Gå til innhold

Bank som ikke tar gebyrer ved uttak i utlandet?

wawa

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å reise veldig mye og blir fortvilet over å betale sånn rundt 30 kroner hver bidige gang jeg tar ut penger i utlandet! Så lurte på om det er noen her på forumet som vet om en (norsk) bank (vet dere om en utenlandsk så nevn gjerne den også!) som ikke tar gebyrer ved uttak i utlandet og heller ikke gjør opp for det på andre måter f.eks ved å tilby en dårlig kurs ved uttak i utlandet?

På forhånd takk for råd og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har konto i Skandiabanken. De tar ikke gebyr ved uttak i utlandet. De har imidlertid et valutapåslag på 1,75% ved uttak i utlandet, men det tror jeg de fleste andre også har i tillegg til de 30 kronene de tar for hvert uttak.

Jeg har vert kunde hor dem siden de startet opp, og har bare gode erfaringer med Skandiabanken. Det eneste jeg betaler er 250 kroner året for Visa kortet. Resten er gratis, og de har også ganske bra renter på brukskontoen, 3,35% for tiden, og det går opp i juli. Anbefales.

http://www.skandiabanken.no/SkbWeb/Betaling/Priser.aspx

Lenke til kommentar

Du får regne litt på det etter hvert som du finner priser og vilkår. Hvis man f.eks. tar utgangspunkt i Skandiabanken og Bank2 som har samme priser for kortbruk i utlandet:

1000,- x 1.75% = 17,50

3000,- x 1.75% = 52,50

5000,- x 1.75% = 87,50

En utvalgt Terra-bank har 29,- gebyr + 0,5% av uttaksbeløpet:

1000,- x 0.5% + 29,- = 34,-

3000,- x 0.5% + 29,- = 44,-

5000,- x 0.5% + 29,- = 54,-

Med andre ord, det er fort gjort å se seg blind på gebyr. Ved større uttaksbeløp så blir en ren og relativt høy prosentsats ulønnsomt. Hvis du ønsker et kort som du kun skal bruke i minibank ved nødsituasjoner og små beløp, så vil Skandiabanken og Bank2 lønne seg. Hvis du derimot regner med å bruke minibanker i utlandet aktivt eller ta ut større beløp, så vil et annet bank-alternativ være bedre for deg.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. De 0,5% som denne banken tar er den samme som Skandiabanken og Bank2 har på 1.75%. Kjært barn har mange navn og også dette kalles mye rart; valutapåslag, kurspåslag, omregningsavgift etc, så det er lett å bli forvirret. Jeg ble det selv i sin tid.

Uttak i utlandet fungerer i all hovedsak på denne måten:

- Du velger et beløp du skal ta ut.

- VISA gir en kurs som er den kursen du veksler til. På dette punktet tar ikke banken noe for oppdraget, kun VISA.

- Banken tar sine gebyrer.

Edit: Nå ble jeg i ettertid litt usikker selv. Hvis det nå er slik at de bankene ikke tar noe som helst selv for uttak i utlandet, så er jo det fantastisk. Det høres derimot litt usannsynlig ut i mine ører, men ble litt i tvil et øyeblikk.

Endret av Wlffrsether
Lenke til kommentar

Jeg tror man skal lete lenge før man finner en bank eller et kortselskap som ikke tar en form for valutapåslag.

For øvrig tror jeg ikke Nordeas Check-in kundeprogram (aldersbegrenset opp til 28 år) har gebyrer for uttak i minibank i utlandet, men det sedvanlige valutapåslaget kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg tror man skal lete lenge før man finner en bank eller et kortselskap som ikke tar en form for valutapåslag.

For øvrig tror jeg ikke Nordeas Check-in kundeprogram (aldersbegrenset opp til 28 år) har gebyrer for uttak i minibank i utlandet, men det sedvanlige valutapåslaget kommer i tillegg.

8813188[/snapback]

Dette kan jeg bekrefte. Jeg jobber i Nordea, og Check-in kunder har gratis i minibank og terminal i utlandet. Er forøvrig ingen årsavgift eller pris på dette kundeprogrammet (eller kortet). Har ikke hørt om noen banker som ikke har valutapåslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...