Gå til innhold

Oppdatert kubuntu - tastaturproblem

Anbefalte innlegg

Jeg vedlikeholder en PC med kubuntu for en tysk bekjent, forleden oppgraderte jeg den til nyeste utgave (feisty) og oppdaget etterpå at deler av den tyske tastaturdefinisjonen hadde gått ad undas. Jeg får ingen av tegnene som jeg trenger altgr for å komme til. Alt annent fungerer riktig med ä og ö og z og y som har byttet plass, men altGr fungerer ikke... er det noen som har vært borti noe tilsvarende med norsk tastatur?

Jeg har prøvd å sette det opp i kcontrol, men der er det fullstendig tomt under tastaturer. Under internasjonale innstillinger og tastaturlayout, får jeg ingen valg selv om jeg haker av for å aktivere tastaturlayout.. Det kan se ut som om jeg ikke har fått med en eller annen pakke under oppgraderingen. Noen som har noen anelse / vært borti noe liknende. Med søk på nettet finner jeg rådet om å symlinke /etc/X11/xkb til /usr/share/X11/xkb, det har jeg gjprt, men det hadde ingen effekt...

Hjelp! :cry:

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett litt mer og det ser ut som om problemet ligger på xorg nivået. En setxkbmap gir feilmeldingene Couldn't interpret _XKB_RULES_NAMES property

og

Couldn't find rules file (xorg)

Ser mer og mer ut som om jeg mangler noen filer, eller noe har blitt plassert på feil sted.. Har etterhvert symlinket en del potensielle steder fra /etc/X11, men ikke noe har nyttet så langt... :cry:

(Hvor mange andre her er det forresten som finner på å trykke <tab> for å få hele navnet når dere skriver et filnavn i forumet her... /et<tab> - funker like dårlig hver gang :whistle: )

M.

Lenke til kommentar

1: ikke post to innlegg etter hverandre, bruk rediger knappen

2: søk

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&hl=+tastatur

Det burde fikse problemet ditt :)

Si ifra hvist ikke..

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kan du bruke først. Den jeg bruker når tastaturet mitt sier nok er nok de få gangene det gjør det under en ny innstalasjon eller noe slikt..

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

takker!

Beklager, jeg fant ikke den tråden du peker til, trodde jeg hadde et kde problem da jeg søkte og fant ikke noe relevant,

men, det hjalp ikke.... :(

Etter å ha kjørt en dpkg-reconfigure xserver-xorg (som gav et litt bedre skjermbilde, noe positivt skjedde da) har jeg fortsatt ikke - fungerende AltGr, men forøvrig riktig oppsett, og en InputDevice i xorg.conf som er som følger:

Identifier "Generic Keyboard"

Driver "kbd"

Option "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "de"

Ja, det skal være satt til tysk (de)

i xorg.0.log finner jeg:

(WW) Couldn't load XKB keymap, falling back to pre-XKB keymap

setxkbmap gir stadig

Couldn't iterpret _XKB_RULES_NAMES properties

og Couldn't find rules file (xorg)

Jeg tror nøkkelen til det hele er i den siste her, det er en eller annen fil den ikke finner,. men hvilken? :cry: XKeysymDB?

Jeg har prøvd både med og uten noDeadKeys i xorg, men det har heller ikke (så langt hjulpet)

Begynner å vurdere å reinstallere hele suppa, selv om man strengt tatt ikke gjør slikt med en debianbasert intallasjon...

M.

Lenke til kommentar

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver "kbd"

Option "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "no"

Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"

EndSection

Slik ser min konfig ut.. Prøv og kopier den inn i din og endre fra no til de..

Husk og restart x når du har gjort endringene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...