pumba50 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Når man har sittet der og pratet med arbeidsgiveren der man søker jobb og man så endelig kommer til punktet hvor man skal diskutere lønn, har dere noe tips til hvordan man kan unngå at han går videre til nestemann pga ditt høye lønnskrav. Jeg føler det ihvertfall sånn at noen ganger er ansiennitet noe dem IKKE vil ha, for da vil folk ha høyere lønn. Noen tips ang. dette, og evnt. noen andre tips i forbindelse med jobbintervju? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Du må ikke nevne noen tall, du må si at "du forventer at lønnen skal være respektabelt nok til å måle seg opp mot arbeidet du skal gjøre", eller lignende. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 I ettertid tenkte jeg at jeg heller skulle prøve å si "Hva vil du foreslå, som er rimelig og fornuftig for begge?" Kan det være noe mon tro? Jeg har veldig liten erfaring fra jobbintervjuer, så jeg er sårbar på det området for å si det sånn. Har jobbet store deler av mitt liv i familiebedrift så har aldri sett behovet for å gå til et jobbintervju. Har vært på et for noen dager siden, men skal i et nytt ganske snart igjen. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hvor gammel er du, og hva slags jobb er dette? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dersom du på død og liv vil ha et beløp, ville jeg forsøkt å undersøke hva lønnen er for tilsvarende jobber, enten i samme firma eller i samme bransje. Det kan i alle fall gi deg en pekepinn på hvilket nivå du bør legge deg på. Ellers er "Jeg forventer en konkurransedyktig lønn" ofte et fornuftig svar. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Hvor gammel er du, og hva slags jobb er dette? 8814426[/snapback] 26, og dette er en helt alminnelig kjørejobb, levere varer og sånt. Dersom du på død og liv vil ha et beløp, ville jeg forsøkt å undersøke hva lønnen er for tilsvarende jobber, enten i samme firma eller i samme bransje. Det kan i alle fall gi deg en pekepinn på hvilket nivå du bør legge deg på. Ellers er "Jeg forventer en konkurransedyktig lønn" ofte et fornuftig svar. 8814848[/snapback] Ikke dumt. Jeg har forsåvidt sett på tariffene for minstelønn og sånt, men hvorfor tenkte jeg ikke på å spørre f.eks en av de ansatte som skulle slutte, for det var jo jeg som skulle ta over, kunne jo lønne seg å spørre hvor han lå, men for sent nå da. Eller hvor han begynte for å si det sånn. Endret 8. juni 2007 av Databamse Lenke til kommentar
andrekh Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 om du ikke har erfaring på hverken lønnsforhandling eller har noe erfaring innen den bransjen du skal inn i, kan jo du alltid si at det er umulig å svare på det i dette tidspunkt, ettersom jeg ikke vet nok om stillingen enda til å svare på dette. I min tidligere jobb hadde jeg ansvar for "blabla", og da fikk jeg "blabla". Nå vil jeg derimot bare komme inn i stillingen, ettersom jeg ønsker jobberfaringen. Derimot forventer jeg at det vil komme muligheter for å forhandle videre, om vi dere er fornøyd med mitt arbeid. Men som sagt, umulig å svare på så lenge ikke du har skrevet om dine erfaringer tidligere, og hvilken jobb du søker på nå. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Ok, dette hørtes fornuftig ut. Men, jeg har et lite problem, og jeg håper jeg ikke er alene om det. Jeg klarer ikke smile og le til alt det moromannen finner på å si til meg, han er ikke akkurat utdannet komiker, men han skal jo liksom være en arbeidsgiver, og jeg prøver mitt beste å tvinge frem et smil, men alt jeg tenker på er arbeid, penger, feriepenger og penger tilbake på skatten, ja og det å komme meg i arbeid fortest mulig. Lenke til kommentar
skromt Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 moromannen? Hvorfor skal du smile og le på jobbintervju? Man ler jo kun om han kommer med en vits eller en god kommentar. Si at du ønsker oppstart så snart som mulig, ettersom du ønsker å komme inn i rutinen før ferien hvor det er mindre muligheter for opplæring, og kanskje større pågang. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 To tips: H*n er "sjefen", ikke du. Ikke still krav, men prøv å forhandle. Ikke kom med spesifikke beløp, la i såtilfelle h*n komme med det. Speiling er et effektivt verktøy i et intervju, som kan gjøre at personen som utfører intervjuet vil få en mer positiv følelse om deg. Dette vil hjelpe deg under alle aspekter i intervjuet Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Ok, her er det jeg vet sålangt om jobbintervju: - Et jobbintervju er for at sjefen/arbeidsgiveren skal vurdere meg som potensiell innleid arbeidskraft. - Sålenge det er en helt vanlig jobb og sommeren er på sitt verste, så kler jeg meg i en helt vanlig skjorte og en dongeribukse til intervjuet, skyt meg hvis jeg burde kle meg bedre. - Jeg burde vite hva selskapet handler om før jeg går til intervju og jeg bør kjenne målgruppen/kundegruppen deres. - Cv'en bør være kort, da arbeidsgivere driter i lange cv'er, dem vil bare vite hvor ofte jeg er syk/fravær, om jeg er villig til å jobbe overtid og om jeg er til å stole på. Pluss krav til kvalifikasjoner. Ting som "Jeg driver med skateboard på fritiden" kan man sikkert spare seg å ha på en cv. - Ikke stirre for mye i øynene hans, men samtidig se fast og bestemt i øynene hans når det er en dialog på gang. - Speile arbeidsgiveren. - Ikke smiske, det funker ikke. - Få arbeidsgiveren til å komme med et forslag til lønn, når vi kommer inn på lønnsforhandlingen, som burde være fornuftig for begge, men hovedpoenget er å komme igang, få et beløp som vi kan bygge videre på, og helst ikke "Vi kan diskutere dette senere" da er det sikkert for sent og allerede spolert - Når det gjelder håndtrykk, er jeg litt usikker, et for fast håndtrykk kan virke dominerende, og man skal jo ikke dominere sin sjef, men for svakt vil virke puslete. En mellomting burde funke. - Når det gjelder farger på klær, er jeg jaggu ikke sikker, men jeg vet at enkelte farger kan virke irriterende på enkelte personer, som KAN ha betydning, jeg er ikke sikker, noen som vet hvilke farger som er best? Tenk etter. - Man skal ikke skryte på seg kvalifikasjoner, jeg foretrekker å nedvurdere meg selv, sånn at arbeidsgiveren blir positivt overraska når jeg kommer inn i arbeidet, enn at han blir negativt overraska. Men når han spør om hva jeg har hatt tidligere i lønn (hvilket han gjorde på forrige intervju) hva skal jeg da svare, hva hvis jeg har hatt en veldig god lønn og så er dette en jobb hvor man får dårligere betalt, da tror han at jeg kommer til å bli kravstor på lønna, og så går han videre til nestemann, man må legge seg flat for å få jobben, ikke sant? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Med tanke på at sjåfører er mangelvare i disse dager, kan du sikkert spille litt kostbar, men tviler egentlig på at det er rom for veldig mye lønnsforhandlinger. Endret 12. juni 2007 av Peterman Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Ja, jeg kunne jo spille litt kostbar. Ja, det er mange sjåførjobber der ute, og klasse B sertifikat (hvilket jeg har) rekker til varebiler opp mot 3.5 tonn, alt over dette blir å regne for lett/tung lastebil. Der er mange sjåførjobber som krever klasse C1 osv... Jeg fylte idag en søknad til Nav om å få dekt førerkort kl C1, det blir kjekt hvis jeg får det, det koster trossalt rundt 25k tilsammen. Da har jeg plutselig et mye større utvalg sjpførjobber å velge mellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå