Gå til innhold

MVA og toll for dummies...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk i dag levert en pakke fra england som kostet 5000kr.

Det sto at den var fortollet og fikset og alt, men jeg fikk ikke med en giro ved siden av der det sto f.eks: du må betale moms på xxxx kroner?

Er det sånn at dette kommer 1 måned etterpå? sånn for å bite en fattig mann i ræva skikkelig liksom?

Lenke til kommentar
Er det sånn at dette kommer 1 måned etterpå?

Ble pakken sendt med UPS, DHL, TNT eller lignende?

I så fall har jeg opplevd at giroen har kommet en god stund senere, ja.

Pakken ble sendt med DHL ja.

Den ble holdt igjen av toll"folka" fordi selger ikke hadde lagt en kvittering oppi???

Jeg fikk en butikk eier til å sende varene som privat person, og sende meg kvitteringen for varene på mail i steden.

Vet ikke om dette gjorde at jeg slapp toll, men nå må jeg kanskje vente lenge og se da :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg leste en plass at om jeg skal bestille varer for over 5000,- må jeg tolldeklarere varen? hva menes med det? og hvordan gjør man dette?

Tranportøren vil normalt gjøre dette for deg når du er privatperson. Uansett om det er Posten, DHL etc. Men transportøren vil ta seg betalt for dette. Du kan også gjøre det selv.

Info om fortolling ved netthandel. Tolldeklarering skjer for alle varer som koster mer enn 200 kr (i realiteten for alle varer, også bøker).

Om du selv har vært utenlands selv kan du ha med deg varer for 6000/3000 (mer enn 24 timer/mindre enn) uten at det påløper toll og avgift. Husk å ha kvitteringer tilgjengelig ved eventuell kontroll. Om du har med deg varer for mer enn dette, skal du fortolle (betale eventuell toll og avgifter) ved innreise. Har du med deg en vare til 4500 og en til 2500 bestemmer du selv hvilke av disse du vil fortolle. Men du må fortolle for hele verdien av den du oppgir.

Noe grense på 5 000 finnes inget sted så vidt jeg vet.

NB! Fortolling vil i hovedsak bety å betale mva, men noen få varer er det toll på, og andre kan det være andre særavgifter på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For rundt et halvt år siden vant jeg et Logitech G19 tastatur i en konkurranse på X-Fire. Etter mye fram og tilbake sendte X-Fire endelig tastaturet tidligere denne måneden. Da det ankom kom det også en regning fra DHL på 343kr for mva og utleggsgebyr. Er dette riktig? Må jeg som vinner av en konkurranse betale denne regningen?

Lenke til kommentar
Vil dette kunne regnes under gave? Verdien er på 930kr, altså under tusenkroners grensa.

Du kan jo se om du finner noe om dette på toll.no.

Jeg ville ha sagt at det kunne likestilles med en gave, men det spørs om DHL er interessert i å gjøre tollbehandlingsjobben om igjen. Dessuten kan det vel tenkes at de vil hevde at pakken ikke var merket som GAVE på tollerklæringslappen og at de derfor har gjort alt "etter boka". (Jeg har aldri hatt behov for å krangle med noe spedisjonsfirma, så jeg vet ikke hvor enkelt/vanskelig det er.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen her som har erfaring med egenfortolling? Jeg er litt plaget med at posten krever mva. på ting som ikke er i pakken og at frakten ofte blir tatt med i verdien.

Kan egenfortolling bli dyrere i noen tilfeller og hvordan funker det egentlig?

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar

Kjøpte noe fra England før jul - da var pakken merket tydelig med "Total £XX" som var totalbeløpet jeg hadde betalt for varen og frakt. MEN siden ikke fraktbeløpet var oppgitt som en egen verdi justerte tollvesenet momsgrunnlaget opp med 400kr (i feltet "justering" på tollsedellen), da de mente det var dette frakten ville kostet. (og det skal jo momslegges).

Endte altså opp med å betale mva på 1900kr på en vare som kostet 1300kr.

Lærdommen er altså: be om at fraktbeløpet står tydelig oppgitt fra avsenderen, ellers kan trollvesenet "justere" momsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderer sterkt å kjøpe meg en gitar fra ebay, som er ekstremt god til en beskjeden pris på 6300kr. denne gitaren blir solgt av en privatperson. Er det da mulig å motta den markert som gave med verdi f.eks. 900kr, eller har tollen takstpersoner som vurderer intrumentet før de avgjør moms (er ikke et kjent gitarmerke)?

sikkler på så utrolig mye på ebay! men prisen blir fort for høy med 25%mva, spesielt for en student.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål:

Hva er det som skal til for at man får tilsendt brev hvor det etterspørres faktura/kvittering på varens verdi?

Er det at pakken ikke var merket med verdi, eller at det ikke lå kvittering inni pakken ved åpning?

Har opplevd at samme produkt fra samme avsender har gått gjennom en gang, men fått brev en annen gang.

Greit å vite for framtidlige kjøp!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei - skal kjøpe en replacement skjerm til min MacBook på ebay - skjermen koster 70 dollar, og frakten koster 40 dollar, altså 110 dollar altihop. Noen som vet hva jeg må betale i tollavgifter?

1.e post:

Varens verdi er kr 210, frakt kr 40, varen er tollfri: Det beregnes 25% MVA av summen av varens verdi og frakten --> Du må betale kr 63

I tillegg tar posten gjerne et gebyr på ca 100kr.. Så totalpris blir ca 900kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...