Gå til innhold

Heatspreader Amd Athlon x2 info.

Anbefalte innlegg

Går ikke å ta av på X2 5600+ AM2.

Der er nemmelig kjærna limt så fast i spreaderen at du drar den av hvis du prøver å fjærne spreaderen slik man har gjort på alle andre amd athlon prosessorer.

Selv etter at cpu'en var så ødelagt at ikke engang Stephen Hawkings og 100 kinesere med elektron mikroskop kunne reparert den, fikk jeg den he.... kjærna løs !

Så har bestillt meg en 6000+ prosessor, regner med at den beholder heatspreader på.

JADA, JEG ER EN JÆVLA IDIOT !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går ikke å ta av på X2 5600+ AM2.

Der er nemmelig kjærna limt så fast i spreaderen at du drar den av hvis du prøver å fjærne spreaderen slik man har gjort på alle andre amd athlon prosessorer.

8811812[/snapback]

Jo, jeg vet om iallefall en til på forumet som opplevde det samme.

Lenke til kommentar
AMD designet om toppen for nettopp og ungå voltmoding på selve CPU'en, og det forblir vels likt i fremtiden og.

8812341[/snapback]

Tror heller at den er der for å unngå at folk skader kjernen under montering.

Så den burde hett Coreprotector, eller noe sånt, og ikke Heatspreader siden den kun bidrar negativt når det kommer til varme :)

Og eneste grunnen til å fjerne den nå er nettop varme. Ingen ting du kan gjøre med multiplier eller lignende lenger. Og volt mod hører vel hjemme på hovekortet, og ikke selve cpu'en.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Det her er jo køddent da. Ofte er jo disse IHS'ene montert helt forferdelig unøyaktig (har en 4400+ som hadde en TYKK kant rundt, som gjorde at den ene kjernen lå på 60c load, mens den andre lå på 30). Når mangelen på nøyaktighet er så åpenbar burde de la oss som kjøper produktene i det minste ha en mulighet til å eliminere dette problemet.

Lenke til kommentar

Etter å ha skjært 0.5cm rundt hele kjerna, og brukt tanntråd på resten...

Så ville den alikevell ikke løs...

Når jeg prøvde å vir den av så kom kjerna løs...

Ripene på HIS er etter å ha prøvd å fjærne kjerna helt...

Det er brukt noe som kan minne om Arctic Silver Adhesive på kjerna...

Som dere ser så er det forskjell på HIS på S939 X2 4800+ og AM2 X2 5600+

Er et "gull" farga felt rundt kjærna på 5600+

Det er også en "opphøyd plattform" under kjerna..

Den andre HIS saken er til den pc'n jeg skriver fra nå, en 4800+ Toledo prosessor....

Ble ca 5c kaldere etter fjerning av HIS... Er vannkjølt.

Beklager dårlige bilder:

P1010189.jpg

P1010190.jpg

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Uff, vi får håpe det ikke er den nye standarden.

8825507[/snapback]

Jeg tror ikke at standarden er slik vi ser på 5600+, men det vil sannsynligvis bli vanskeligere å fjerne IHS også i fremtiden. Ettersom jeg har hørt er IHS på revisjon G loddet fast.
Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles lyst til å fjerne IHS på min X2 5600+, for det er jo en fordel mtp overklokking. Hvis jeg våger til vil jeg nok teste "Intel-metoden", altså å kutte rundt limet, og deretter varme opp kjerna.

Når det gjelder revisjon G så har jeg altså hørt at de er loddet fast (overbevist om det). Men det gjelder ihvertfall ikke alle eksemplarer:

http://forums.techpowerup.com/showpost.php...5&postcount=149

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jepp, nå har jeg testet denne metoden... og en naken, smadret prosessor står til pynt, med pinnene trøsket godt inn i oppslagstavla :!:

Dette ble utført på en Windsor 5600+, som uansett ikke klokket lengre enn til 3.15 GHz @ 1.4v. Dette var først og fremst et eksperiment utført i full visshet om risikoen, og den var ærlig talt ikke noe stort tap.

Først skar jeg rundt limet med en tapetkniv, som jeg har gjort mange ganger (vel å merke før de gikk bort fra å bruke vanlig kjølepasta). Så varmet jeg IHS lenge med loddebolten, uten at den lot seg rikke. Da mistenkte jeg at jeg ikke hadde kuttet langt nok inn, og tok følgelig noen ekstra runder med kniven. Men selv etter mer varming kom den fortsatt ikke av, så jeg konkluderte med at loddebolten ikke var i nærheten av å varme den effektivt nok.

Neste steg ble å legge den på en kokeplate. Etter en stund hørte jeg at den begynte å "koke", men tydeligvis ikke over hele flaten, for den ville fortsatt ikke komme av. Etter enda mer kutting og "koking" ble jeg til slutt så lei at jeg begynte å bruke makt. Jeg bare la stort press på knivbladet, og etter noen sekunder så kom den fordømte IHSen av. Den tok faktisk bare med seg en liten del av kjernen, rundt midten - et punkt som tydeligvis ikke var varmt nok.

Men den var nok ødelagt lenge før det, for to-tre av hjørnene var skadet, uten at bitene hang igjen i IHS. En tapetkniv er tydeligvis så tykk at IHS løftes, slik at hjørnene av kjernen rives løs.

Tips til andre våghalser:

* Bruk en tynnest mulig kutteredskap til å gjøre "forarbeidet", dvs å kutte limet (joda, det er logisk :whistle: )

* Bruk en varmekilde som sikrer jevn distribusjon, og som bringer den til kokepunktet på kortest mulig tid. Den bør nok koke i noen sekunder før man forsøker å lirke IHS av, så man sikrer at hele flaten er varm nok, og pastaen blir lettere å fjerne

Lenke til kommentar

R.I.P

Du har ikke noen bilder?

Var det termisk pasta, lim eller keramisk pasta(finnes det? fikk det plutselig for meg) som var brukt på den?

Brukte også tapetkniv på min gamle Opteron, veldig skummelt, men det gikk bra. Hvis jeg skal gjøre noe slikt igjen blir det med barberblad (old style) og gassbrenner for oppvarmingen.

Men det blir ikke før det er kommet en Phenom på plass og den nåværende prosessoren er "disposable".

Lenke til kommentar

Har ikke bilder, men de som er postet lengre oppe gir en god idé om hva som er forskjellen. De har altså gått over til å bruke noe greier som størkner skikkelig, akkurat som Intel, så det er noe helt annet enn den gode gamle pastaen de brukte før. Den nye metoden gir nok bedre kontakt med IHS på, men det er jo synd at den er så mye vanskeligere å fjerne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...