Alpine R12 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hei! Jeg har en S4 2.2T som jeg har planer om å kjøpe meg nytt grenrør til, også må jeg sveise meg et nytt eksosanlegg også. Også er tingen den at orginalt så er det 2* 2 1/4" rør som går bakåver og ut på venstre side. Hva er grunnen til at det er brukt 2 rør i stedet for et større rør? plass sparing? eller er det noe effekt mesig å hente på dette? For de som ikke vet det så er det en 5cyl motor. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Med chip og mer ladetrykk lønner det seg med et større eksosanlegg. Du trenger ikke nytt grenrør før du har bytta eksosanlegget. Anlegget er mer flaskehals enn grenrøret. Det er enklere å lage et større eksosanlegg i et rør i stedet for to. Til sammenlikning tilsvarer et 2,5" rør nesten TRE 2". Lenke til kommentar
Alpine R12 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Til sammenlikning tilsvarer et 2,5" rør nesten TRE 2". 8813559[/snapback] Hehehe.... Du mener altså at mate, ikke er en av dine sterke sider? Må vel dra fram "Formelsamlinga" og friske litt opp da. Tverrsnitts arealet av et rør er lik, 3,14*r²=A Tverrsnitts arealet av et 2" rør er lik, 3,14*1²= 3,14sq.in Tverrsnitts arealet av et 2,25" rør er lik 3,14*1,125²= 3,9740625sq.in Tverrsnitts arealet av et 2,5" rør er lik, 3,14*1,25²= 4,90625sq.in Tverrsnitts arealet av et 3" rør er lik 3,14*1,5²= 7,065sq.in Tverrsnitts arealet av et 3,25" rør er lik 3,14*1,625²= 8,2915625sq.in Tverrsnitts arealet av et 3,5" rør er lik 3,14*1,75²= 9,61625sq.in Det vil si at TRE 2" ikke nesten tilsvarer et 2,5"rør, men nesten tilsvarer et 3,5" rør Og mine to 2,25" (eller nå sånt) rør tilsvarer det samme som et rør som er litt større en et 3" rør Nå har jeg vel egentlig svart på mitt eget spørsmå, det er to i stedet for et rør for å spare plass, eller er det noen andre fordeler også, eller ulemper med to rør, bortsett fra at det tar lenrge tid å lage? Bilen er chipa, og der med er også ladetrykket øket til 1.2bar Det er ganske my å hente på å sette på grenrør i stedet for den orginale "eksosmanifolden". Hovedsaklig mindre motstand og jevnere levering fra alle sylindrene, som igjen fører til bedre flow og mindre varme tap, som igjen fører til bedre og raskere opp spinning av turboen. Endret 14. juni 2007 av Alpine R12 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) 2"*2,54= 5,08cm 5,08/2=r2,54 2,54*2,54*3,14= 20,25cm2 2,5"*2,54= 6,35cm 6,35/2=r3,175 3,175*3,175*3,14= 31,65cm2 3"*2,54= 7,62cm 7,62/2=r3,81 3,81*3,81*3,14= 45,58cm2 Jeg som huska feil i farta. Å gå fra 2" til 3" gir mer enn dobbelt areal. Ser vi litt videre på saken endrer ting seg enda mer. Et større rør har større volum pr overflateareal enn et mindre. Om du vet noe om aerodynamikk vet du at det dannes turbulens langs en flate. Når et rør holder større volum pr. areal vil det si at en forholdsvis mindre mengde av luftmassen bremses av turbulens. Dette forsterker altså virkningen av å gå opp i dimensjon. Det nytter ikke bare å se på statiske tall. I realiteten vil et 3" rør, 45cm2 (ikke 2,5" som jeg først sa) ikke ligge langt unna 3 stk 2" rør 20,25cm2. Gasshastighet og massetetthet spiller også inn, men jeg tror jeg sier meg ferdig her Edit: En ulempe med stort rør er at det gir mer plass til stående lydbølger, det bråker altså mer med samme lyddempere. Endret 14. juni 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå