene som er problemet her, men prinsippet. Her får jeg altså svi for at vi har vært ærlige hele veien istedet for å forfalske verdien på innholdet i pakken til under 200 kroner. De 200 kronene skal jeg ha tilbake om det er det siste jeg gjør.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Tror dessverre dette får bli en lærepenge til senere.

 

Det er MYE lettere å få de til å frafalle kravet før du henter pakken, enn å få tilbake penger etter at du har hentet den.

 

Det du burde ha gjort, var å sende mail til [email protected] og forklare situasjonen. Gi beskjed om at det er greit at de åpner pakken, så de selv kan se at det ikke er snakk om nye deler i innpakning, men gamle, brukte deler.

 

For øvrig er det verdt å huske at selv brukte deler er momspliktige, så hvis du hadde kjøpt de for £50 av en privatperson, så ville kravet du fikk vært korrekt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Har nå tenkt til å bestille noe godteri fra eBay som koster $24, med shipping på $26.50 USPS Priority Mail International.

 

Dette blir jo en total på $50, noe som er langt over tollgrensen. Må jeg regne med å måtte betale ekstra avgifter, eller er det markert på pakken at shipping kostet såpass mye?

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som skjer videre når denne oppdateringen dukker opp på en pakke fra USA?

 

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

Årsak: Avgifter beregnes før utlevering / videresending

 

 

Går det av seg selv eller må jeg sende inn dokumentasjon?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det noen som vet om dersom en bedrift fra Norge bestiller en vare fra f.eks Kina til under 200,- om da bedriften slipper å betale moms på varen? Eller er bedrifter momspliktige uansett sum på innførsel.

 

Jeg tenker da i dette tilfellet hvor en bedrift som ikke er registrert i mva registeret.

Lenke til kommentar

jeg vurderer å bestille 2 kabinetter til pc fra usa det kommer ca på 14000kr med frakt er det noe spesielt å tenke på med tanke på import og slikt?

Hehe, sånn bortsett fra prisen på 7000kr pr stk..?

Det blir 25% moms, samt rundt 220kr i fortollingsgebyr.

Også får du ikke norsk reklamasjonsrett, og garanti er ofte et mareritt siden garantier på amerikanske varer ofte ikke gjelder utenfor det rare landet... Og å sende varer bort dit for service kan være problematisk, for du bør tollklarere varen før den sendes ut av Norge, ellers kan du risikere å måtte betale ny moms når den kommer reparert tilbake.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Av ren nysgjerrighet, dersom Norge vedtar EU-direktiv i øst og vest, og etterhvert også ønsker å kreve inn moms fra elektroniske salg av varer som f.eks. Steam.

 

Hvorfor kan de ikke bare gjøre som resten av EU med tanke på moms slik at man bare betaler momsen fra det landet man handler fra og så kutter man ut fortollingshelvete?

 

Det er jo "fri" flyt av arbeidskraft mellom EU og Norge - og det kan vel være det samme for varer ?

Lenke til kommentar

Mottok i dag en pakke fra en kompis i England med noen gamle datadeler jeg skal pakke i en server. Jeg betalte kun frakt for disse (24 pund) og ingen ting annet. Han krysset av på "gift", skrev på "old computer parts" og satt verdien til £50. Til min store overraskelse fikk jeg forenklet tollgebyr på 230 kroner, hvorav 114,- var moms, og resten et gebyr til Posten.

 

Jeg ringte til Posten etter jeg hadde hentet pakken og fikk egentlig ikke noe svar på hvorfor denne ble ansett som momspliktig, annet enn "for meg ser det ut som om denne er sendt fra en bedrift" i en nedlatende tone fra et surt kvinnnemenneske, enda det tydelig står skrevet navnet på min venn som avsender uten en eneste referanse til noe bedrift.

 

Jeg ville så vite hva jeg måtte gjøre for å bevise at denne er sendt fra en privatperson og at det faktisk er en gave, for så å få refundert beløpet. Nei, da måtte avsender sende en mail til meg som forklarte at det var han som hadde sendt pakken, hvor jeg så måtte videresende dette til Posten. Fikk ikke noe mer forklaring på hva denne e-posten skulle inkludere, men jeg ser ikke for meg at en enkel forklaring er nok (hvem som helst kan vel forfalske noe slik?).

 

Noen som har tips eller råd for hvordan jeg skal gå fram for å få pengene mine tilbake? Det er egentlig ikke de drøyt 200 kronene som er problemet her, men prinsippet. Her får jeg altså svi for at vi har vært ærlige hele veien istedet for å forfalske verdien på innholdet i pakken til under 200 kroner. De 200 kronene skal jeg ha tilbake om det er det siste jeg gjør.

 

Jeg har fått beskjed fra Tollere på gardermoen at en pakke ikke bare skal være deklarert som gave men innholdet må stemme med deklarasjonen - om de velger å åpne pakken for å undersøke så må det på sett og vis fremgå at dette faktisk er en gave. Med f.eks. gavepapir og "Jeg elsker deg PennyWise"-takkekort eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, dersom Norge vedtar EU-direktiv i øst og vest, og etterhvert også ønsker å kreve inn moms fra elektroniske salg av varer som f.eks. Steam.

 

Hvorfor kan de ikke bare gjøre som resten av EU med tanke på moms slik at man bare betaler momsen fra det landet man handler fra og så kutter man ut fortollingshelvete?

 

Det er jo "fri" flyt av arbeidskraft mellom EU og Norge - og det kan vel være det samme for varer ?

 

Det krever en langt nærmere tilknytning til EU enn vi har i dag, i realiteten fullt medlemskap. Skatte og avgiftssamarbeidet er så nært knyttet til selve medlemskapet at det er langt fra sikkert at man kan delta i dette uten medlemskap.

 

Ellers er ikke reglene i EU akkurat som du tror. Det er f.eks to ulike sett av regler for forbrukere og for "bedrifter" (som har VAT-nummer). Når det gjelder forbrukere er reglene som følger:

1. For varer kjøpt i fysisk butikk så brukes satsen i landet til butikken.

2. For varer solgt på nett/postordre (distance selling), kan nettbutikken bruke sitt lands sats til den når et vist omsetningsvolum i salg til et annet land - etter dette må nettbutikken bruke mottakerlandets satser. Omsetningsvolumet det er snakk om er på ca 30 - 40 000 Euro.

 

The basic VAT rules are fairly clear. Distance sellers may sell to consumers across the EU applying their own local national VAT rates until they reach the threshold of any particular country. Once this annual threshold is breached, the retailer must start to charge its customers the local VAT rate. This requires the retailer to VAT register with the local authorities, and report and pay over VAT collected.

An example would be as follows:

A French distance seller applies French VAT, at 19.6% on all its sales to consumers in Belgium. Once the annual sales exceed the Belgian threshold of €35,000 then the French distance seller is required to VAT register in Belgium and charge Belgium VAT at 21% thereafter on all its sales to Belgian purchasers. The Belgian VAT collected has to be paid over to the Belgian tax office.

 

Når det gjelder bedrifter - så er det bedriftens land som bestemmer satsen. Unntaket er tjenester/produkter som "konsumeres" i et annet land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...