Gå til innhold

Bærbar til mamma

Anbefalte innlegg

Som topicen sier så har mamma bestemt seg for at hun vil ha en bærbar PC. Da gjenstår det bare å finne ut hvilken. Bruken vil hovedsaklig være surfing på nettet og tekstbehandling. Ser at elprice har flere Acer-maskiner til priser som ligger i prisområdet som er interessant, dvs 6-7000. Noen som vet noe om disse? Var en her inne som mente at denne: Acer Aspire 5613 ZWLMI kunne bli veldig varm. Er dette et generelt problem med Acer? Isåfall er ikke Acer så interessant.

Et annet spørsmål er hvilket OS som skal velges, dvs XP eller Vista (Premium). XP er jo sikkert helt greit til hennes bruk, men det er ikke så mange PCer å oppdrive med dette lenger. Vista vil jo etter hvert ta over XP sin posisjon, så det er jo på mange måter mer fremtidsrettet.

Kriterier som bør oppfylles:

* Pris: 6-7000,-

* Skjermstørrelse: maks 15,4"

* Lavt støynivå

* Ikke så stor varmeutvikling

* Nok RAM til å kjøre alt smooth

* Trådløst nettverkskort med god antenne. Det skal være mulig å surfe på nettet overalt i huset, også utenfor.

Håper dette er realistiske krav i denne prisklassen.

Endret av Zonda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en billig og solid maskin til kontorprogrammer, surfing, film og den slags ting ville eg vurdert å kjøpt en Lenovo ThinkPad R60e til litt under 6000 (

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49643

Kan lett oppgradere harddisk til 160 gb for rundt 800 kr og 2 gb minne for 700 kr for de som skulle ønske det og vet hvordan en bytter disse delene.

Du kan riktignok få andre billige maskiner (som Acer Aspire) der en tilsynelatende får mer for pengene men problemet da er at de ofte hiver inn mange billige og raske deler som skaper mye varme og om en er uheldig kan en få mange problemer med de.

Lenovo ThinkPad maskinene har gjerne ikke den raskeste prosessoren og slik, men er til gjengjeld lagd for å vare og kjøre stabilt over lengre tid uten å bli overopphetet eller lage for mye støy.

Lenke til kommentar
Macbook. Litt over den prisen du antyder, men alle over 35 bør bruke mac i stedet for windows rett og slett fordi barna skal slippe å drive telefonsupport flere timer i uka.

(Alle under 35 bør bruke mac de også, men av andre grunner :)

8812457[/snapback]

Og særlig siden alle over 35 elsker å bytte bort noe de kjenner med noe nytt og ukjent også! :)

På den annen side syntes jeg en sånn R60 hørtes ut som et smart kjøp! Litt kvalitet skader ikke, og 1GB ram og 60GB harddisk burde vel holde en stund for en mor..

Dersom du får installert XP bør vel ihvertfall 1GB ram holde til en mors bruk..

Lenke til kommentar

MacBook kan nok være et godt alternativ det ja.. Men da bør en være oppmerksom på at enkelte windows programmer ikke kan kjøres i Mac uten videre, så om en bruker spesille programmer eller filformatr i forbindelse med jobb og sånn no bør en sjekke ut om det funger først

Lenke til kommentar
Macbook. Litt over den prisen du antyder, men alle over 35 bør bruke mac i stedet for windows rett og slett fordi barna skal slippe å drive telefonsupport flere timer i uka.

(Alle under 35 bør bruke mac de også, men av andre grunner :)

8812457[/snapback]

Og særlig siden alle over 35 elsker å bytte bort noe de kjenner med noe nytt og ukjent også! :)

På den annen side syntes jeg en sånn R60 hørtes ut som et smart kjøp! Litt kvalitet skader ikke, og 1GB ram og 60GB harddisk burde vel holde en stund for en mor..

Dersom du får installert XP bør vel ihvertfall 1GB ram holde til en mors bruk..

8812596[/snapback]

Jeg har frelst mange over til mac, og uten unntak har disse personene (min mor, søster, diverse naboer og venner) etter noen timer/dager hatt mer greie på mac enn de noensinne har hatt med windows.

Tro meg, Mac er den beste plattformen for non-geeks.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Den Lenovoen på Netshop kunne sikkert vært grei, men et stort drawback med den er den elendige oppløsningen. Kun XGA, som er litt stusselig. Mac tror jeg kan utelukkes. Mamma er veldig konservativ når det kommer til teknologiting, og vil ha alt som hun er vant til.

Så en HP DV6314 på expert i dag til 7000,- Den virket jo ganske grei. Elkjøp hadde en Toshiba til 6000,- med Core Duo som heller ikke føltes så dum.

Lenke til kommentar

Ville holdt meg unna Toshiba maskinen fra Elkjøp da det nesten er det samme som å be om trøbbel. Skal du kjøpe maskin på Elkjøp ville eg heller gått for HP dv6314. Ulempen med den er at den har "AMD Turion 64 X2" prosessor som egentlig ikke har vært noen stor suksess. Men mulig det er en grei maskin for det.. ville iallefall sjekket tester og brukererfaringer om den på nettet først.

Lenke til kommentar

Den HP DV6314 som expert selger skal ifølge annonsen ha Intel Pentium T2080 prosessor. Denne skal vel være bra. Hva er det som er så ille med AMD sine prosessorer da? Hvis det er ytelse, så er det sikkert ikke så farlig ettersom bruken ikke er så veldig krevende. Støy og varmeutvikling derimot er litt mindre gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...