Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plutselig høyere motortemp.


Anbefalte innlegg

Hei! Kjørte en tur i go' været i dag med Mazda 323'n (1,5l 1985mod.), hadde kjørt ca 4 mil, inkl. litt bykjøring og dro på litt den siste biten, ikke noe høyt turtall, trykka bare litt ekstra på gassen i 5. gir som jeg alltid gjør for å komme opp en lang slakk bakke. Titta ned på bansinmålern og den hadde plutselig lag til ca 20 liter bensin fra sist jeg gløtta på den. Oljetempen hadde plutselig også steget til 120-130 grader, hadde lugget på ca 60 hele turen (Har alltid lugget rundt 60 når motoren er kjørt varm, aldri vært over 70 hvertfall, til og med ved hard kjøring på høyt turtall)

 

Skal nevnes at det er 30 grader ute i dag, så hva er mest normalt: at motoren er 60 eller 120 grader etter normal kjøring i slikt vær? :dontgetit: Når jeg åpna panseret å stoppa bilen kunne jeg høre at det boblet litt i radiatorslangene. Kan ikke sjønne at motoren skal bli så varm ved vanlig kjøring... Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du har anbefalt mengde kjølevæske oppi og... Mengden kjølevæske har vesentlig mye å si på kjølinga. Det er ikke bare der for at vannet ikke skal fryse. 50/50 skal fungere bra i norsk klima.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Pass på at du har anbefalt mengde kjølevæske oppi og... Mengden kjølevæske har vesentlig mye å si på kjølinga. Det er ikke bare der for at vannet ikke skal fryse. 50/50 skal fungere bra i norsk klima.

8814277[/snapback]

Rent vann kjøler mye bedre enn vanlig kjølevæske (vann blandet med frostvæske). Bedre varmeledningsevne og høyere varmekapasitet.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar
Pass på at du har anbefalt mengde kjølevæske oppi og... Mengden kjølevæske har vesentlig mye å si på kjølinga. Det er ikke bare der for at vannet ikke skal fryse. 50/50 skal fungere bra i norsk klima.

8814277[/snapback]

Rent vann kjøler mye bedre enn vanlig kjølevæske (vann blandet med frostvæske). Bedre varmeledningsevne og høyere varmekapasitet.

8814598[/snapback]

 

Selv om rent vann har høyere spesifikk varmekapasitet enn en blanding av vann og glykol er det likevel en fordel med glykol i kjølevannet på varme dager. Det er fordi glykol hever kokepunktet på kjølevannet. Kjølevann med 50 % glykol har kokepunkt på 108 grader. Når kjølevannet koker vil det prøve å gå over i gassform og trykket i systemet øker mye og slanger/pakninger kan sprenges. Derfor bør man ikke bruke rent vann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

120-30 er for høyt, da vil motoren koke og det damper fra motorrommet. Du har enten for høy temp i motor, eller (mer sannsynlig) feil visning på termometeret i dashbordet. Når du lar bilen gå på tomgang, og ikke er i bevegelse, hvor varm blir den da? Starter kjølevifta di som den skal ved litt over 90*C?

Lenke til kommentar

Ja mente det måtte være noe feil med elektronikken, for det var ikke tegn til røyk eller noe i motorrommet når jeg åpna det, eks-bilen min brant ned til ramma ved 130-140 grader... :p Går ut fra at Mazdan ikke tåler noe stort mer heller. Vifta slo seg ikke på når jeg stoppa, men den hadde fungert for noen dager siden. Har aldri sjekka tempen på tomgang over lenger tid. Skal teste i morgen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Merka forresten at det ikke er noe vann i ekspansjonstanken, men det er helt fullt i påfyllingslokket på radiatoren... Skal ikke ekspansjonstanken være halvfull hvis kjølesyst. skal funke bra nok? Går ikke an å få noe mer vann i radiatoren, så burde jeg da etterfylle på ekspansjonstanken?

Lenke til kommentar
Merka forresten at det ikke er noe vann i ekspansjonstanken, men det er helt fullt i påfyllingslokket på radiatoren... Skal ikke ekspansjonstanken være halvfull hvis kjølesyst. skal funke bra nok? Går ikke an å få noe mer vann i radiatoren, så burde jeg da etterfylle på ekspansjonstanken?

8830966[/snapback]

 

Det er normalt sett på ekspansjonstanken du skal fylle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Husk at nivåmerket i ekspansjonstanken gjelder ved kald motor. Når motoren blir varm, vil nivået øke noe.

 

Sjekk for lekkasjer. Dersom det minker vann, lekker det enten ut i friluft, inn i motoroljen eller inn i en (eller flere) sylindre. Ofte er tap av kjølevæske et tegn på dårlig toppakning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...