Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stor forskjell på dekkdimensjon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er snakk om tall som er oppgitt i mm. (ikke helt sikker)

Men ett 195/45/16 dekk vil virke nesten like bredt som ett 215 dekk hvis felgbredden er ganske bred også. Forde felgen på en måte drar ut dekket en smule, slik at du får en såkalt "strekk" i dekket. Men gjør du tilsvarende med 215-dekket vil sef. det også virke bredere igjen...

Forskjellen skal da være (hvis jeg har riktig) 2 cm. fra smaleste til bredeste dekk som du har oppgitt.

Så litt personlige meninger til slutt:

195 er ikke så bredt og ser ikke akkurat "tøft" ut (hvis det er det du er litt ute etter) Skal du ha 16" med 45 eller 40 profil ville jeg MINST hatt 215 dekk. Kommer sef. litt an på dine behov og hvilken bil det er snakk om?

Lenke til kommentar

Nei det er ikke stor forskjell i rulleomkrets (en av tingene du må holde deg innenfor når du bytter dimensjon) men om du kan ha feks 215/40x16 på bilen din kommer mer ann på hvilken bil du har.

Hvis det står i vognkortet ditt at du skal ha 155/80x13 el 175/70x13 så blir det mest rikige å ha 205/40x16, står det 175/65x14 blir det mest rikitge å ha 195/45x16.

Håper dette hjalp deg litt på vei. Blir lettere å finne rett dimensjon el hvor bredt dekk du kan ha på bilen din hvis du sier hvilken bil du har.

Lenke til kommentar
Så litt personlige meninger til slutt:

195 er ikke så bredt og ser ikke akkurat "tøft" ut (hvis det er det du er litt ute etter) Skal du ha 16" med 45 eller 40 profil ville jeg MINST hatt 215 dekk. Kommer sef. litt an på dine behov og hvilken bil det er snakk om?

8811240[/snapback]

Hvorfor er et bredt dekk nødvendigvis så mye tøffere enn ett litt smalere ett?

Personlig syns jeg 215/35-18 dekk kan se helt rått ut på 9x18 felger, istedet for 235/45 f.eks.

Man forandrer mening med tiden også, selv så syns jeg ikke 40-profil er så himla lavt lenger som jeg gjorde før, bare sånn passe liksom...

En ting som også irriterer meg litt er hvorfor utvalget i lavprofil er så dårlig.

Ta f.eks 225/30-20, der har man 4 merker som lager dekk (fra dekkonline.com sin side)

215/25-20 er mer etter min smak :yes:

MEN, slike dekk finnes nesten ikke :(

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Er 7X16 brede felger?

Det vil vel ikke bli store problemer med stor svingeradius?

8815637[/snapback]

Nei det er vel omtrent den smaleste 16" felgen du får, kommer til å gå helt fint å svinge ja så lenge du holder deg til 205 eller 215 brede dekk med 40 eller 45 profil.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å ha forskjellig bredde på dekkene, på samme type felg?

8828451[/snapback]

Det har vel aldri slått deg at et dekk er laget av gummi, som er et fleksibelt materiale?

Dermed kan dekket strekkes over et bredt register av felger, innen rimelighetens grenser selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
215/25-20 er mer etter min smak new_yes.gif

MEN, slike dekk finnes nesten ikke sad.gif

215/25-20 blir ikke laget for det rett og slett ser helt utrolig dumt ut.

Min bil blir jo levert med 225 orginalt jo.... 215 er vertfall for meg ett helt vanlig dekk uten det helt sportslige utseende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...