Gå til innhold

Trafikkuhell - Føler meg medskyldig


cocke50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså. Han må jo vere observant i trafikken. Vist han får sjokk hver gang ett kjøretøy plutselig er forann han, kan han ikke få noe som helst av lapp.

 

Etter som jeg har forstått tråden så er du uten skyld. Men du kan godt oppfordre smartingen til å anmelde deg, så noen "objektive" politimenn kan si sin mening ;)

Lenke til kommentar
Han sier at viss dette hadde blitt annmeldt (noe det ikke ble). Så hadde jeg fått alt skulden. Han har ikke lappen engang. Så jeg er usikker på hva som hadde hent da.

8810083[/snapback]

Jeg er definitivt ikke usikker på hva som hadde skjedd.

Om han så hadde hatt lappen så hadde det blitt hans skyld da også, er jo ikke den skyld at han tabber seg ut og kjører av sykkelen.

Lenke til kommentar
Det virker som om han ikke fult med under min forbikjøring og holt på med andre ting. Ergo han har ikke bremst ned i tide pga. han ikke følgte med.

8809802[/snapback]

Skyldspørsmålet her er avhengig av når dette skjedde.

 

Hvis dette skjedde i forbindelse med ditt feltskifte etter forbikjøringen er det din skyld, du har soleklar vikeplikt når du bytter plassering og han skal ikke trenge å bremse. Han skal selvfølgelig bidra til at forbikjøringen foregår smertefritt, men vikeplikten og ansvaret ligger på den som kjører forbi. Når vi kjører tohjulinger skal man også kjøre defensivt som det heter, det innebærer blandt annet at vi alltid antar at vi ikke er sett, særlig når vi kommer ut av noens blindsone.

 

Hvis det skjedde i en oppbremsing etter forbikjøringen er den egentlig ikke relevant, da er det hans jobb å ha oversikt over det som foregår foran seg.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Herregud, er jo ikke noe å diskutere dette..! Fyren hadde ikke førerkort, ERGO, han har det fulle ansvar...! Om han mener du må betale for reperasjon bare si til han at han kan gå til politet... Da får han, i tillegg til reperasjonsutgiftene, en klekklig bot og en rimelig lang utsettelse på lappen :)

Lenke til kommentar

Kjenner en som kjørte lett sykkel uten lappen. En annen bil brøt en eller annen kjøre regel, som gjorde at de to koliderte.

Det endte med at føreren av lett sykkelen som ikke hadde lappen fikk skylda.

 

Så du har ingenting å frykte. Siden han ikke har lappen, så har han ingenting ute på veien å gjøre. Anmelder han deg, så er det han som kommer til å få svi for det.

 

Og hvis han vil at du skal reparere skadene, ber du han gå til politiet fror å anmelde det, eller gjennom forikringsselskapet. Du vil uanset ikke få noe erstatningsansvar, eller skyld :)

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Herregud, er jo ikke noe å diskutere dette..! Fyren hadde ikke førerkort, ERGO, han har det fulle ansvar...! Om han mener du må betale for reperasjon bare si til han at han kan gå til politet... Da får han, i tillegg til reperasjonsutgiftene, en klekklig bot og en rimelig lang utsettelse på lappen :)

8824107[/snapback]

Hvis han har fulgt trafikkreglene, så er ikke ulykken hans ansvar uansett om han ikke har førerkort.. Men han har gjort noe ulovlig, og ville fått en saftig bot + utsettelse dersom politiet hadde vært i nærheten.

 

Hvis han ikke har fulgt trafikkreglene, altså at det ikke var trådstarter som brøt vikeplikten ved feltskifte, så ville dette ha vært straffeskjerpende. Men så lenge ingen anmelder det, så skjer det ingen ting. Det er vel ikke rapporteringsplikt til politiet så lenge det ikke oppstår personskade tror jeg.

 

Kan uansett legge til at den som har førerkort står absolutt sterkest i en eventuell sak, da ingen skal kjøre uten førerkort...

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Hvis han har fulgt trafikkreglene, så er ikke ulykken hans ansvar uansett om han ikke har førerkort.. Men han har gjort noe ulovlig, og ville fått en saftig bot + utsettelse dersom politiet hadde vært i nærheten.

Siden ikke han har lappen har han ikke fulgt trafikkreglene. Han vil omtrent alltid få skylden, uansett hvilke andre fakta som gjelder i saken. I tillegg vil han ikke ha gyldig forsikring, og får derfor fullt økonomisk erstatningsansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...