Gå til innhold

Ubuntu 7.10 alpha klar

Anbefalte innlegg

Ubuntu Gutsy Gibbon skal benyutte seg av Xorg 7.3 som skal greie å stille seg inn automatisk... I min test av Fedora 7, som benytter seg av x-server 1.3(er 1.4 som blir med i xorg 7.3), så blir skjermen automatisk konfigurert med korrekte frekvenser...

Burde ikke bli noe problem i Ubuntu heller...

8813125[/snapback]

vill det si at den vill stille seg/eller identifisere ny skjerm ved oppstart så du ikke ender opp med flimmer?

8815345[/snapback]

For min del betyr det at den fant og stilte inn skjermen min til native oppløsning(1920x1200) og korrekt frekvens(60hz). Har ikke opplevd noe negativt med dette, og endelig får jeg brukt native oppløsning og frekvens uten knoting i xorg.conf.

Det vil derimot fortsatt være mulig å benytte seg av xorg.conf hvis xorg stiller seg inn feil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme her...hadde det bare gått an å fått skikkelig fps til spill i linux...

Men for all del. Har ikke noe trøbbel med winxp heller. Dønn stabilt, om enn litt treit pga all beskyttelsen man må ha

8814588[/snapback]

Skikkelig FPS spill? Du har jo Unreal tournament spillene og Quake og Doom serien til Linux...

også Penumbra har en linux klient: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=776116&st=0

for mer info om linux spill kan du sjekke: www.happypenguin.org og http://www.tuxgames.com/

Lenke til kommentar

Ubuntu, Kubuntu og nyeste Fedora appellerer. Men jeg husker mitt første forsøk med linux, og det var knotete bare å finne ut hvordan man kjapt mounta et cd-drev og kopierte en fil fra a til b.

Så det blir nok en "Ubuntu 7.x/Fedora 7 for dummies" for min del. Jeg vil gjerne lære meg kommandolinje mulighetene, samt nyttig scripting når jeg først skal begynne å bruke linux.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ubuntu Gutsy Gibbon skal benyutte seg av Xorg 7.3 som skal greie å stille seg inn automatisk... I min test av Fedora 7, som benytter seg av x-server 1.3(er 1.4 som blir med i xorg 7.3), så blir skjermen automatisk konfigurert med korrekte frekvenser...

8813125[/snapback]

vill det si at den vill stille seg/eller identifisere ny skjerm ved oppstart så du ikke ender opp med flimmer?

8815345[/snapback]

For min del betyr det at den fant og stilte inn skjermen min til native oppløsning(1920x1200) og korrekt frekvens(60hz). Har ikke opplevd noe negativt med dette, og endelig får jeg brukt native oppløsning og frekvens uten knoting i xorg.conf.

Det vil derimot fortsatt være mulig å benytte seg av xorg.conf hvis xorg stiller seg inn feil :)

8818648[/snapback]

var ikke helt det jeg lurte på.. men bygger videre =)

hvis du nå hadde kobla til en crappy 17" skjerm med maks 1024x1280 nå.. hadde den oppdaga dette og stilt seg til det?! ELLER hadde den kjørt på med din forige oppløsning? så du hadde fått "out of range" melding på skjermen..

Lenke til kommentar
Ubuntu, Kubuntu og nyeste Fedora appellerer. Men jeg husker mitt første forsøk med linux, og det var knotete bare å finne ut hvordan man kjapt mounta et cd-drev og kopierte en fil fra a til b.

Så det blir nok en "Ubuntu 7.x/Fedora 7 for dummies" for min del. Jeg vil gjerne lære meg kommandolinje mulighetene, samt nyttig scripting når jeg først skal begynne å bruke linux.

Grunnen til at disse distroene appellerer til de fleste, er den enorme utviklingen av brukervennligheten de siste årene. Ikke bare har vi Ubuntu, Fedora og Kubuntu, OpenSuSe, Ubuntu Studio, Xubuntu og PCLinuxOS er andre glimrende distroer som i utgangspunktet bør appellere til den massen som ikke har prøvd Linux.

Lenke til kommentar

8813125[/snapback]

8815345[/snapback]

8818648[/snapback]

var ikke helt det jeg lurte på.. men bygger videre =)

hvis du nå hadde kobla til en crappy 17" skjerm med maks 1024x1280 nå.. hadde den oppdaga dette og stilt seg til det?! ELLER hadde den kjørt på med din forige oppløsning? så du hadde fått "out of range" melding på skjermen..

8820317[/snapback]

Den ville da konfigurert nye instillinger til den nye skjermen ja, så out of bounds beskjeder burde ikke forekomme :)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt alt dette jippi hystreriet med Alpha versjoner?

YAY! Firefox Alpha, Ubunu Alpha... Ja det var jo også sykt hysteri når det kom en lekasje av Windows XP med nytt theme, aka. Longhorn.

Alpha er jo pr. definisjon et uferdig produkt, greit at spesielt interesserte synes at en alphaversjon er stas, men skjønner ikke helt hvorfor det er en verdensnyhet? Det er jo ingen som maser om WinRAR sine betaversjoner, WinAmp får jo bare oppmerksomhet når det oppdages feil. Og jeg vil faktisk tro at disse programmene har like mange, om ikke flere brukere enn Ubuntu har.

Ps! Noen som vet hvordan man kan laste ned UbuntuStudio themene til Ubuntu? (oi så jeg hater det oransjebrune shittet!).

Lenke til kommentar

Forresten, det vil vel være bedre å legge til Ubuntu Studios repos og så laste ned fra Synaptic e.l.

Kjør disse kommandoene i terminalen:

$ sudo su -c 'echo deb http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio feisty main >> /etc/apt/sources.list'

$ wget -q http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

Du vil da få følgende ekstra pakker:

* ardour - Digital audio workstation (graphical gtk2 interface) (This is Ardour 2)

* ardour-i686 - Digital audio workstation (graphical gtk2 interface) [i686] (This is Ardour 2)

* ubuntustudio-desktop - Makes up our base desktop install.

* ubuntustudio-audio - Ubuntu Studio audio package

* ubuntustudio-audio-plugins - Ubuntu Studio audio plugins package

* ubuntustudio-graphics - Ubuntu Studio graphics package

* ubuntustudio-video - Ubuntu Studio video package

* ubuntustudio-artwork - UbuntuStudio themes and artwork

* ubuntustudio-gdm-theme - Ubuntu Studio GDM theme

* ubuntustudio-icon-theme - UbuntuStudio Icon theme

* ubuntustudio-look - Ubuntustudio look (metapackage)

* ubuntustudio-session-splashes - Ubuntu Studio Session splashes

* ubuntustudio-sounds - Ubuntu Studio's GNOME audio theme

* ubuntustudio-screensaver - Ubuntu Studio's floating logo screensaver

* ubuntustudio-theme - Ubuntu Studio look - GTK and Metacity theme

* ubuntustudio-wallpapers - Ubuntu Studio - Wallpapers

* usplash-theme-ubuntustudio - Usplash theme for Ubuntustudio

* wired - Audio creation free software for Linux

Så kan du laste ned nøyaktig det du vil selv; Ja, til og med hele Ubuntu Studio meta-pakken. :)

Lenke til kommentar
Det er forresten GNOME 2.19.2 som er inkludert i Tribe 1, ikke 2.20 som det nevnes i artikkelen.

8831568[/snapback]

Poenget med artikkelen er å så på nyhetene som blir inkludert i Ubuntu 7.10. Riktignok er det Gnome 2.19.2 som er inkludert i Tribe 1. Men det er Gnome 2.20 som til slutt blir inkludert i Gutsy Gibbon.

Lenke til kommentar
Alpha er jo pr. definisjon et uferdig produkt, greit at spesielt interesserte synes at en alphaversjon er stas, men skjønner ikke helt hvorfor det er en verdensnyhet? Det er jo ingen som maser om WinRAR sine betaversjoner, WinAmp får jo bare oppmerksomhet når det oppdages feil. Og jeg vil faktisk tro at disse programmene har like mange, om ikke flere brukere enn Ubuntu har.

8831262[/snapback]

He he, joda men det er vel egentlig bare snakk om interesser, og noen er mer entusiastiske enn andre, så det handler nok ikke så mye om antall vanlige brukere. WinRAR entusiastene er nok dog for få til at vi hører så mye fra dem... Nyheter som dette er vel først og fremst for entusiaster, for andre er det helt uinteressant. De som roper jippi! er vel definitivt entusiastene.

Jeg deltok selv med betatesting av Vista, og syns det var både interessant og spennede, uten at jeg av den grunn anbefalte noen bekjente å gjøre det fordi det var så kult. Ubuntu har jeg ikke planer om å bedrive noe betatest av, og min interesse her begrenser seg til å lese hva som kan forventes av nyheter.

Lenke til kommentar

Nå blir det ikke oppfordret til å teste Alpha-versjonen av Ubuntu. Nye nyttige funksjoner i et operativsystem er langt mer interessant for folk flest enn en mindre viktig funksjon i et lite program, spesielt når dette produktet blir stadig mer aktuelt for flere. De som ikke vil vite om alternativer og fordelene med det, kan godt bure seg inne med propper i ørene og riste på hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...