Gå til innhold

Overklokking av OCZ Titanium Alpha VX2 PC-8000

aspic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett, mine Geil-brikker steilet fullstendig da jeg satte tRas til noe annet enn (originalt er dettte 4-4-4-12) spec. Selv på 10 ville den slett ikke boote. Haha.

Fluesopp, jeg slenger ikke dritt, men du må gjerne komme med noe som underbygger ddet du sier. Sleng opp noen resultater, tester så denne diskusjonen legges død. Det har du fremdeles ikke gjort som jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å få meg ett slikt sett med minnebrikker, skal se om netshop vil gi meg ett sett billig :)

Er dette settet noe å anbefale for overklokking, eller finner man noe bedre i samme prisklasse hos netshop? 1400 er jo tross alt ganske rimelig for så kjapt minne..

Lenke til kommentar
Her er 4-4-4-12 og 4-4-4-8, eneste som ble gjort var å forandre timings. Så raskere enn dette kunne det ha vært ja, så jeg er ikke på tur. Dette er et 2x1024 Ocz Platinium sett. Så forskjellen på 4-4-4-12 og 4-4-4-6 ser man i superpi.

Sitter på dama sin pc så jeg kan ikke ta i.

8886751[/snapback]

Prøver du å være morsom ?? . 1M test bruker ikke chipselect og er ikke representativ for tras.

Dessuten testene er tilnærmet like .

Test heller med rightmark Memory Analyzer du - med masse minne dedikert for å se forskjell

http://cpu.rightmark.org/products/rmma.shtml

Lenke til kommentar

jeg skulle bare bevise at det var forskjell, og det har jeg...nei, jeg prøver ikke å være morsom. Jeg vet for svarte at det ikke er stor forskjell, men poenget var at det var noen som ikke trodde det var forskjell. Det var det eneste jeg skulle bevise. Jeg har snakka om superpi hele tiden og benching, der teller alt.

Edit: Jeg fjerna noen unødvendige linjer

syar2003: Beklager måten jeg skrev til deg på, var totalt unødvendig.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Prøver du å være morsom ?? . 1M test bruker ikke chipselect og er ikke representativ for tras.

Dessuten testene er tilnærmet like .

8888709[/snapback]

Hva med å jekke ned noen hakk? Du viser ikke akkurat stålkontroll selv...

Du mener altså at adresseområdet som allokeres av 1M ikke strekker over mer enn en chip select-adresse, og at det utelukker at tRAS kan ha innflytelse på ytelsen?

På én måte virker det som om du forveksler chip select med bank address - for i motsetning til CS så kan BA bli påvirket av tRAS, innenfor rimelighetens grenser. Men lengden på tRAS har selvsagt fint liten betydning når man involverer noen andre, fysiske chiper, som jo er hva chip select "dirigerer". Det spiller ingen rolle hvorvidt en rad som befinner seg et eller annet sted på andre siden av modulen, eller på en annen modul, lukkes eller forblir åpen - hverken for tilgangen til minnecellene eller databussen.

Heller ikke når det hoppes mellom forskjellige interne banker har tRAS betydning, med mindre det skapes en konflikt mellom en allerede aktiv rad, og en nylig forespurt rad i samme bank. Da vil den "forrige" (aktive) raden forsinke den nye aktiveringen, fordi banken må lukkes først. For høy tRAS er en faktor som kan forårsake dette, siden høy tRAS kan blokkere initsieringen av tRP.

Standard radlengde er på 8kB, og en applikasjon skal ikke være stor før den involverer flere banker. Normalt vil nemlig kontrolleren bare allokere en rad før den hopper videre til neste bank - den begynner med den første raden i hver interne bank. Dette er den beste måten å organisere data på fordi det sparer/kamuflerer forsinkelser. Ideelt sett vil dette mønsteret også strekke seg over hele adresse-registeret, dvs alle chip select-adressene også. Så på en standard modul og under et vanlig adressemodus så vil det altså ikke allokeres mer enn 32kB til den første CS-ranken, før det veksles til den neste. Med andre ord svært lite data...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Her er 4-4-4-12 og 4-4-4-8, eneste som ble gjort var å forandre timings. Så raskere enn dette kunne det ha vært ja, så jeg er ikke på tur. Dette er et 2x1024 Ocz Platinium sett. Så forskjellen på 4-4-4-12 og 4-4-4-6 ser man i superpi.

Sitter på dama sin pc så jeg kan ikke ta i.

8886751[/snapback]

Hehe... Takker for bevis. :thumbup:

Ja, syntes det tok vel lang tid å kjøre 1M ja. Men en uklokket E 6300 flytter vel ikke akkurat fjell heller.

Lenke til kommentar

Tross hva jeg skrev i mitt forrige innlegg, kan man med hell kjøre lengre tester for å være sikker. Det er å foretrekke fordi forskjellene kommer tydeligere frem og fordi mer minne allokeres. Superpi er jo på mange måter utdatert deluxe, men jeg synes den fremdeles er en ganske fin benchmark for å observere effekten av minnetweaking. Spørsmålet er bare hvorvidt resultatene kan overføres til moderne applikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...