Antihero Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Kan noen sette opp en liste over nøyaktig hva jeg trenger for å dele internett mellom 3 maskiner? Gjerne et forslag på en router rundt 500kr som funker bra til formålet. Takk Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 MPX har bra tilbud på 3com bredbåndsruter til 477, tror denne vil fungere bra. (Vil ikke anbefale D-link i kombinasjon med Telenor.. har dårlig erfaring med dette selv..) Lenke til kommentar
oya Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Ikke bruk router...Det er nå skit...Bruk en vanlig hub/switch til å koble maskinene sammen....Bruk så et program for å dele linja med (huska ikke hva programmet heter)...Ikke bruk det innebygde i windows...Sett så opp de andre maskinene til å bruke internett via serveren (Den maskinen du har internett kobla til)... Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg kjenner ikke prisen desverre, men Draytek Vigor 2200e funker helt smertefritt for meg. Den tillater både ICQ, MSN, nettspill og lignende fra alle PCene. Den har 4 10/100 porter og en WAN port som kobles til ADSL. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Ikke bruk router...Det er nå skit...Bruk en vanlig hub/switch til å koble maskinene sammen....Bruk så et program for å dele linja med (huska ikke hva programmet heter)...Ikke bruk det innebygde i windows...Sett så opp de andre maskinene til å bruke internett via serveren (Den maskinen du har internett kobla til)... Og hva oppnår du så med dette som en router ikke kan? Det som er i windows fungerer da utmerket og argumentasjone du gir er svakt mangelfull... Jeg ville uten tvil anbefale en router pga driftsikkerheten, man behøver ikke ha en maskin på 24/7 for at de andre skal komme på nett og er routeren satt opp så funker den uten noe mikkel eller bry. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 MPX har bra tilbud på 3com bredbåndsruter til 477, tror denne vil fungere bra. Den fungerer greit, dog har den ikke UPNP noe som de litt dyrer routerne har. Om dette er viktig eller ei kommer jo ann på om UPNP standarden slår ann. Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 hva trenger jeg i tillegg til en ruter? og hva er UPNP? sikkert dumt spm Lenke til kommentar
Centronic Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Du kan kjøpe en 5 porters switch/hub, Og legge inn Raspppoe på en av maskinene, Raspppoe er et program som deler ut internett linjen til andre datamaskinene. Problemet er vel da at den pcen som har Raspppoe lagt inn blir vel en server på en måte da, vis den ikke står på vil ikke de andre to maskinene få internett. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 hva trenger jeg i tillegg til en ruter? og hva er UPNP? sikkert dumt spm Du trenger et nettkort PC-ene, kjøp det billigste du finner, samt CAT5 cabler mellom router og PC. UPNP står for universal plug and play og er en standard som skal gjøre det lettere for brukerne og kjøre programer som krever direkte til gang til internett igjenom routere. Så langt er det vel Windows ME og XP som støtter UPNP samt MSN messenger. Den er ganske fersk så det er fortsatt usikkert om dette blir det store. SMC har rimelige routere som skal støtte UPNP. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Du kan kjøpe en 5 porters switch/hub, Og legge inn Raspppoe på en av maskinene, Raspppoe er et program som deler ut internett linjen til andre datamaskinene. Problemet er vel da at den pcen som har Raspppoe lagt inn blir vel en server på en måte da, vis den ikke står på vil ikke de andre to maskinene få internett. RASPPPOE deler ikke noe som helst, dog må du bruke denne på eldre utgaver av Windows for og kunne bruke ICS og dele linja. Og prisforskjellen på switch og router er ca 200,- og da blir slik deling poengløs. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 I tillegg til en bredbåndsruter trenger du et nettverkskort i hver PC og TP-kabler (Vanlige patch kabler..) (En kabel til hver maskin og en mellom adsl-modemet og ruteren) Når det gjelder den 3com ruteren er den jo billig og antakeligvis ikke det beste nei... Selv vil jeg anbefale en litt dyrere og gjerne en som er trådløs.. Selv har jeg en trådløs Linksys som fungerer helt genialt. Hadde en trådløs D-link 614, men den fungerer ikke bra, ihverfall ikke med Telenor. Har lest en del om problemet og tror det er lurt å styre unna 6xx serien til D-link dersom man har Telenor eller annen PPPOE oppkobling... Vet at det er en del andre bredbåndsrutere/gatewayer som også har sine problemer og småbugs fordi det er så mange funksjoner integrert, og dette er kanskje den eneste gode grunnen til ikke å kjøpe en slik. Men finner man en god en så er dette en billig og grei løsning for et lite hjemmenettverk. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Grunnen til at WinXP sin internett-tilkoblings-deler er sugen med Telenor ADSL er følgende: Den virker ikke. Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Linksys Cable/DSL Router - 4 10/100 port, 1 x WAN, 1 Uplink(shared) 1050,- ser denne grei ut? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Grunnen til at WinXP sin internett-tilkoblings-deler er sugen med Telenor ADSL er følgende: Den virker ikke. Ikke? Jeg har da satt det opp men null problemer. Da bruker jeg jo selvfølgelig XP sin egen PPPoE-klient. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Linksys Cable/DSL Router - 4 10/100 port, 1 x WAN, 1 Uplink(shared)1050,- ser denne grei ut? Ja, den er nok helt OK. Lenke til kommentar
Star Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Har DLINK og telenor jeg.. bra kombinasjon, bortsett fra at telenor er elendig. Har heldigvis sagt opp. NGT kommer den 13januar, og då e telenor gone forever! Har sje telefon heller hos de lengre; altså har eg ingenting me de og gjør lengre:) Lenke til kommentar
unicus Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Enkel og grei løsning: Trenger: -Nettkort til maskinene som skal være på internett (Det må du ha uansett hvilken vei du snur på det) - En stk hub uansett prisklasse - En av de tre maskinene må stå som gateway med et program som deler internett. Dette kan feks være ICS som ligger feks i Windows XP, eller sygate som du finner på www.sygate.com . -Dialup program på pc'en som skal kobles mot internett. Beste er nok enten å bruke Innebygd PPoE støtte i WinXP, eller hvis du ikke har dette et fint program som heter raspppoe som lager en vanlig "ekstern påloggin" connection i Windows. Du gjør: Kobler adsl modemet i uplink porten i huben, plugger alle maskiner i huben. Setter opp deling av internett på ene maskinen, ringer opp denne. Setter servermaskinen som gateway hos klientmaskinene. Du får: 3 maskiner på internett, lett og greit =) Fordeler: Billig hub gjør susen Ulemper: Ene maskinen må stå på for at de andre skal komme seg på. --- Dette er en enkel løsning som ikke krever for mye utstyr. Har funket fint hos meg med alle typer huber og switcher. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Enkel og grei løsning: Fordeler: Billig hub gjør susen Ulemper: Ene maskinen må stå på for at de andre skal komme seg på. --- Dette er en enkel løsning som ikke krever for mye utstyr. Har funket fint hos meg med alle typer huber og switcher. Hvis han skal kjøpe switchen så kan han like godt kjøpe en router med innebyggd switch, prisforskjellen er svært liten. Du slipper også og være avhengig av dagsformen til en windowsboks noe som til tider kan være bob bob. Skulle man ha gjort det billig og skikkelig hadde clarkconnect eller smoothwall på en gammel P100 maskin vært det rimeligste og mest stabile løsningen. Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Fikk ikke til løsningen med Hub. Må jeg sette på noen innstillinger når jeg skal koble til? Og hvordan setter jeg servermaskinen som gateway hos klientmaskinene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå