kirsti4 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg har allerede hatt stor glede av den gode vidvinkelen på mitt olympus C7070, MEN, nå har jeg lyst å ta slike bilder hvor bare hovedmotivet er i fokus, og resten litt diffust. Har prøvd høyeste blenderåppning (2,8) på moderat zoom, maks blenderåpning (4,8) på full zoom (110 mm), uten nevneverdig hell. (I begge tilfellene med kamerastyrt lukkertid).Er det vidvinkelen som gjør dybdeskarpheten for stor? - Eller har det noe å gjøre med at jeg brukre autofokus? Har faktisk skaffa meg telelinsa (1,7) i håp om at det kanskje er redningen, men det har jeg ikke hatt tid til å teste ut enda. Dessuten er det jo ikke i alle situasjoner anledning til å begynne å tukle med løsdeler. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Har prøvd høyeste blenderåppning (2,8) på moderat zoom, maks blenderåpning (4,8) på full zoom (110 mm), uten nevneverdig hell. (I begge tilfellene med kamerastyrt lukkertid).Er det vidvinkelen som gjør dybdeskarpheten for stor? - Eller har det noe å gjøre med at jeg brukre autofokus? Det er sensorstørrelsen, du må ha større sensor for å få vesentlig mindre dybdeskarphet (eller syke blenderåpninger, men det blir fint lite "kompakt"...). Endret 8. juni 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Har prøvd høyeste blenderåppning (2,8) på moderat zoom, maks blenderåpning (4,8) på full zoom (110 mm), uten nevneverdig hell. (I begge tilfellene med kamerastyrt lukkertid).Er det vidvinkelen som gjør dybdeskarpheten for stor? - Eller har det noe å gjøre med at jeg brukre autofokus? Det er sensorstørrelsen, du må ha større sensor for å få vesentlig mindre dybdeskarphet (eller syke blenderåpninger, men det blir fint lite "kompakt"...). 8811199[/snapback] Det vil med andre ord si at det stort sett ikke går på kompakt? - Ikke med telelinse heller? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det vil med andre ord si at det stort sett ikke går på kompakt? - Ikke med telelinse heller? Det vil jo bli bedre med teleobjektiv, men du må ikke gå noe særlig lenger unna, da øker også dybdeskarpheten igjen. Med andre ord er det jo begrenset nytte man får av teleobjektivet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja sensorstørrelsen er en ting (mindre circle-of-confusion enn kamera med større sensor). En annen vesentling ting er at objektivet som jo er en 5.7 - 22.9mm (110 mm som du sier er bare det objektivet du måtte brukt på et fullformatkamera, eller 35mm, for å få samme synsvinkel)gir veldig små muligheter til å begrense dybdeskarpheten. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Det vil med andre ord si at det stort sett ikke går på kompakt? - Ikke med telelinse heller? Det vil jo bli bedre med teleobjektiv, men du må ikke gå noe særlig lenger unna, da øker også dybdeskarpheten igjen. Med andre ord er det jo begrenset nytte man får av teleobjektivet. 8811542[/snapback] Da er vel photoshop neste stopp. Men det er liksom ikke helt det samme... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det vil med andre ord si at det stort sett ikke går på kompakt? - Ikke med telelinse heller? Det vil jo bli bedre med teleobjektiv, men du må ikke gå noe særlig lenger unna, da øker også dybdeskarpheten igjen. Med andre ord er det jo begrenset nytte man får av teleobjektivet. 8811542[/snapback] Da er vel photoshop neste stopp. Men det er liksom ikke helt det samme... 8811649[/snapback] Ja eller for ikke å si, the photo shop (fotoforretningen på godt norsk) Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dette er ein problemstilling som eg er veldig godt kjend med, og kan seie det at viss du ikkje får tilstrekkelig liten dybdeskarphet, er nok håpet ute. Nesten alle som driver med amatørfilm har samme problemet, fordi dv-kamera sensorane er så små. Den einaste løysninga er å bygge eit morosamt apparat som blir kalla 35mm adapter. Den fungerar slik: 35mm objektiv <-- mattskjerm <-- makro/akromatisk diopter <-- kamera Du fokuserar den litle kameraet på mattskiva som visar biletet frå 35mm objektiv. På denne måten blir circle of confusion tilsvarande 35mm, og ein vil få liten dybdeskarphet. Uansett tvilar eg på at dette fungerar med stillkamera, fordi det er så mykje høgare oppløysning enn DV. Men eg tenkte eg kunne nemna det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå