D-Num Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hei. Har nå irritert meg grundig over min Samsung Spinpoint som til stadighet fryser så hele systemet må restartes. Problemet startet for et par måneder siden. Først frøs den kanskje en gang i uka, men plutselig ville ikke pcen boote engang. kom ikke forbi bios engang. Testa disken hos kamerat, og det samme skjedde hos han. Brukte da samme sata kabel som jeg brukte. Fant kvitteringa, disken er knapt 8-9 måneder gammel. Så tenkte jeg å teste med en annen sata kabel for sikkerhets skyld. Til min overraskelse virket den toppers med ny kabel. Hadde ikke problemer med den på en god stund. Men det som skjer nå er at den har begynt å fryse igjen, akkurat på samme måte. Det skjer ikke så alt for ofte, men ofte nok til at det er drit irriterende. Er helt random når den henger. Når systemet først henger seg, starter den ikke normalt uten å ha vært av en stund. Merkelig nok virker det som om hvis jeg tar av kabelen, og plugger den inn igjen, gjerne i annen sata kontakt på motherboard, så går det lenger mellom den henger. Vet ikke om dette er inbilning. Hva er galt? Virker jo for meg som kablene blir slitte med tiden, og får disken til å henge. Men har ikke mye peiling på dette, så derfor spør jeg dere hva jeg bør gjøre. Endret 8. juni 2007 av D-Num Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Kan du definere hva du mener med at "harddisken fryser"? Hvis maskinen henger, hvordan vet du at det er harddisken som er årsaken? Feilmeldinger fra noe sted? Endret 8. juni 2007 av Caze Lenke til kommentar
D-Num Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Nei ikke feilmelding. Hvis jeg kobler fra harddisken(har OS på annen disk) så skjer det ikke. Vet at det er disken, akkurat det samme skjedde når jeg testa disken hos kompisen min. Altså med at den fryser mener jeg at bildet på skjermen står stille, kan ikke bevege musa eller noe. Kunne selfølgelig vært noe med cpuen, men da ville jo disken virket i annen pc. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Synes det høres ut som om at du har bestemt deg for at det er harddisken som feiler, fremfor å ha feilsøkt og funnet feilen. Du burde hente ned f.eks. UltimateBootCD eller noe annet verktøy som lar deg boote fra en CD og kjøre et diagnostikkprogram for harddisk. I tillegg burde du også kjører diagnostikk på RAM, MemCheck86+ for eksempel. Lenke til kommentar
D-Num Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Jaok, kan prøve på det. Men jeg mener det er liten tvil om at det har en sammenheng med disken. Da jeg brukte den gamle kabelen, klarte jeg ikke boote opp med disken tilkobla. Feilsøkte jo ram selv. Har 2 brikker, kjørte med en og en av gangen, men pcen hang seg i bios allikevel så lenge disken var kobla til. Brukte litt tid selv før jeg fant ut at det antagligvis var disken, hadde jo ikke trodd at den kunne være årsaken selv. Etter min mening er det bare å legge sammen 2+2, og konkludere med at noe rundt disken er problemet. Men skal kjøre en slik sjekk du sa for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Etter mange år som tekniker har jeg lært at man skal aldri ANTA. Man skal VITE... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå