Gå til innhold

trenger bra fantasy oversatt til norsk....

Anbefalte innlegg

En av de beste boekene jeg har lest er Djevelen's Laeregutt. Kan vaere litt barnslig til tider for en som er over 30, men uansett. Den handler om en gutt som heter Fillip. Fillip er den snilleste personen som går på jordens overflate. Han går på samme skolen som vaerdens vaerste boelle, Soeren. Han er ikke en vanlig mobber. Han velger en "Ukens Fordoemte" vaer uke og den eneste som toer og stoppe han er Vaktmestern på skolen. I starten av boken doer Fillip og havner ved feiltagelse i Helvette. Resten av boken får du lese selv. Jeg satt oppe fra klokka 22.00 til 04.00 å leste uten tidsfordriv.

Er selv 13 og syntes boka var utrolig bra.

Edit: Boken er skrevet av en dansk forfatter og oversettelsen til norsk er gjennomfoert og god.

-Paalekal

Endret av paalekal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg begynte og lese Djevelens Læregutt igår og den har vert morosam hittil (kapittel 7 eller 8). Det er litt banning, som eg sjeldan ser i bøker (kvifor veit eg ikkje), men det gjer det berre litt morosammare. F.eks. seier ein til ein annan som han aldri før har sett: "Hvem i huleste, heiteste Helvete er du?" og liknande.

Starten på boka skjønner eg ikkje:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ein elev, Søren, velgjer andre elevar til å bli Ukas Fordømte (?) og den veka "torturerer" Søren den som er Ukas Fordømte og siste dagen på skulen den veka (fredag) myrder Søren Ukas Fordømte.

Det eg ikkje skjønner er: Kvifor går ein elev rundt og myrder andre elevar kvar veke? Og kvifor har ingen gjort noko med det ?

Eragon, Phenomena og Deltora serien er også å anbefale, viss du har same smak som meg.

Edit: Mangla litt tekst.

Endret av Mr. Sviker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over en nettside som er under oppføring her om dagen - www.fantasiforlaget.

no, som hevder at de vil utgi norsk fantasi av høy kvalitet. Forfatteren er inspirert av Robert Jordan, så jeg vil anta at dette er noe også for eldre lesere? Uansett, kan være interessant å følge med når siden er ferdig. Skal være ca. 15. august. Personlig savner jeg mer norsk fantasy, har inntrykk av at forlagene (med unntak av Damm forlag), ikke anser fantasy som bra nok. Noe snobberi kanskje?

Selv liker jeg "Wheel of time" veldig bra, men også Olaf Havnes (Nattkrigeren) er bra. Bok 1 og deler av bok 2 virker noe rotete, men det kommer seg veldig i bok 3. "Eragon" og "Den eldste" har vel alle fått med seg nå, men de er ganske bra også for mer voksent publikum (filmen skuffet endel da....). Har såvidt vært borti Stephen R. Donaldson "Første Krønike om Thomas Covenant den vantro", og denne var også spennende og overraskende. Men det ble litt slitsomt med den kronisk deprimerte og nedstemte hovedpersonen, så jeg kuttet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...