YokiShoki Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Hei! Skal endelig få kjøpt meg en flatskjerm og har kikket på mange modeller. Jeg har i grunnen kommet frem til to skjermer som jeg vurderer sterkt, LG 37LB2R og Samsung LE-40R89BD. Bruksområde: - Se TV gjennom lyse dekoderen - Musikk og film fra en HTPC - DVD filmer Krav: - Skal koble HTPC til TV gjennom DVI til HDMI overgang så TVen må støtte 1:1 pixelmapping og tilkobling av PC til HDMI - Skal IKKE ha full HD da jeg ikke ser poenget i det. Skal jeg surfe fra sofakroken så blir teksten alt for liten med full HD - Minst 2 HDMI kontakter - Skal være LCD da jeg har store vinduer (refleks) og skal bruke den til HTPC - Minst 37” og maks 42” stor Har fått pris på 13600 på LG 37” og 15000 på Samsung 40” Hvilket TV apparat vil dere anbefale meg? Jeg hadde håpet å holde meg til rundt 10.000, men kan strekke meg til 15.000 kroner. Hvor viktig er dette med teoretiske kontrasttall og lysstyrke. Ser at LG skjermen er oppgitt til 5000:1, mens Samsung skjermen er oppgitt til 8000:1, er det særlig forskjell i praksis? Endret 8. juni 2007 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 De benytter begge 2 forskjellige måter å regne kontrast på, så hva forskjellen er i praksis aner ingen . LB2R er den tven jeg liker best av disse, og vet at til pc-bruk så er de veldig veldig gode. Samsungen kjenner jeg ikke så mye til, men i mindre prisklasser og samme serier synes jeg lg'en ser best ut rett og slett. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Du får Samsung 40M86 for 15 000 hvis du melder deg på felleskjøpet på avforum.no Denne er endel frekkere enn R89. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ak: Du leste ikke det punktet ang ikke full hd? Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Leste det. Selvom TVen er full HD må han jo ikke sende full HD ut fra PCen. Denne TVen har flere funksjoner enn 40R89, til den samme prisen. (takket være fjellesinnkjøp) hehe Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Så du mener at det er smart å sende en oppløsning ut fra pc som ikke tv'en støtter native? Det blir mildt sagt dårlig bildekvalitet på slikt - iallefall når det er HTPC som er bruksområdet. Greit at det er et godt kjøp - men her handler det om behovet til trådstarter. Trådstarter har også mye lys - M-serien til samsung er GLOSSY, altså reflekterer lys om det sendes rett på. Knall tv, men ikke for trådstarter. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 På en TV med 1366*768 går det jo ikke ann å kjøre native fra en PC siden PCer ikke støtter den oppløsningen. Uten å ha peiling i det heletatt mener jeg å ha lest at det bare er ett grafikkort som støtter det? Ellers legger meg forøvrig langflat. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Om pcen støtter 1:1 pikselmapping, noe lg'en gjør, så kan du sende et 1280x720-signal, og lg'en vil sentrere dette og lage en slags sort ramme rundt . Dermed vil bildet bli knallskarpt, og fylle nesten hele ramma. Om man skal gjøre det samme med en full-hdskjerm, så vil bildet bli minimini på midten av skjermen . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå