Nautica Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Importerer du varer for en verdi under 200 Nok.,så slipper du og betale mva.Og frakt blir ikke lagt til grunn for utregningen.Så hvis varer koster 199 Nok. og frakten koster 100 Nok. så er det momsfritak på den spesifikte importen. Hvis du importerer varer med en verdi 200 Nok.og over,så skal det også betale mva for frakt. Ok, bare slik at jeg ikke leser dette feil. Si at varen koster 10 $, og frakten koster 50 $. Vare+Frakt rundt regnet med en dollar kurs på 7 kroner blir ca. 420 kr samlet. Må jeg da betale mva., toll eller andre avgifter? Uten og vite hva du skal kjøpe er det vanskelig og si noe,da enkelte varegrupper er tollpliktig. Men generelt hvis vi ta utgangspunkt i at det du skal handle er en lovlig vare,korrekt pris og ikke er toll pliktig så blir det ingen moms"mva" på spesifikke produkt med en kost på 10 $,altså du betaler kun det som selger skal ha for handelen. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Importerer du varer for en verdi under 200 Nok.,så slipper du og betale mva.Og frakt blir ikke lagt til grunn for utregningen.Så hvis varer koster 199 Nok. og frakten koster 100 Nok. så er det momsfritak på den spesifikte importen. Hvis du importerer varer med en verdi 200 Nok.og over,så skal det også betale mva for frakt. Ok, bare slik at jeg ikke leser dette feil. Si at varen koster 10 $, og frakten koster 50 $. Vare+Frakt rundt regnet med en dollar kurs på 7 kroner blir ca. 420 kr samlet. Må jeg da betale mva., toll eller andre avgifter? Uten og vite hva du skal kjøpe er det vanskelig og si noe,da enkelte varegrupper er tollpliktig. Men generelt hvis vi ta utgangspunkt i at det du skal handle er en lovlig vare,korrekt pris og ikke er toll pliktig så blir det ingen moms"mva" på spesifikke produkt med en kost på 10 $,altså du betaler kun det som selger skal ha for handelen. Ok, og om varen er toll pliktig? Betaler man mva. da? Lenke til kommentar
Dj_Robbie Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hva skjer hvis et firma fra utlandet sender en Ipod til deg i Norge som gave og oppgir prisen til under 1000 kroners grensa. Vil da posten/speditøren tro at dette er en gave eller et forsøk på tollsvindel? MAO hva skjer dersom avsenderen er et firma og ikke privatperson. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Så lenge avsender ikke er en privatperson så "gjelder ikke" gift merket og mottaker vil bli fakturert som gjennom vanlig fortolling. Ingen konsekvenser utover dette. Endret 24. november 2008 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Dj_Robbie Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Så lenge avsender ikke er en privatperson så "gjelder ikke" gift merket og mottaker vil bli fakturert som gjennom vanlig fortolling. Ingen konsekvenser utover dette. Hvis de først kan sende som gave, så er det like greit å be de sende pakken som vanlig forsending med verdi under 200 kroner. Hvilke regler gjelder for prøveprodukter (Sample) og Garanti deklarasjoner ? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Hvilke regler gjelder for prøveprodukter (Sample)? Her vi kan i tolltariffens innledende bestemmelser lese følgende: KAPITTEL III. TOLLFRIHET§ 11 (diverse tollfritak) Fritatt for toll ved innførselsen er: Vareprøver, modeller, mønstre av ubetydelig verdi 15. Vareprøver, modeller og mønstre som ved innførselen eller i forbindelse med tollbehandlingen ved innsnitt, gjennomhulling eller på annen måte er gjort verdiløse eller av ubetydelig verdi samt reklamemateriell og reklamefilm, alt i den utstrekning Kongen bestemmer. Som du sikkert legger merke til her er dette kun snakk om tollfrihet, og bare dersom varen er av "ubetydlig verdi". Hvordan en definerer om varen har ubetydelig verdi eller ikke kan jeg ikke svare på. For å vite om det også er mulig å få vareprøver mva-fritt må vi inn i merverdiavgiftsloven (mval) eller forskrift nr. 12. Jeg fant ikke noen referanse til vareprøver i mval men i forskrift nr. 12 er det et punkt om hvilke tollfritak som også innebærer mva-fritak. § 4. Det skal ikke beregnes merverdiavgift av varer som innføres tollfritt i henhold til tolltariffens innledende bestemmelser § 11, nr. 1-20 og nr. 24-29, § 13 og § 14 nr. 1-8, nr. 10 og nr. 14 og § 17 nr. 1 c for så vidt angår varer som er reparert gratis i utlandet. Som du ser her er ikke ledd 15 i tolltariffens §11 nevnt. Jeg vil derfor argumentere for at det ikke er mva-fritak på vareprøver. Edit: Men dersom varene er gjort verdiløse slik tollfritaket krever vil de vel muligens komme under 200 kroners grensen uansett. Endret 24. november 2008 av valentino Lenke til kommentar
JXXJ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg mottok nylig en pakke som måtte hentes på posten. Posten hadde fortollet pakken og jeg måtte betale kr 152 for å få ut pakken. Gebyret Posten tar for fortollingen tror jeg er 99 kr og mva (53kr) beregnet var iogforseg ganske korrekt (for gjeldene kurs) i forhold til hva jeg faktisk hadde betalt for produktet. Så kom jeg til å tenke på at jeg for noen år siden registrerte meg hos TVINN-Internett (tollvesenets system for privatfortolling på varer under kr 1000). Det ble aldri til at jeg brukte TVINN så jeg har ingen erfaring med det. Er det noen som har brukt dette og kan gi en kort gjennomgang hvordan dette i praksis virker? Det jeg har lest på infosidene til tollvesenet har ikke gjort at jeg føler meg spesielt mye klokere. Klipp og lim følger: Fortolling via Internett Du kan fortolle de fleste varer med verdi fra kr 200 til kr 1000 via Tollvesenets fortollingsløsning på nett. Du kan ikke fortolle varene på Internett, før du har fått beskjed om at varene er ankommet og du har fått et ankomst- gods-, eller referansenummer. Dette nummeret må du fylle inn som referanse i fortollingsløsningen. Uten referansenummer kan ikke de som har mottatt pakken din i Norge, være sikre på at du har betalt riktig toll og avgifter for riktig vare. Vær oppmerksom på at selv om du betaler toll og avgifter via Internett, så vil de som mottar pakken her i landet kunne ta et gebyr for lagring og administrasjon av pakken. Du kan bare benytte fortollingsløsningen så lenge kjøpsavtalen du inngikk med selger er åpen for dette. Dette må du undersøke med selger før du inngår en avtale. Betaling av toll og avgifter skal skje med betalingskort. Du kan benytte Visa eller Eurocard/Mastercard. Løsningen benytter en standard netterminal fra Bankenes betalingssentral (BBS). Er du ny bruker bør du registrere deg allerede nå, da det kan ta litt tid å få tilgang. Noen Punkter: Du kan ikke fortolle varene på Internett, før du har fått beskjed om at varene er ankommet og du har fått et ankomst- gods-, eller referansenummer. Med mindre en sitter og trykker F5 kontinuerlig på en pakkesporingstjeneste (hvis det i det hele tatt tilbys) er ofte en hentelapp i postkassen det som gjør en oppmerksom på at pakken har ankommet. Forutsatt at det er posten som tar imot pakken så har den da allerede gjennomgått forenklet tollbehandling og Posten vil ha gebyret og iberegnet mva. Kan jeg da si at jeg vil fortolle den selv og logge meg inn på TVINN og fortolle der? Jeg antar Posten vil ha noen meninger om det hvis en ser på dette avsnittet: Vær oppmerksom på at selv om du betaler toll og avgifter via Internett, så vil de som mottar pakken her i landet kunne ta et gebyr for lagring og administrasjon av pakken Neste: Du kan bare benytte fortollingsløsningen så lenge kjøpsavtalen du inngikk med selger er åpen for dette. Dette må du undersøke med selger før du inngår en avtale. Hæ! Hva bety? Når jeg bestiller noe i fra utlandet kan jeg ikke huske å noengang ha gjort noen avtale som går på toll og avgifter utover en eller annen variant av: "Kostnader som følger av toll og avgifter er ikke mitt ansvar, det er ditt". Så om noen med kjennskap til TVINN kan fortelle litt om gangen i dette hadde jeg satt pris på svar. Endret 26. november 2008 av JXXJ Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Da var pakka mi ifra danmark stoppa i tollen står det i sporingen, og den er ærklert som "høg verdi pakke". Kva skjer no? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Du betaler vel ikke toll på dvd'er, men moms? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Trodde ikke DVD'er var tollbelagt, men måtte betale både toll og moms når jeg kjøpte Pirates of the Caribbean: At Worlds End, til 21,99 pund på Play.com (ble ca 230 NOK, altså over 200 som er grensa). Totalt ble det altså: Filmen: 230kr Toll: 100kr MVA: 53kr Totalt: 383,-k I tillegg så tok det også en halv uke lengre å vente på den. Endret 27. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 *snip*Vær oppmerksom på at selv om du betaler toll og avgifter via Internett, så vil de som mottar pakken her i landet kunne ta et gebyr for lagring og administrasjon av pakken *snip* Kr 199,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.Kr 99,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*. Kr 99,- Forenklet tollbehandling per oppdrag. Kr 430,- Tollrefusjon (per søknad). * Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Altså ingen kroner å spare på å fortolle via TVINN slik det var før. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ok, og om varen er toll pliktig? Betaler man mva. da? Her regner jeg med at det er snakk om vareverdi over NOK 200,- Moms beregnes av summen av varens verdi (etter tollvesenets valutakurser på fortolloingstidspunktet), frakt, tollavgift. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Da var pakka mi ifra danmark stoppa i tollen står det i sporingen, og den er ærklert som "høg verdi pakke". Kva skjer no? Dermed beregnes moms og evt. toll. I tillegg skal fortoller ha dekket sitt gebyr (håndteringsomkostninger). Er pakken sendt via Posten betaler du når du henter pakken på postkontoret. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Korrekt, var det jeg mente. Tollgebyr, ikke tollsats(som jeg heller ikke sa) Hvir tollvesenet må gjøre et stykke arbeid og det viser seg at du har handlet DVD over mva. grensen så må du betale mva. og et tollgebyr. Ergo blir det i praksis det samme. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Sykt at vi må betale dem for noe som er helt ufrivillig fra våres side. 200 kroner for å åpne en pakke er vel litt drøyt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Så alt er altså i praksis tollbelagt? Enten så er det toll på det, eller så er det tollgebyr... o,O Eller var jeg bare ganske uheldig? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Alt som koster over 200kr er i praksis tollbelagt ja. Lenke til kommentar
ShinQ Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hei, nå har det seg sånn at jeg har bestilt noe kosttilskudd fra utlandet (100g av taurin, glutamin og noe annet). Fikk lapp i posten der det sto: "melding om ankommet ufortollet sending" Og der var det 2 alternativer: 1. Posten fortoller, i tillegg til at jeg må signere en fortollingsfullmakt der det står: "Jeg gir fullmakt til å fortolle denne -og mine fremtidige sendinger som ankommer med Posten. (Jfr. Tollovforskrift pkt, 5.1.7). Det innebærer at sendingen(e) kan åpnes for tollvurdering, samt at mitt navn og fødselsnummer registreres i Postens kunderegister" "Fullmakten gjelder til den skriftlig tilbakekalles" 2. Jeg fortoller selv ved lokalt tollsted, sender referansenummeret samt dokumentasjon på at sendingen er fortollet til Postens Godssenter i Oslo. ------------ Som dere skjønner har jeg lite lyst til at posten skal rote i alle pakkene som sendes til meg, så alternativ 1 er uaktuell. Jeg prøvde også å fortolle på internett (TVINN), men der står det at pakken ikke er tollpliktig siden den er under 200kr. Noen som kan hjelpe en kar i nød? Vet ikke hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Har flyttet noen innlegg over hit fra HD DVD/BD-tråden som handlet om mva/toll. Lenke til kommentar
geil Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Alt som koster over 200kr er i praksis tollbelagt ja. Regner med du tenker riktig, men pga mange misforståelser rundt MVA/toll vil jeg rette litt på det du sier. Alt over 200 kr må betales MVA av. Om det er tollbelagt eller ei avhenger av varens art. Klær er tollbelagt, CD-er; DVD-er og elektronikk er ikke. Bøker må man ikke betale MVA av uansett verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå