Gå til innhold

LG 37LB2R eller Samsung LE-40R89BD til HTPC?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal endelig få kjøpt meg en flatskjerm og har kikket på mange modeller. Jeg har i grunnen kommet frem til to skjermer som jeg vurderer sterkt, LG 37LB2R og Samsung LE-40R89BD.

Bruksområde:

- Se TV gjennom lyse dekoderen

- Musikk og film fra en HTPC

- DVD filmer

Krav:

- Skal koble HTPC til TV gjennom DVI til HDMI overgang så TVen må støtte 1:1 pixelmapping og tilkobling av PC til HDMI

- Skal IKKE ha full HD da jeg ikke ser poenget i det. Skal jeg surfe fra sofakroken så blir teksten alt for liten med full HD

- Minst 2 HDMI kontakter

- Skal være LCD da jeg har store vinduer (refleks) og skal bruke den til HTPC

- Minst 37” og maks 42” stor

Har fått pris på 13600 på LG 37” og 15000 på Samsung 40”

Hvilket TV apparat vil dere anbefale meg? Jeg hadde håpet å holde meg til rundt 10.000, men kan strekke meg til 15.000 kroner.

Hvor viktig er dette med teoretiske kontrasttall og lysstyrke. Ser at LG skjermen er oppgitt til 5000:1, mens Samsung skjermen er oppgitt til 8000:1, er det særlig forskjell i praksis?

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De benytter begge 2 forskjellige måter å regne kontrast på, så hva forskjellen er i praksis aner ingen :).

LB2R er den tven jeg liker best av disse, og vet at til pc-bruk så er de veldig veldig gode. Samsungen kjenner jeg ikke så mye til, men i mindre prisklasser og samme serier synes jeg lg'en ser best ut rett og slett.

Lenke til kommentar

Så du mener at det er smart å sende en oppløsning ut fra pc som ikke tv'en støtter native? Det blir mildt sagt dårlig bildekvalitet på slikt - iallefall når det er HTPC som er bruksområdet.

Greit at det er et godt kjøp - men her handler det om behovet til trådstarter. Trådstarter har også mye lys - M-serien til samsung er GLOSSY, altså reflekterer lys om det sendes rett på. Knall tv, men ikke for trådstarter.

Lenke til kommentar

På en TV med 1366*768 går det jo ikke ann å kjøre native fra en PC siden PCer ikke støtter den oppløsningen. Uten å ha peiling i det heletatt mener jeg å ha lest at det bare er ett grafikkort som støtter det?

Ellers legger meg forøvrig langflat.

Lenke til kommentar

Om pcen støtter 1:1 pikselmapping, noe lg'en gjør, så kan du sende et 1280x720-signal, og lg'en vil sentrere dette og lage en slags sort ramme rundt :).

Dermed vil bildet bli knallskarpt, og fylle nesten hele ramma. Om man skal gjøre det samme med en full-hdskjerm, så vil bildet bli minimini på midten av skjermen :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...