Gå til innhold

Hjelp til spillvennlig Linuxs-distro!

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg Multicom Compal IFL90. Jeg vil aller helst slippe å ha Windows på den da det er noe herk. Derfor har jeg bestemt meg for å gå over til Linux.

Krav jeg stiller til operativsystemet:

Distroen (evt. emulatorene) må være spillvenlige. Jeg har tenkt å bruke maskinen til spilling og fim. Er ganske glad i Battlefield-serien og HL2.

Det er også et must at det finnes støtte for DirectX 10 da jeg er ganske spent på de kommende spillene.

Det må være et stabilt og ikke alt for avansert system. Jeg har aldi hatt Linux selv og ønsker at det ikke skal være så forfærdelig mye fiksing før systemet er brukbart, men er åpen for tilpassning etter at det er installert.

Så langt er det Ubuntu som ligger øverst på listen, men jeg håper å kunne få tips om andre OS og emulatorer samt installasjonstips.

Endret av Der Gustav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steam, HL2 og dens mods funker bra i wine. Prøv det først. Wine er også gratis

Du har ikke DX10 i noen andre OS enn win vista. MEN alky prosjektet jobber på med å endre på det :) (ikke stol for mye på det. Har min tvil selv).

Hvis spill er veldig viktig anbefaler jeg deg heller å kjøre dualboot. DVS windows på en partisjon og ubuntu på en annen. Når du starter opp kan du velge hvilket OS du vil bruke.

Bare husk på at du ikke bør reinstallere windows når du har andre OS installert siden windows skriver over ubuntus bootloader.

Ellers anbefaler jeg ubuntu. Enkel installasjon og bruk(bare ikke tro at det er windows. Da gjør du det vanskelig for deg selv).

Lykke til

Lenke til kommentar

Skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne anbefale Linux til ditt bruk, men dersom spill vil være hovedfokus for deg er nok dessverre Linux et dårlig valg.

Linux kunne potensielt ha vært en god platform for spill, dersom spillprodusenter hadde laget spill for Linux. Slik som det er i dag, er 99% av alle spill designet for Windows, og selv om Linux er et aldri så mye bedre OS, vil de fungere best på Windows.

INGEN spill som er designet for Windows vil garantert fungere problemfritt på Linux, noen vil funke greit, men plutselig kommer det en oppdatering e.l, og det fungerer ikke mer.

Å kjøre spill via WINE e.l er flott når det funker, men erfaringsmessig er det langt mellom hvert spill som fungerer smertefritt.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe meg Multicom Compal IFL90. Jeg vil aller helst slippe å ha Windows på den da det er noe herk. Derfor har jeg  bestemt meg for å gå over til Linux.

Distroen (evt. emulatorene) må være spillvenlige. Jeg har tenkt å bruke maskinen til spilling og fim. Er ganske glad i Battlefield-serien og HL2.

Det er også et must at det finnes støtte for DirectX 10 da jeg er ganske spent på de kommende spillene.

Det må være et stabilt og ikke alt for avansert system. Jeg har aldi hatt Linux selv og ønsker at det ikke skal være så forfærdelig mye fiksing før systemet er brukbart, men er åpen for tilpassning etter at det er installert.

Så langt er det Ubuntu som ligger øverst på listen, men jeg håper å kunne få tips om andre OS og emulatorer samt installasjonstips.

8812818[/snapback]

Linux er ikke spillvenlig, og kommer ikke til å få noenlunde støtte for DX10 på en god stund. Mao. ser det ikke ut som det blir noe Linux på deg :) Når det gjelder "Stabilt og ikke for avansert", er Ubuntu kongen - distroen er så avansert du selv gjør den. Passer for alt fra bestemor til den hardbarka 1337-terminalh4x0r.

Ubuntu er ikke stabil og dårlig optimert, i tillegg opplever jeg at spill som unreal tournament hele tiden krasjer på ubuntu.

Thumbs up for det konstruktive innlegget! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe meg Multicom Compal IFL90. Jeg vil aller helst slippe å ha Windows på den da det er noe herk. Derfor har jeg  bestemt meg for å gå over til Linux.

8812818[/snapback]

Linux er ikke spillvenlig, og kommer ikke til å få noenlunde støtte for DX10 på en god stund. Mao. ser det ikke ut som det blir noe Linux på deg :) Når det gjelder "Stabilt og ikke for avansert", er Ubuntu kongen - distroen er så avansert du selv gjør den. Passer for alt fra bestemor til den hardbarka 1337-terminalh4x0r.

Ubuntu er ikke stabil og dårlig optimert, i tillegg opplever jeg at spill som unreal tournament hele tiden krasjer på ubuntu.

Thumbs up for det konstruktive innlegget! :thumbup:

8813111[/snapback]

Jeg trenger ikke å en gang grunnlegge påstanden en gang, hvis du sitter på ubuntu nå, har du allerede fått grunnleggelsen.

Lenke til kommentar

Dere får ha tusen takk for tipseneså langt!

Jeg leste en test av Cedega i forhold til Windows på Hardware.no. Det ser nesten ut til at jeg må bite i den sure logoen og kjøre Windows for de spillene som funker dårlig i Linux.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke å en gang grunnlegge påstanden en gang, hvis du sitter på ubuntu nå, har du allerede fått grunnleggelsen.

Personlig merker jeg ikke store forskjellen på (K)Ubuntu og andre distroer, stabiliteten er topp her, og ingenting kræsjer. Om DU har problemer, så er det jo teit, men det betyr jo ikke at alle andre har det.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Personlig merker jeg ikke store forskjellen på (K)Ubuntu og andre distroer, stabiliteten er topp her, og ingenting kræsjer. Om DU har problemer, så er det jo teit, men det betyr jo ikke at alle andre har det.

8813171[/snapback]

Takk jeg kjørte Ubuntu en god stund, måtte bytte distro siden Ubuntu krasjet så mye og det var bugs overalt, og bare fordi jeg ikke opplever at ubuntu krasjer, betyr ikke at andre aldri opplever det.

Lenke til kommentar

8812969[/snapback]

Siden du sier at Ubuntu er ustabilt, hvilke andre OS anbefaler du da? (bortsett fra Windows :) )

Lenke til kommentar

Det avhenger av hvor motivert du er for å lære deg noe nytt. Det krever en del mer av deg (både teknisk kunnskap og tålmodighet) å sette opp Slackware eller Arch enn Ubuntu gjør.

Selv startet jeg med Slackware i 1997, og det var et brutalt møte med en helt ny måte å tenke på etter flere år i DOS og Windows. Jeg angrer ikke på det (Men på den tiden hadde jeg ikke mange andre alternativer uansett, og ihvertfall ingen som var enkle og brukervennlige)

Men folk er jo forskjellige, og det er ingen tvil om at Ubuntu vil være det beste valget for de aller fleste nybegynnere. Du får et system som krever et minimum av konfigurering for å fungere tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Siden du skal spille re det desverre ikke hensiktsmessig å bruke linux. Det finnes noen native spill (som UT 2004, det kommende UT 3, quake 3/4, doom 3 og det kommende quake wars) og en del splll fungerer også godt i wine og cedega (som stort sett alle opengl basserte spill, blizzard spill, mange steam spill (deriblant cs og hf1/2 ), BF2 burde også kunne fungrere, i hvertfall i cedega), men man er aldri garrantert støtte for nye spill (foreløbig). Jeg vil derfor anbefale deg å beholde windows så lenge spill er viktig for deg og situasjonen er slik at pc spill nesten bare lages til windows. En løsning kan være å dual-boote slik at du kan lære linux i ditt tempo ved siden av spillingen. I så fall anbefaler jeg Ubuntu pga brukervenlighet og stabilitet.

Lenke til kommentar

Vær så snill å slutt å si at linux ikke er spill vennlig. Det er bare spill utviklerne som ikke er linux vennlige ved å bruke direct x. Jo flere som sier det, jo flere antar at linux ikke er spill vennlig. Noe som bare er tull. Native linux spill kjører utrolig bra.

Til høsten kommer OpenGL 3. Da blir det støtte for de nye funksjonene i "direct x 10 kortene". Får håpe da at spill utviklerene hopper ned fra gjerdet.

http://www.datanytt.no/?catid=2&artid=736

Lenke til kommentar
Vær så snill å slutt å si at linux ikke er spill vennlig. Det er bare spill utviklerne som ikke er linux vennlige ved å bruke direct x. Jo flere som sier det, jo flere antar at linux ikke er spill vennlig. Noe som bare er tull. Native linux spill kjører utrolig bra.

Til høsten kommer OpenGL 3. Da blir det støtte for de nye funksjonene i "direct x 10 kortene". Får håpe da at spill utviklerene hopper ned fra gjerdet.

8813666[/snapback]

Linux er ikke spill"vennlig" når 99% av dagens spill ikke kan gjøres i Linux. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

8812969[/snapback]

dumt utsagn , patetisk faktisk :p

ta å grunnlegg meningen din ?

8814448[/snapback]

Hva med å lese hele tråden? vil si at ditt utsagn ikke var så mye bedre.

Lenke til kommentar

8813666[/snapback]

Linux er ikke spill"vennlig" når 99% av dagens spill ikke kan gjøres i Linux. Så enkelt er det.

8813706[/snapback]

Nei, så enkelt er det ikke. Hadde det vært slik at spill under linux fikk dårlig ytelse pga av arkitekturen eller at det var vanskelig å utvikle for linux, kunne man sagt at linux ikke var spillvennelig.

Situasjonen i dag er at spillutviklere ikke er linux vennelige, noe som er synd og egentlig en smule unødvendig. Både Epic og Id klarer å lage linux versjoner uten at de tilsynelatene bruker så mye ressurser på det. Hadde splllutviklere vært flinkere til å bruke open gl i stede for directx ville det ikke vært noe problem å utvikle både til linux og mac. Får håe dette forandrer seg ettersom både mac og linux ser ut til å spise markedsandeler fra microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...