Guybrush Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Hei Hvilken program er best til å arkivere bilder med? Skulle egentlig hatt et program som var så enkelt som mulig. Det eneste kravet mitt er at jeg kan legge inn flere stikkord til hvert bilde, slik at det er letter å søke etter de seinere... Burde være ganske stabilt og fungere bra også da Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Alle bildebahandlingsprogrammer kan arkivere bilder. Så kommer det vel an på hva slags suffiks (f.eks .jpg) du skal bruke da? Photoshop Elements 2.0 er jo fint da. Dette koster vel en 1500-2000 kroner. Detter er hjemmeutgaven av Photoshop, men er mer enn bra nok for de fleste. Ellers finnes det gratis programvare. Vet at Irfanview er gratis, kan godt hende at The Gimp også er det. Søk enten i dette forumet eller på www.google.com og jeg regner med at du finner noe. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg skal IKKE ha et bildebehandlingsprogram, jeg skal ha et prgoram som arkiverer alle de tusen bildene jeg har på datamaskinen. Tviler på at gimp er noe særlig til å arkivere bilder. Det blir jo som å si at Winamp er et bra program til å holde orden på dine mp3'er :-) Ingen av de ovenfornevnte kan lagre flere stikkord i hvert bilde som man kan søke på (så vidt jeg vet ihvertfall) Noen andre? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 mener å huske at acdsee5.0 kan lagre flere stikkord til hvert bilde? Lenke til kommentar
oil Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg leter også etter et lignende program som gjør at du kan finne tilbake til bildefiler enkelt og greit. Mener jeg leste noe for lenge siden om et program som fikk veldig god kritikk og som var laget i Norge, men kan ikke huske navnet på det. Dette var et program som var beregnet for profesjonell bruk og som kostet en del så vidt jeg husker. Kanskje noen andre vet noe om dette ???? Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg lurer på om det er dette du prater om : http://www.fotostation.com Tror jeg skal ta en titt på dette... Lenke til kommentar
oil Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Ja, det stemmer. Har du prøvd dette programmet? Jeg ser du må ha full versjon av QuickTime før du får åpnet programmet, det har jeg ikke og synes det er dumt at jeg må oppgradere QuickTime bare for å få prøvd FotoStation... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg bruker ikke et bestemt program til å arkivere mine bilder med. Derimot lager jeg en katalogstruktur på harddisken hvor jeg oppbevarer mine bilder. F.eks. under C-kat. så lager jeg en hovedkatalog som jeg kaller 'Mine bilder'. så legger jeg underkataloger til som jeg kaller f.eks. 'Mennesker' , 'Natur' , 'Bybilder' , 'Teknisk' , osv. Til å 'administrere' mine bilder bruker jeg ulike programmer som passer til det jeg skal gjøre med bildene. Det kan være Photoshop, PSP eller ACDSEE. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Yepp. Men problemet blir f.eks. når man har et bilde fra julen. Skal dette gå under mennesker, familie, portretter, Ole eller julen 2002. Da hadde det vært kjekkt å kunne lagre flere stikkord til hvert bilde, og så kunne søkt på disse. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Er det noe problem? Lag en underkatalog kalt 'jula02'. Har du vært på ferie på Kreta i 2002, lager du katalogen 'kreta02' osv. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Det jeg mener er at hvis jeg f.eks. vil søke på portretter, så vil jeg gjerne at alle bildene som er portretter skal bli funnet. Det være seg bilder fra julen 2002, kreta 2002 og/eller sommeferien 2002. Hvis jeg søker på morsomme bilder skal jeg finne alle bilder som jeg har lagret under stikkordet morsomt, på tvers av hvor jeg har lagret dem. Skjønte ? Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Ja, det stemmer. Har du prøvd dette programmet? Jeg ser du må ha full versjon av QuickTime før du får åpnet programmet, det har jeg ikke og synes det er dumt at jeg må oppgradere QuickTime bare for å få prøvd FotoStation... Har tittet litt på det, og det ser ganske bra ut... Men nå leser jeg denne: http://www.itavisen.no/art/1300263.html Det ser ut til å være midt i blinken for mitt "barnslige" behov... Skal teste ut dette også... Lenke til kommentar
briiber Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hvilken program er best til å arkivere bilder med? Skulle egentlig hatt et program som var så enkelt som mulig. Det eneste kravet mitt er at jeg kan legge inn flere stikkord til hvert bilde, slik at det er letter å søke etter de seinere... Burde være ganske stabilt og fungere bra også da Hva som er beste program er vel et spørsmål om hva man liker. Jeg anbefaler at du prøver flere programmer og velger det som passer deg best. Ta også en titt på BR's PhotoArchiver http://www.photoarchiver.com/ . Dette programmet indekserer alle kommentarer du legger inn om et bilde og alt er søkbart. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Photoshop har også laget et 'album': http://www.akam.no/nyheter/2003_01/adobe_p...shop_album.html Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Ulead på http://www.ulead.com har en gammel versjon 6.0 av Photo Explorer som kan lastes ned gratis. Nyeste versjon 8.0 må betales for. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Photoshop har også laget et 'album':http://www.akam.no/nyheter/2003_01/adobe_photoshop_album.html Yepp. Det var den jeg linket til fra itavisen... Ser ut til å være midt i blinken for meg. Så da er det bare å vente til det er på markedet da :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå