Equerm Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Hei, jeg holder på å mekke meg et CMS, til nå har jeg bestemt meg for å ha disse tingene i tabellene, er det noen som har forslag til andre ting jeg burde ha med? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor CREATE TABLE `gigzorcms_news` ( `id` INT( 5 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `title` VARCHAR( 64 ) NOT NULL , `about` TINYBLOB NOT NULL , `article` LONGBLOB NOT NULL , `date` VARCHAR( 24 ) NOT NULL , `author` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `commentenabled` INT( 1 ) NOT NULL , `views` INT( 12 ) NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; CREATE TABLE `gigzorcms_pages` ( `id` INT( 5 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `content` LONGBLOB NOT NULL , `author` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `date` VARCHAR( 24 ) NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; CREATE TABLE `comments` ( `commentid` INT( 5 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `newsid` INT( 5 ) NOT NULL , `author` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `ip` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `date` VARCHAR( 24 ) NOT NULL , `email` VARCHAR( 128 ) NOT NULL , `website` VARCHAR( 128 ) NOT NULL , `content` LONGBLOB NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; CREATE TABLE `gigzorcms_users` ( `id` INT( 5 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `name` VARCHAR( 64 ) NOT NULL , `nick` VARCHAR( 32 ) NOT NULL , `rank` INT( 1 ) NOT NULL , `password` VARCHAR( 64 ) NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; CREATE TABLE `salt` ( `id` INT( 5 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `userid` INT( 5 ) NOT NULL , `salt` VARCHAR( 64 ) NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; CREATE TABLE `gigzorcms_logins` ( `id` INT( 8 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY , `user` VARCHAR( 24 ) NOT NULL , `ip` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , `date` VARCHAR( 24 ) NOT NULL ) ENGINE = MYISAM CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_bin; Takk for alle svar edit: byttet ut med SQL kode Endret 8. juni 2007 av Equerm Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) du kan bruke datetime som datatype der du vil ha timestamp. jeg ville lagt til colonnene created og updated med typen timestamp. create table users (id int(11) not null auto_increment primary key, uname varchar(20), passwd varchar(40), created datetime, updated datetime); insert into users values(null, "brukernavn", sha1("passord"), now(), now()); dessuten ser jeg at du setter en boolean verdi med int(1) (ie.: "commentenabled INT( 1 ) not null"). her kan du bruke bit(1) i stedet så lenge verdien kun skal være 1 eller 0. det er vanskelig å si om du bør ha med noe mer. det som gjelder er vel å skrive koden slik at det blir minst mulig jobb å legge til/fjerne kolonner senere. edit:typo Endret 8. juni 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå